Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه فلسفه و ادیان، دانشگاه کاشان

2 دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه و کلام، دانشگاه کاشان

چکیده

الهیات فیزیکالیستی اصطلاحی است که تا کنون در مورد آن تعریف دقیق و روشنی ارائه نشده است. در قرن بیستم، برخی از اندیشمندانِ الهیات مسیحی نظیر ننسی مورفی و پیتر ون­اینواگن با پذیرش رویکرد فیزیکالیستی نسبت به انسان سعی کردند که به تحلیل و توجیه باورهای مسیحیان در باب هویت انسان و جاودانگی او بپردازند. این رویکرد امروزه الهیات فیزیکالیستی نامیده می‌شود. بر اساس این رویکرد انسان در همین بدن مادی­اش خلاصه می­شود و با پذیرش این اصل، تفسیر از مرگ و جاودانگی به راحتی صورت می­گیرد در جستار پیش­رو نگارنده بر آن است تا با شیوۀ‌‌‌‌‌‌ تحلیلی- توصیفی به نقد و بررسی جاودانگی در الهیات فیزیکالیستی مسیحی بپردازد و مهمترین استدلال­های طرفداران الهیات فیزیکالیستی‌‌‌‌‌‌ که عبارتند از: امتناع تعامل امر مادی و امر مجرد، ارتباط و تعامل میان شخص و بدن و فیزیکالیسم و آموزه­های مسیحی را به رشته تحریر در آورد. از مهم­ترین دستاوردهای این پژوهش می­توان به این مطلب اشاره کرد که‌‌‌‌‌‌ فیزیکالیست­ها معتقدند شخصی که زمانی وجود داشته است، برای همیشه باید وجود داشته باشد تا اینکه برای همیشه نابود شود، چرا که مسیحیان نوعأ به اموری اعتقاد دارند که نمی­توانند آن­ها را به نحو عقلانی توجیه کنند، واقعیت رستاخیز مثالی از این دست است. بنابراین الهیات فیزیکالیستی با تاکید بر قدرت لایزال الهی و معجزه می­تواند جاودانگی را اثبات کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Immortality in the Christian Physicalist Theology: A Critical Survey

نویسندگان [English]

  • Hassan Ahmadizadeh 1
  • Tayyebeh Gholami 2

1 Assistant Professor, University of Kashan

2 MA Student of Islamic Philosophy and Theology, University of Kashan

چکیده [English]

Physicalist Theology is a term that no linguists no philosophers and no theologians presented any clear and definite definition about it till now. The author aims to present a research that is descriptive-analytical and analyze immortality in Christian physicalistic theology. In twentieth century some Christian scholars such as Nancy Murphy and Peter Van Inwagen accepting the physicalist approach to human, tried to analyze and justify the Christian beliefs on human and its immortality. Dualists criticize this approach by saying that although dualism entails non embodied life after death, but the embodied life itself has advantages that according to them God promised to resurrection. In this article we try to explain the most important rationals of Physicalist Theology and criticize them in accordance to dualist theology

کلیدواژه‌ها [English]

  • Physicalist Theology
  • Dualism
  • Immortality
  • Christianity
  • Resurrection
  • جمعی از مترجمان، (1392)، مسیحیت و مسئلۀ‌‌‌‌‌‌ ذهن و بدن، پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی.
  • Augustin, (1972), The City of God, Book I, Ch13, translated by D.Knowles, Harmondsworth, Penguin Book
  • Baker, Lynne (2005), Death and the Afterlife, Edited by William J.Wainwright, Oxford university press
  • Corcoren, Kevin (2002), “Daulism, Materialism and problem of post Mortem Survival”, Philosophia Christi 4.
  • Cooper, John w (1988), “The Identity of Resurrection persons: fatal flaw of Monistic Anthropology”, Clavin Theological Journal 23:1.
  • Forrest, P. (1995) God without the Supernatural: A Defense of Scientific Theism.
  • Gilman, Neil (1997), The Death of Death: Resurrection and Immortality in Jewish Thought, jewish Lights Publishing
  • Hempel, C. (1949), The logical Analysis of Psychology, New York: Appleton-Century-Crofts.
  • Green, Jeff, “Resurrection”, Internet Encyclopedia of Philosophy, available at: http://www.iep.utm.edu/resurrec.
  • Nagel, Tomas (1998), "Conceiving the Impossible and the Mind- Body Problem", Philosophy73.
  • Merricks, Trento (1999), The Resurrection of the Body and the Life Everlasting: Reason for the Hope Within, edited by Michal Murray, Grand Rapids: Erdmans.
  • Murphy, Nancey (1951), Bodies and Souls, or Spirited Bodies, Cambridge University Press
  • Pasnau, Robert, (2002), Thomas Aquinas on Human Nature: A Philosophical Study of Summa Theologiae 1a, Cambridge University Press.
  • Shorter, J. (1962) "More about bodily continuity and personal identity". Analysis 22.
  • Taliaferro, Charls, (2001), "The Virtues of Embodiment", Philosophy 76.
  • Taliaferro, C. and Gotez, (2008), “The Prospects of Christian Materialism”, Christian Scholars Review 27, No 3, Holland.
  • Van Inwagen, Peter (1995), Dualism and Materialism: Athens and Jerusalem, faith and philosophy N.
  • Zimmerman, Dean (2004), Chirstian should affirm Mind-Body Dualism, contemporary Debates in philosophy of religion, Malden MA: Blackwell publisging.
  • Zimmerman, D. (1999) “The compatibility of materialism and survival: The 'Fallingelevator' model”. Faith and Philosophy 16 (2).
CAPTCHA Image