Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تبریز، ایران

2 دانشیار، گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تبریز، ایران.

چکیده

مضمون فلسفی خنده در هنر‌های نمایشی، بخصوص در تئاتر کلاسیک فرانسوی زبان‌ ‌سده هفده میلادی، بیش از پیش به ژانر کُمیک گره خورده است. در این نوع ادبی ملایم، ولی طنزآمیز، که با انتقاد به قصد اصلاح عیوب رفتاری و اجتماعی شهروندان شکل گرفته، موضوعی –که به طور معمول، ویژ‌گی‌های اخلاقی و یا رفتاری قهرمان داستان که خلاف عرف جامعه می­باشد- به شیوه‌ای اغراق‌آمیز بزرگ‌نمایی و آمیخته به ترفندهای نمایشی همچون کمیک کلامی، رفتاری، کمیک تکرار، کمیک موقعیت و غیره روی پرده نمایش اجرا می‌شود. با این وصف، کلام کمیک ضمن ایجاد خنده به دنبال ارائه پیامی اخلاقی است که خود محصول انتقاد از ناراستی­‌های آداب معاشرتی زننده و باورهای غلط نگران‌کننده در جامعه است. از این حیث، لحن کمیک و طنزآمیز -به عنوان نگاهی نو و آشتی‌پذیر با جهانِ هستی، در مقابل جهانِ بسته و بی‌رحم ترسیم‌شده در ژانرِ تراژیک- عامل گفتگو و وسیله ارتباطی موثری بین توده‌های اجتماعی به شمار می‌آید. نویسندگان مقاله در این پژوهش سعی بر آن دارند تا با اشاره کوتاه به تاریخ و ادبیت عنصر خنده، به عبارتی ژانر کمیک در ادبیات فرانسوی زبان در طول قرون شانزده و هفده میلادی، این موضوع مهم را تعریف و به عوامل و شیوه‌های نمایشی که در نمایش‌نامۀ‌ مشهور خسیسL’Avare/The Miser سبب خنده تماشاگر- خواننده می‌شود به‌صورت تحلیلی از ورای نمونه‌های متنی به پیدایش و فلسفۀ وجودی عنصر خنده بپردازند. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The philosophy of laughter in Moliere’s Theatre (the case study: The Miser)

نویسندگان [English]

  • Mohammad MOHAMMADI-AGHDASH 1
  • Vahid NEJAD MOHAMMAD 2

1 Associate Professor, Department of French language and literature, University of Tabriz, Iran

2 Associate Professor, Department of French language and literature, University of Tabriz, Iran

چکیده [English]

The exploration of laughter’s philosophical significance within the realm of performing arts, particularly the French classical theatre of the seventeenth century, reveals a profound connection to the comedic genre. This literary form, characterized by its gentle yet satirical nature, aims to critique and amend the behavioral and societal flaws of individuals. It often portrays a protagonist whose moral attributes and actions defy societal norms, depicted on stage in an exaggerated manner, amplified and interwoven with theatrical techniques such as verbal wit, comedic behavior, and the humorous repetition of scenarios. Through this lens, comedic dialogue not only elicits laughter but also conveys an ethical message, emerging from the critique of society’s distasteful customs and pervasive misconceptions. The comic and humorous approach offers a fresh, conciliatory perspective on life, contrasting the somber, oppressive reality presented in tragedy, thus serving as a potent vehicle for engaging diverse social groups. This study briefly touches upon the history and evolution of the laughter element, or the comedic genre, within French literature of the sixteenth and seventeenth centuries. It delves into the critical issue and examines the techniques and performances that induce laughter in The Miser, extending the discussion to encompass the philosophy of laughter.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Molière
  • comedy
  • The Miser
  • laughter
  • humor
Ahmadi, B. (1991). The Text Structure and Textural Interpretation, Markaz Publishing. (In Persian).
Aristote. (235 av. J.-C. / 1990, pour la traduction française par Michel MAGNIEN), Art poétique, Livre de poche.
Attariyani, M. & Najafzadeh, M. (2018). Analyzing the concept of carnivalesque in Bakhtin's opinions and examining the possibility of resistance in vernacular language, The Political and International Approaches, 1(10), 135-156. (In Persian)
Bakhtine, M. (1970a). La poétique de Dostoïevski, Seuil.
Bergson, H. (1900). The Laughter, /translated by Mahasti Bahrini (2022), Niloufar Publishing. (In Persian)
Bergson, H. (2013). Le Rire, Flammarion, PUF.
Conesa, G. (1983). Le dialogue moliéresque: étude stylistique et dramaturgique, PUF.
Corneille, P. (1636/2001). L’Illusion comique, Hatier.
Corvin, M. (1994). Lire la comédie, Dunod.
Couperie, A. (1995). Le THEATRE: texte, dramaturgie, histoire, Nathan.
Dandrey, P. (1992). Molière ou l’esthétique du ridicule, Klinksieck. Drouin, Robert. (2002). Les gestes du comique, Jeu (Revue de théâtre), N 104, pp. 116-128.
Freud, S. (1930). Le mot d’esprit et ses rapports avec l’inconscient, Gallimard.
Jamalzadeh, M. A. (The Miser/traduction), Elmi Farhangi Publications. (In Persian).
Kakhtine, M. (1970b). L’Œuvre de François Rabelais et la culture populaire au Moyen Âge et sous la Renaissance, Gallimard.
Mauron, Ch. (1964). Psychocritique du genre comique, José Corti.
Mohammadi-Aghdash, M. (2013). Approche stylistique de la polyphonie énonciative dans le theatre de S. Beckett, Thèse de doctorat, Université de Lorraine.
Moliere. (1663/2018). Critique de L'écoles des femmes, Armand Colin.
Moliere. (1668 / 1971). L’Avare, Larousse.
Namvarmotlagh, B. (2008). Mikhaïl Bakhtin, Dialogism, Polyphony, Intertextuality, Journal of Pajzouheshnameh Oulum-e Ensani, (n 57), 397-417. (In Persian)
Pavis, P. (1987). Dictionnaire du théâtre, Armand Colin.
Pouyandeh, M.-J. (2001). Conversation, laughter and liberty, Cheshmeh Publishing. (In Persian)
Scherer, J. (1970/2001). La dramaturgie classique en France, Librairie NIZET.
Seyyed Hosseini, R. (1992). Literary Schools (First volume), Negah Publishing. (In Persian)
Shakespeare, W. (1603 /1958). Hamlet, prince de Danemark, Gallimard, Collection «Folio Théâtre».
CAPTCHA Image