Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه معاصر، دانشگاه تهران، ایران

2 دانشیار، گروه فلسفه، دانشگاه تهران، ایران

چکیده

با گفتار نیچه «نیهیلیسم» به مسئله‌ای برای اندیشه‌ورزی‌های فلسفی بدل گردید. او که «نیهیلیسم» را «بی‌معنایی همه‌چیز» می‌خواند، با نقد تاریخ متافیزیک غرب، افلاطون‌گرایی و اخلاق مسیحی را مهمترین عوامل ظهور آن می‌دانست. در نهایت هم با خلق «ابرانسان» و بر بستر همان «متافیزیک انسان‌گرایانه» به‌دنبال عبور از نیهیلیسم بود؛ اما هایدگر «نیهیلیسم» را نه در مرتبه ارزش‌ها، بلکه از حیثی وجودشناسانه بررسی می‌کرد. او با نقد کلیت اندیشه متافیزیکی غرب، «متافیزیک» را حاکی از نوعی نسبت با هستی می‌دانست که در آن، خودِ هستی در پس پرده‌ای از حجاب‌ها به مغاک فراموشی و غفلت فرو می‌غلتد. او در تبیینی هستی‌شناسانه، «نیهیلیسم» را معادل همین «غفلت و فراموشی وجود» دانسته و بر همین اساس، «تاریخ اندیشه غرب» را «تاریخ بسط نیهیلیسم» معرفی می‌کند. از این‌منظر، با کمال متافیزیک، ظهورات متکامل‌تری از نیهیلیسم هم تحقق می‌یابد. تا آنجا که امروز، در «گشتل تکنولوژی» که شکل نهایی متافیزیک است، «نیهیلیسم تکنولوژیک»، با نفی کامل هستی، جهان و انسان را در قالبی نیهیلیستی و صرفا در هیات منبع و موجودی، تعین بخشیده است. از نظر هایدگر در مواجهه با این وضعیت ما دو راه بیشتر نداریم، یا تن‌دادن به نابودی کامل و یا یافتن راهی جهت فراروی از آن.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Study in Heidegger's View on Nihilism

نویسندگان [English]

  • Hojatollah Soltanifar 1
  • Reza Gandomi Nasrabadi 2

1 Ph.D. Candidate, Department of Philosophy, University of Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Philosophy, University of Tehran, Iran

چکیده [English]

"Nihilism" in Nietzsche's speech became a Philosophical problem. He called "nihilism", as "the meaninglessness of everything", criticizing the history of the western metaphysics, he considered Platonism and Christian ethics values to be the most important factors in the emergence of nihilism. Finally, with the creation of "superman" and on the basis of the same "humanist metaphysics", he sought to overcome nihilism. But Heidegger studied "nihilism" not in terms of values, but from an ontological point of view. By criticizing the whole western metaphysical thought, he considered "metaphysics" to indicate a kind of relationship with Being in which Being itself sinks behind a curtain of veils into the abyss of oblivion and neglect. In an ontological explanation, he considers "nihilism" to be equivalent to this "neglect and forgetfulness of Being" and on this basis, he introduces "the history of Western thought" as "the history of nihilism development". From this point of view, with the perfection of metaphysics, more perfect manifestations of nihilism are also realized. As far as today, in the "Technological Enframing" which is the final form of metaphysics, "technological nihilism" has determined the world and man in a nihilistic form, in the mood of ordering as standing-reserve. According to Heidegger, in facing this situation, we have no more than two options, either to submit to a complete destruction or to find a way to overcome it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nihilism
  • Being
  • Technology
  • Gestell
  • Nietzsche
  • Heidegger
Ahmadi, B. (2019). Heidegger and the Fundamental Question, Markaz Publications. (in Persian)
Ahmadi, B. (2021). Heidegger and the History of Being, Markaz Publications. (in Persian)
Biemel, W. (2002). Martin Heidegger, An Illustrated study, translated by B. Abdolkarimi, Soroush Publications. (in Persian)
Behler, E. (1987). Philosophy of German Idealism: Fichte, Jacobi and Schelling, Bloomsbury Publishing.
Dostoevskaya, T. (1965). Demons, translated by A. Khobrezadeh, Asia Publications. (In Persian)
Gertz, N. (2020). Nihilism, translated by T. Houri, Mazyar Publications. (in Persian)
Heidegger, M. (2007). Sein und Zeit, translated by S. Jamady, Ghoghnoos Publications. (In Persian)
Heidegger, M. (2009). Was heist denken? translated by S. Jamady, Ghoghnoos Publications. (In Persian)
Heidegger, M. (1977). The Question Concerning Technology and Other Essays, translated by W. Lovitt, Harper & Row.
Heidegger, M. (1991). Nietzsche, Vol. 2 & 4, Edited by D.F. Krell, Harper & Row.
Heidegger, M. (1998). Pathmarks, translated by W. McNeill, Cambridge University Press.
Heidegger, M. (1999). Contributions to Philosophy, translated by P. Emad & K. Maly, Indiana University Press.
Heidegger, M. (2000). Introduction to Metaphysics, translated by G. Fried & R. Plot, Yale University Press.
Johnson, P.A. (2018), Heidegger, translated by B. Abdolkarimi, Naghde Farhang Publications. (in Persian)
Khatami, M. (2015). Lectures on contemporary western philosophy, Elm Publications. (in Persian)
Madadpour, M. (2004). The crisis of Nietzsche’s intellectual and artistic nihilism, Amir Kabir Publications. (In Persian)
Nietzsche, F. (1996). jenseits von gut und bose, translated by D. Ashouri, Kharazmi Publications. (in Persian)
Nietzsche, F. (1998). Zur Geneologie der Moral, translated by D. Ashouri, Agah Publications. (in Persian)
Nietzsche, F. (2008a). The will to power, translated by M. Houshyar, Farzan Publications. (In Persian)
Nietzsche, F. (2008b). Thus spoke Zarathustra, translated by D. Ashouri, Agah Publications. (in Persian)
Nietzsche, F. (2018). The Birth of Tragedy out of the spirit of Music, translated by A. Adelzadeh. https://bayanbox.ir/view/2476829538319596322/The-Birth-of-Tragedy.pdf (In Persian)
Shayegan, D. (2009). Asia against the West, Amir Kabir Publications. (in Persian)
Vaysse, J.M. (2018). Dictionnair Heidegger, translated by Sh. Olyaie, Ghoghnoos Publications. (In Persian)
Welshon, R. (2004). The Philosophy of Nietzsche, Continental European Philosophy.
CAPTCHA Image