Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس، ایران

2 دانشیار، گروه پژوهش تاریخ هنر، دانشگاه تربیت مدرس، ایران

3 استادیار، گروه فلسفه و حکمت و منطق، دانشگاه تربیت مدرس، ایران

چکیده

مطابق نظر هایدگر، اثر هنری، آشکارکنندۀ حقیقت است. اما این آشکارگی نه در هر اثر هنری، بل در اثر هنری بزرگ! امکان­‌پذیر است. اما کدام اثر است که امکانِ پذیرفتن عنوان اثر هنری بزرگ را دارد؟ هایدگر خود در رسالۀ سرچشمۀ اثر هنری به برخی از این آثار اشاره کرده است. اما چگونه می­توان معیاری را از رسالۀ سرچشمۀ اثر هنری استخراج نمود و بر مبنای آن، دانست که آیا یک اثر، توان نزدیک شدن به آنچه هایدگر از اثر هنری مراد کرده است را دارد یا نه؟ آیا می­توان معیار را در مورد واسطۀ هنری همچون سینما به کار بست؟ در این تحقیق تلاش گردید معیاری مهیا شود برای سنجش فیلم؛ شروط این معیار عبارتند از عدم بازنمایی، عدم انتزاع از هرروزگی و عدم تعلّق. در ادامه، به جهت آشکار شدن زوایای معیار، فیلم «باد ما را خواهد برد» ساختۀ عباس کیارستمی به بحث گذاشته شد و شرایط معیار در مورد آن فیلم مورد سنجش قرار گرفت: این فیلم شرایط معیار را از سر می‌­گذراند. بر این اساس می‌­توان گفت که بر اساس اندیشۀ­ هایدگر می­توان معیاری در مورد واسطه­ هنری همچون سینما، بدست آورد. این تحقیق، توصیفی تحلیلی بوده و به شیوۀ مطالعۀ کتابخانه‌­ای انجام گرفته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Criterion for Movie Evaluation by Martin Heidegger’s Idea in His Essay “The Origin of the Work of Art”

نویسندگان [English]

  • Mahdi Homayouni 1
  • Asghar Fahimifar 2
  • Hamidreza Mahboubi Arani 3

1 Ph.D. Candidate, Department of Art Studies, Tarbiat Modares University, Iran

2 Associate Professor, Department of Research in Art History, Tarbiat Modares University, Iran

3 Assistant Professor, Department of Philosophy and Theology, Tarbiat Modares University, Iran

چکیده [English]

According to Martin Heidegger, the work of art reveals the truth. But this is not in every work of art, but only in a real art! But which work has the possibility of accepting the title of a real art? Heidegger himself has mentioned some of these works. But how can a criterion be extracted from The Origin of the Work of Art? A criterion that can assess whether the work has the ability to approach what Heidegger calls a work of art? Can this criterion be applied to artistic mediums, other than what Heidegger himself discussed? Medium like cinema? In this research, we have tried to provide a criterion for evaluating the film; The terms of this criterion are: non-representation, non-abstraction from everydayness and non-belonging. In the continuation of the research, just to reveal the proposed criterion, the movie The Wind Will Carry Us directed by Abbas Kiarostami was discussed and the criterion terms were evaluated for that movie. This film satisfies the terms of criterion. Based on this, it can be said that based on Heidegger's thought, a criterion can be obtained regarding artistic medium such as cinema.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Martin Heidegger
  • The Origin of the Work of Art
  • criterion for movie evaluation
  • Abbas Kiarostami
Abbott, M. (2017). Abbas Kiarostami and Film-Philosophy. Edinburgh University Press.
Afarin, F., Nojumiyan, A. (2010). Poststructurality Reading from the Works of Abbass Kiarostami. Elm Publishing. (In Persian)
Baharloo, A. (2017). Abbas Kiarostami. Ghatreh Publishing. (In Persian)
Cavell, S. (1979). The world viewed: Reflections on the ontology of film. Harvard University Press.
Fry, T. (2014). The origin of the work of design: Thoughts based on a reading of Martin Heidegger’s “The origin of the work of art”. Design Philosophy Papers, 12 (1), 11-22.
Harries, K. (2009). Art Matters: A Critical Commentary on Heidegger’s “The Origin of the Work of Art” (Vol. 57). Springer Science & Business Media.
Heidegger, M. (1949). Existence and Being, ed. Werner Brock, Henry Regnery Co.
Heidegger, M. (2000). Introduction to metaphysics. Yale University Press.
Heidegger, M. (2001). Poetry language thought. Harper and Row.
Heidegger, M. (2018). Hölderlin's Hymn" Remembrance". Indiana University Press.
Heidegger, M. (2018). Being and Time, translated by A. Rashidian, Ney Publishing. (In Persian)
Hodge, J. (1992). Against Aesthetics: Heidegger on Art. Journal of the British Society for Phenomenology, 23 (3), 263-279.
Homayuni, M. & Fahimifar, A. (2021). Criterion for evaluating the work of art according to Martin Heidegger, Based on the Essay “The Origin of the Work of Art”, Case Study: A Painting by Sohrab Sepehri. Shenakht, 84 (1), 233-252. (In Persian)
Hutchings, P. (2012). ‘The Origin of the Work of Art’: Heidegger. Sophia, 51, 465-478.
Ishaghpour, Y. (2018). The Real, Heads and Tails. Shoorafarin Publishing. (In Persian)
Lindberg, S. (2017). Liberation of Art and Technics: Artistic Responses to Heidegger’s Call for a Dialogue between Technics and Art. Journal of Aesthetics and Phenomenology, 4(2), 139-154.
Nancy, J. L. (2001). Abbas Kiarostami: The Evidence of Film. Yves Gevaert.
Nancy, J. L. (2005). The ground of the image (No. 51). Fordham University Press.
Pattison, G. (2020). The later Heidegger, translated by M. M. Misami, Saless Publishing. (In Persian)
Rocamora, I. (2020). Cinema and Heidegger: the call to being in Ozu, Antonioni, Tarr (Doctoral dissertation, University of Edinburgh).
Saeed-Vafa, M., & Rosenbaum, J. (2018). Abbas Kiarostami: Expanded 2nd Edition. University of Illinois Press.
Safarian, R. (2016). Kiarostami's cinema. Rowzaneh Publishing. (In Persian)
Sinnerbrink, R. (2006). A Heideggerian Cinema? On Terrence Malick's The Thin Red Line. Film-Philosophy, 10 (3), 26-37.
Young, J. (2002). Heidegger's Later Philosophy. Cambridge University Press.
Young, J. (2016). Heidegger's Philosophy of Art, translated by A. Maziar, Gham-e No Publishing. (In Persian).
CAPTCHA Image