Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه‌ هنر، دانشگاه هنر تهران

2 استادیار گروه فلسفه هنر، دانشگاه هنر تهران، ایران.

چکیده

کانت دقیقه­ اولِ تحلیل امر زیبا در جزء اول کتابش را به بررسی حکم ذوقی از وجهه­ نظر کیفیت اختصاص می­ دهد و می­ گوید انسان برای آنکه چیزی را زیبا بنامد باید حکم کند که آن شئ متعلق رضایت یا عدم رضایتِ بی­ طرفانه است. این «بی‌علاقگی1»، «بی‌طرفانه» یا «بی‌غرض» بودنِ حکم ذوقی، از سویی به دلیل اهمیتش و از سوی دیگر به دلیل ابهام آن، مورد توجه بسیاری از کسانی که بر روی زیبایی ­شناسی ِکانت مطالعه کرده ­اند قرار گرفته است. یکی از این افراد تئودور آدورنو است. در این نوشته سعی بر آن است که به بخش اول تحلیل کانت از امر زیبا در کتاب اول نقد قوه­ حکم2 نگاهِ نزدیکتر و تا حد امکان دقیق­ تری بیاندازیم و در خلال آن به بعضی از مباحثاتی که در پی آن شکل گرفته است بپردازیم و به نقد­هایی که گاهاً از سوی منتقدین وارد شده است پاسخ دهیم. همچنین در دو بخش، آراء آدورنو در زمینه­ «بی‌علاقگیِ» حکم ذوقی و نتایج این رویکرد به زیبایی و هنر را بررسی خواهیم کرد؛ اینکه چگونه آدورنو بر مبنای فلسفه­ خود در ارتباط با هنر و زیبایی و با بهره ­گیری از تفکر دیالکتیکیِ خود نوعی تغییر زاویه­ دید را در این مسئله به وجود می­آورد و سپس به نظریه ­پردازی درباره­ آن اهتمام می کند. در پایان تلاش خواهیم کرد به تعدادی از مسائلی که مطرح شده است با توجه به بخش­های دیگر نقد قوه­ حکم پاسخ گوییم تا در پرتو آنها نگاهی روشن ­تر نسبت به موضع کانت بدست آوریم.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Concept of "Interest": Kant & Adorno

نویسندگان [English]

  • Arman Shoja 1
  • Amir Maziar 2

1 M.A. of Philosophy of Art, Tehran University of Art

2 Assistant Professor of Philosophy of Art Department, Tehran University of Art

چکیده [English]

In the first moment of the analytic of the beautiful, in the first section of his book, Kant analyses judgment of taste (which he defines as judging something to be beautiful) concerning its quality. He writes: in order to call something beautiful, a human being must judge it as the object of impartial satisfaction or dissatisfaction. This "disinterestedness" or "impartiality" of the judgment of taste has attracted many scholars of Kant's aesthetics, on the one hand because of its importance for Kant's analysis and, on the other hand, because of its ambiguous character. One of the prominent figures who was attracted by this part of Kant's analysis is Theodor Adorno. In this paper, I have tried to get a closer look at the first section of Kant's third Critique, put forward the discussions which it gave rise to and finally answer some of the critiques. Also, I will investigate in more details Adorno's ideas on the "disinterestedness" of judgment of taste and the consequences of this approach to the concept of beauty and arts; I will argue that how Adorno- based on his philosophy in relation to art and the concept of beauty, and with the use of an dialectical way of thinking- gives us a new point of view to look at the subject and theorizes that. In the end, I will try to answer some of the critiques with regard to other sections of the third Critique in order to have a better understanding of Kant's position.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Kant
  • Adorno
  • interest
  • disinterestedness
  • judgment of taste
  • the beautiful
  • سوانه، پیر (1389)، مبانی ِ زیباییشناسی، ترجمه‌ محمدرضا ابوالقاسمی، تهران، نشر ماهی.
  • Adorno, Theodor (2002), Aesthetic Theory, Trans and edit .Robert Hullot-Kentor, Continuum.
  • Adorno, Theodor (1991), Notes to Literature, trans. Shierry Weber, New York: Colombia University Press.
  • Berger, David (2009), Kant’s Aesthetic Theory, Continuum.
  • Bolanos, Paolo (2007) “The Critical Role of Art: Adorno between Utopia and Dystopia” 25-31, Journal of Kritike.
  • Burnham, Douglas (2000), an introduction to Kant’s Critique of Judgment, Edinburg University Press.
  • Helmut Wenzel, Christian (2005), an introduction to Kant’s Aesthetics, Blackwell Publishing.
  • Hughes, Fiona (2010), Kant’s Critique of Aesthetic Judgment, Continuum.
  • Kant, Immanuel (2001), Critique of the Power of Judgment, Trans and edit. Paul Guyer & Eric Matthews, Cambridge University Press.
  • Nietzsche, Friedrich (2006), On the Genealogy of Morality, trans. Carol Diethe, Cambridge University Press.
  • Stark, Tracey (1998) “The Dignity of The Particular: Adorno on Kant’s Aesthetics”, Sagepublication.
  • Weitzman, Erica (2008) “No Fun: Aporias of Pleasure in Adorno’s Aesthetic Theory” 185-202, The German Quarterly.
  • Zuidervaart, Lambert (1991), “Adorno’s Aesthetic theory: The Redemption of Illusion”, MIT Press.
CAPTCHA Image