Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه فلسفه هنر، دانشگاه بوعلی‌سینا‌، همدان، ایران

2 دانشیار، گروه فلسفه هنر، دانشگاه بوعلی‌سینا‌، همدان، ایران

چکیده

مفهوم والا دارای سابقه­ طولانی است که معمولا به یونان باز می‌­گردد؛ اما برخی اندیشمندان و فیلسوفان دوران جدید چالشی به وجود آوردند که والا را ذیل مباحث زیباشناسی قرار دهند. کانت نیز ناظر به فلسفه­ خود والا را ذیل مباحث زیباشناسی مورد بحث قرار می­‌دهد. در بحث والا خیال از اهمیت ویژه­ای برخوردار است و برای فهم آن در فلسفه کانت می‌­بایست به پیشینه آن توجه کرد؛ پیشینه‌­ای که نشان می‌­دهد در اندیشه کانت خیال بحث پیچیده‌­ای است. در نقد نخست خیال در مشارکت فاهمه و حس عمل می­‌کند و نتیجه آن در تفاسیر رایج سبب معرفت و عینیت در فلسفه کانت می‌­گردد‌؛ اما خیال در نقد قوه حکم عملکردی آزاد دارد و در حکم ذوقی در هماهنگی آزاد با فاهمه است؛ اما در والا خیال در نسبت با عقل قرار دارد. در اینجا احساس والا به احساس اخلاقی شباهت دارد؛ از این منظر سبب آشکار شدن وحدتی می‌­شود که انسان را در یک تعین کلی نشان می‌­دهد و از این جهت طبیعت چونان نمایش امر فوق محسوس فهمیده می­‌شود. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Relation between Imagination and the Sublime in Kant's Aesthetics

نویسندگان [English]

  • Hadi Salari 1
  • Ali Salmani 2

1 Ph.D. Candidate, Department of Philosophy of Art, Bu Ali Sina University, Hamedan, Iran

2 Associate Professor, Department of Philosophy of Art, Bu Ali Sina University, Hamedan, Iran

چکیده [English]

Concept of sublime has a long record. The record refers usually to ancient Greece but in modern time emerged a challenge, That sublime debated under aesthetics. Kant debated the sublime in his philosophy under aesthetics too. Imagination has special importance in discussion of the sublime. This discussion has other aspects in Kant's philosophy that we must regard to them. In critique of pure reason, imagination participates with understanding and sense, consequently in current interpretations Kant's work is epistemology; it provides conditions of possibility of objectivity in first critique. But in Critique of the Power of Judgment, imagination has a free operation in test judgment, it is in a free harmony with understanding. In theory of the sublime, imagination has relation with reason here feeling of the sublime is similar to morel feeling. Thus it reveals the unity of total determination of man. Therefore we understand the nature as exhibition of supersensible.

کلیدواژه‌ها [English]

  • sublime
  • imagination
  • reason
  • reflecting
  • power of judgment
  • idea
Allison, H. E. (1986). Reflections on The B-Deduction, The Southern Journal of Philosophy, Vol . XXV, Supplement.
Allison, H. E. (2001). Kant's Theory of Taste, Cambridge University Press.
Allison, H. E. (2004). Kant's Transcendental idealism, Yale University Press.
Caygill , H. (1995). A Kant Dictionary, Blackwell.
Deleuse, G. (1984). Kant's Critical philosophy, translated by H. Tomlinson & B. Habberjam, The Athlone Press.
Kant, I. (1956). Critique of Practical Reason, translated by L. White Beck, University of Rochester, Bobbs Merrill Company
Kant, I. (1998). Critique of Pure Reason, Edited & translated by P. Guyer & A. W. Wood, Cambridge University Press.
Kant, I. (2009). Critique of the Power of Judgment, translated by Abdolkarim Rashidian, Nashr-e Ney. (in persian)
Kant, I. (1983). Critique of Pure Reason, translated by M.S Adib-Soltani, Amir Kabir. (in persian)
Lazaroff, A. (1992). The Kantian Sublime: Aesthetic Judgement and Religious Feeling. Immanuel Kant Critical Assessment. Vol 4.
Makkreel, R. (1990). Imagination and Interpretation in Kant, (The Hermeneutical Import of The Critique of Judgment) The University of Chicago Press.
Ritter, J. & et al. (2010). Historisches Wörterbuch der philosophie, translated & edited by M:R Beheshti & B. Pazooki, No Arganoon. (in persian)
CAPTCHA Image