نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسنده
استادیار دانشکده مطالعات میانفرهنگی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ایران
چکیده
ویتگنشتاین در کتاب تحقیقات فلسفی طیف وسیعی از نظریات کلاسیک و معاصر را در باب زبان مورد انتقاد قرار میدهد. در اینجا سعی خواهیم کرد با معرفیای اجمالی از آنچه تحت عنوان نظریه «زبان اندیشه» (یا زبان ذهن) شناخته میشود، نشان دهیم چرا این نظریه نیز از نگاه ویتگنشتاین مردود است. برای این کار تلاش ما معطوف خواهد بود به این که از نگاه ویتگنشتاین به این پرسشها پاسخ دهیم: اندیشه چیست و چه نسبتی با زبان دارد؟ آیا اندیشه فرایندی کاملا ذهنی است؟ آیا زبان صرفا ابزاری است برای انتقال اندیشه های ذهنی؟ آیا اندیشه بر زبان تقدم دارد یا هویتی مستقل از زبان ندارد؟ در صورت عدم استقلال اندیشه از زبان، آیا انسانها مقدم بر یادگیری زبان، در ذهن خود واجد چیزی به نام زبان اندیشهاند؟ در نهایت سعی خواهیم کرد نشان دهیم اعتراض ویتگنشتاین به نظریه زبان اندیشه ذیل کدام دسته از اعتراضات به این نظریه قرار میگیرد و دفاع حامی زبان اندیشه چیست و این دفاع چگونه ارزیابی میشود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
How the Idea of the Language of Thought Is Evaluated by Wittgenstein?
نویسنده [English]
- Hossein Shaqaqi
Assistant Professor of Contemporary Intercultural Studies Faculty, Institute for Humanities and Cultural Studies, Iran
چکیده [English]
In Philosophical investigations, Wittgenstein criticizes many classical and contemporary philosophical theories about language. Here, with a brief presentation of what is called as the theory of "language of thought" (or mentalese), I will try to show why this theory is also rejected by Wittgenstein's conception of language. For this purpose, my efforts will be focused on answering these questions, according to Wittgenstein: What is called "thought" and what is its relation with language? Is thought a purely mental process? Is language just an instrument to convey thought? Does thought precede language or is it not independent of language? If thought is not independent of language, do humans have something as mentalese, or the language of thought, before learning a language? Finally, I will try to show Wittgenstein's objection to the theory of the language of thought falls under which set of objections to this theory and what is the response of proponents of the language of thought to this objection and how is this response evaluated.
کلیدواژهها [English]
- Wittgenstein
- learning
- thought
- language
- mentalese
ارسال نظر در مورد این مقاله