Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی پسادکترای فلسفه، دانشگاه تبریز، ایران

2 استاد گروه فلسفه، دانشگاه تبریز، ایران.

چکیده

در این مقاله سعی داریم نشان دهیم که در عصر پست­مدرن با به زیر سوال رفتن مبانی هستی­شناختی الهیات و نفی مطلق­انگاری و استقبال از کثرت­گرایی و نسبی­انگاری، تعلیم و تربیت دینی در چارچوبی ضدواقع گرایانه پست­مدرن قرار گرفته است. این نوع تعلیم و تربیت با به نفی نگاه عمودی محور در تعلیم و تربیت سنتی و مدرنیته که در آن ارزشهای فراسویی و مطلق مورد پذیرش قرار گرفته، سعی دارد نگاه افقی و بافت محور یا محلی را جایگزین نماید و این همان روش ساختارشکنی این نوع تعلیم و تربیت است که تحت­تأثیر اندیشه ­فیلسوفان پست­مدرنی مثل دریدا مطرح کرده­اند. این نوع تعلیم و تربیت در قرن 21 به نحو روزافزونی در حال گسترش و رشد است. اما خود این رویکرد نیز با مشکلاتی مواجه است که نمی­تواند عمومیت کامل داشته باشد. نفی ذات و ماهیت دین، عدم اذعان به شناخت ذات دین، تاریخی و محلی دانستن تجربه دینی و غیره در این رویکرد حاکی از نارسایی آن در اشاعه کامل آن در سرتاسر جهان است. از اینرو به نظر می­رسد که تعلیم و تربیت انتقادی در برابر تعلیم و تربیت دینی پست­مدرن بدیلی مناسب باشد تا بتواند هم دانش‌آموز را با ماهیت و ذات دین آشنا سازد و هم کثرت­گرایی و بافت­گرایی را در تعلیم و تربیت خودش بپذیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Deconstruction of Religious Education in the Postmodern Era

نویسندگان [English]

  • Neda Mohajel 1
  • Muhammad Asghari 2

1 Postdoctoral in Philosophy, University of Tabriz; Iran

2 Professor of philosophy, University of Tabriz, Iran.

چکیده [English]

In this article, we are trying to show that in the postmodern era, by questioning the ontological foundations of theology and rejecting absolutism and embracing pluralism and relativism, religious education has been placed in an anti-realistic postmodern framework. This type of education and training tries to replace the horizontal and context-oriented or local view by rejecting the vertical-oriented view in traditional and modern education and training, in which transcendental and absolute values are accepted, and this is the method of deconstructing this type of education and training that has been proposed under the influence of postmodern philosophers such as Derrida. This type of education is expanding and growing in the 21st century. But this approach itself also faces problems that cannot be completely general. Negation of the essence and nature of religion, failure to recognize the essence of religion, considering religious experience to be historical and local, etc. in this approach indicates its insufficiency in its complete spread throughout the world. Therefore, it seems that critical education is a suitable alternative to post-modern religious education in order to familiarize students with the nature and essence of religion and to accept pluralism and contextualism in their own education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • education
  • contextualism experience
  • deconstruction
  • postmodernism
  • realism
Abedi Ranani, A. & Dinparast, F. (2021). Positive Freedom and Liberalism in Kant's Political Philosophy in Journal of Philosophical Investigations, 15(35), 182-202. https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_ 12875.html?lang=en, https://doi.org.10.22034/jpiut.2021.44117. 2748
Aronowitz, S. (1991). Postmodern Education: Politics, Culture, and Social Criticism, University of Minnesota Press.
Asghari, M. (1401). An introduction to contemporary Western philosophies: from Husserl to Rorty, 2nd edition, Research Institute of Humanities and Cultural Studies. (In Persian)
Asghari, M. (2015). Has Rorty a moral philosophy? in Journal of Philosophical Investigations, 9(17), 55-74. https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_14934.html?lang=en
Asghari, M. (2019). The Priority of literature to Philosophy in Richard Rortyin Journal of Philosophical Investigations, 13(28), 207-219. https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_9512.html?lang=en
Deleuze, Gilles & et al. (2010). May 1968 in France, translated by S. Rashidpour and M. M. Ardabili, Rokhdad Nou. (In Persian)
Erricker, C. (2010). Religious Education: A Conceptual and Interdisciplinary Approach for Secondary Level, Taylor & Francis.
Ghasemtabar, S. A. (2022). Reggio Emilia: a postmodern approach to early childhood education, in Journal of Philosophical Investigations (Special Issue: Philosophy of Education), 16(39), 40-58 (In Persian). https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_15145.html?lang=en, https://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2022. 52571.3297
Gillies, D. (2023). Critical Rationalism and the Internet in Journal of Philosophical Investigations (JPI) 17(42), 80-90, http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2000.16573, https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_ 16573.html?lang=en
 Rorty, R. (2013). Philosophy and the mirror of nature, translated by M. Nouri, Alam Publication. (In Persian)
Sarap, M. (2012). Introductory guide on poststructuralism and postmodernism, translated by M. R. Tajik, Tehran Publishing House (In Persian)
Smith, R. & Wexler, P. (2021). After Postmodernism Education, Politics and Identity, Taylor & Francis, 15(35), 182-202.
Wright, A. (1996 [2006]). Postmodernism and Religious Education: A Reply to Liam Gearon Journal of Beliefs & Values, 17(1), 19-25. https://doi.org/10.1080/1361767960170104
Wright, A. (2004). Religion, Education and Post-Modernity, Routledge Falmer.
CAPTCHA Image