Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه پیام نور، ایران

2 دانشیار، گروه فلسفه اسلامی، دانشگاه پیام نور، ایران

3 استاد، گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا، ایران

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی نقاط ضعف آموزش فلسفه اسلامی در مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها می‌پردازد. در این نوشتار با محوریت کتاب نهایه‌الحکمه، مباحثی از هستی‌شناسی، انسان‌شناسی، معرفت‌شناسی و خداشناسی بیان‌شده است. تکرار مطالب، بیان نشدن لوازم و نتایج مباحث، نپرداختن به مسائل و شبهه‌های جدید فلسفی و علمی، عدم رعایت ترتیب منطقی مباحث و منظور نشدن اهداف آموزشی ازجمله مشکلات و کاستی‌های این دوره است. برای ارزیابی میدانی، پرسشنامه‌ای تنظیم و پس از احراز استانداردسازی آن، توسط دانشجویان، دانش‌آموختگان و اساتید رشته فلسفه اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور تکمیل و مورد تحلیل سیستمی (SPSS و SWOT) قرارگرفته است. برابر نتایج حاصله، آموزش فلسفه اسلامی در بیان دیرینه مباحث فلسفی، علل و چرایی طرح مباحث، پرهیز از مغالطات منطقی به‌ویژه اشتراک لفظ، خلط مفهوم و مصداق، و لوازم و نتایج اصول فلسفی ضعف دارد. نتایج داده‌های پرسشنامه بیانگر ضعف در محتوای درسی، سبک‌های آموزشی و روش‌های تدریس بوده که در خاتمه پیشنهاد‌هایی برای بهبود وضع موجود ارائه‌شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Examining the Weaknesses of Teaching Islamic Philosophy in the Field of Academic

نویسندگان [English]

  • Ebrahim Amrani 1
  • Reza Rasouli Sharabiani 2
  • Hossein Zare 3
  • Gholamhossein Khedri 2

1 Ph.D. Candidate, Department of Islamic Philosophy, Payame Noor University, Iran

2 Associate Professor, Department of Islamic Philosophy, Payame Noor University, Iran

3 Professor, Department of Educational Psychology, Al-Zahra University, Iran

چکیده [English]

The present study examines the weaknesses of teaching Islamic philosophy at the undergraduate level of universities. In this article, focusing on the book Nahayeh al-Hikma, topics of ontology, anthropology, epistemology and theology have been expressed. Repetition of the contents, failure to state the materials and results of the discussions, failure to address new philosophical and scientific issues and doubts, failure to follow the logical order of the discussions, and failure to understand the educational goals are among the problems and shortcomings of this course. For field evaluation, a questionnaire was prepared and after its standardization was verified, it was completed by students, graduates and professors of the field of Islamic philosophy of universities across the country and subjected to systematic analysis (SPSS and SWOT). According to the results, Islamic philosophy education is weak in the long-standing explanation of philosophical topics, the reasons and whys of discussions, avoiding logical fallacies, especially the sharing of words, confusion of concepts and examples, and the accessories and results of philosophical principles. The results of the questionnaire data show the weakness in the course content, teaching styles and teaching methods, and in the end, suggestions are made to improve the current situation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic philosophy
  • Nahayat al- Hekmah
  • cosmology
  • anthropology
  • epistemology
  • theology
Ahmadi, A. (2009). A Comprehensive Approach to Strategic Management, Elm Publications. (In Persian)
Edwards, P. (1967). Encyclopedia of Philosophy, Macmillan.
Farabi, A. (1990). Al Haruf,  Dar Al Mashreq. (In Persian)
Hans Dirks. (2005). Philosophical Anthropology, translated by Μ. R. Beheshti, Hermes Publications. (in persian)
Khosropanah, A. & Panahi Azad, H. (2009). Sadraei Epistemology System, Islamic Culture and Thought Research Institute Publishing Organization, (In Persian)
Molla Sadra. (1981). Al-Hikma al-Mutaaliyyah fi al-Asfar al-Aqli al-Araba, Dar al ahya al-Tarat al-Arabi. (In Persian)
Molla Sadra. (1996). Philosophical Essays Collection, Hekmat Publications. (In Persian)
Molla Sadra. (2003). Al-Shawahid al-Rubabiyyah fi al-Manahaj al-Salukiyya, -Din Ashtiani, Islamic Propaganda Office (Boustan Kitab). (In Persian)
Motahri, M. (1998). Collection of Works, Sadra Publishing House, (In Persian).
Tabatabayi, M. (1997). Nahayat al- Hekmah, Al-Zahra Publications, (In Persian).
Tabatabayi, M. (1998). Principles of Philosophy and the Method of Realism, Sadra Publishing House, (In Persian).
Uboudiat, A. (2016). An Introduction to Hikmat Sadrai's Nizam, Samt Publications. (In Persian)
CAPTCHA Image