نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسنده
دانش آموخته دکتری، گروه فلسفه هنر، دانشگاه علامه طباطبائی، ایران
چکیده
ژیل دلوز در کتاب «منطق احساس» که شرحی بر نقاشیهای فرانسیس بیکن است به صراحت و مکرر از نقد روایت میگوید؛ اما حقیقت این است که او نه روایت به طور کلی که روایت فیگوراتیو و بازنمایانه را رد میکند و از نحوه روایتی بدیل در نقاشیهای بیکن سخن میگوید. موضوع این مقاله آشکار کردن این شیوه بدیل روایت نه در کار بیکن که در کار خود دلوز در این کتاب است. به زعم نگارنده دلوز در «منطق احساس» شیوه روایت بسیار جالب توجهی دارد، او در این کتاب یک کارگردان تئاتر است. او با زدودن همه عناصر روایت فیگوراتیو و بازنمایانه به دو عنصر میرسد: صحنه و فیگور، صحنه خالی و فیگور منزوی و میخکوب در صحنه. ما در کل روایتمان از «منطق احساس» تنها به این دو عنصر پایبند میمانیم و درصدد آشکار کردن نسبتهای تغییریابنده میان این دو عنصریم که همچون موتور محرک روایتمان عمل میکند. اگر این دو، عناصر اصلی این روایت باشند موضوع روایت از این قرار است: رهایی فیگور منجمد در صحنه؛ اما این آزادی بیواسطه رخ نمیدهد و شامل پنج مرحله یا پرده است: یک) انزوا و گیرافتادگی فیگور. دو) کژسانی فیگور. سه) متلاشی شدن فیگور. چهار) ناپدید شدن فیگور. پنج) تولد فیگور رهایی یافته بهمنزله یک بندباز، به بیان دیگر ورزشکارانگی در اتاق خواب. این پنج مرحله پنج پرده روایت اجرای تئاتریاند که در نهایتِ آن رهاییِ فیگورِ در بند محقق میشود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Gilles Deleuze and Narration of the Liberation of the Subject Based on "The Logic of Sensation"
نویسنده [English]
- Davood Moazami Goodarzi
Ph.D., Department of Philosophy of Art, Allameh Tabataba'i University, Iran
چکیده [English]
Gilles Deleuze in the "Logic of Sensation" that is a reading of the paintings of Francis Bacon, explicitly criticize the narration. But in fact he criticizes figurative and representational narration, and highlight an alternative narration that exist in the work of Bacon. Our problem in this article is this alternative narration, not in the works of Bacon but in the work of Deleuze himself, in this book. I think Deleuze have a very interesting narrative attitude in this book, he is a theater director. Through elimination of all the figurative and representational narrative elements, Deleuze receive two elements: scene and figure. Empty scene and isolated figure in the scene. We adhere to these two element in the whole of our narration and reveal changeable relations between these two element, changeable relations that operate as engine of our narration. If these two elements are main elements of our narration, the theme of our narration is this: liberation of the frigid figure. This liberation had five step for figure: 1) isolation. 2) deformation 3) dissipation 4) disappearation 5) liberated figure as an acrobat, in other words, athleticism in the bedroom. These five step are five step of a theater that in the end of that, occur the liberation of the figure.
کلیدواژهها [English]
- Deleuze
- narration
- isolation
- liberation
- athleticism in the bedroom
ارسال نظر در مورد این مقاله