Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی آموزش کودکان استثنایی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفه‌های فلسفی انسان فرهیخته بود. رویکرد پژوهش، کیفی با پارادایم تفسیری بود و از روش‌های پژوهش اسنادی - کتابخانه‌ای، توصیفی - تحلیلی و روش پژوهش «تحلیل فلسفی» از نوع تحلیل تجزیه‌ای، بهره برده شد. میدان پژوهش، شامل 11 نفر از اساتید دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در سال تحصیلی 1402- 1401 بود که با استفاده از نمونه‌گیری هدف‌مند معیارمحور، انتخاب شدند. ابزار پژوهش، شامل مصاحبۀ عمیق نیمه‌ساخت‌یافته محقق‌ساخته بود. یافته‌های پژوهش در سه زمینۀ: مؤلفه‌های دانشی، مؤلفه‌های اخلاقی و مؤلفه‌های شخصیتی ارائه شد. نتایج نشان داد که به‌طورکلی، افراد فرهیخته از منظر فلسفی، در هر سه زمینۀ دانشی، اخلاقی و شخصیتی دارای ویژگی‌هایی خاص، متفاوت، برجسته و سرآمد، نسبت به دیگران‌اند. به‌طوری‌که هرگونه حرکت، گفتار یا رفتار افراد فرهیخته، سطح بالای فرهیختگی آنان را نشان می‌دهد. بااین‌حال، باید این نکته را در نظر داشت که افراد فرهیخته با یکدیگر متفاوت‌اند و کثرت نگرشی دارند و علی‌رغم داشتن اشتراکات زیاد، همه آنها در تمام معیارها یکسان نیستند؛ لذا به‌سختی می‌توان افرادی را یافت که تمامی این ویژگی‌ها را یکجا، دارا باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying the Components of an Educated Person from a Philosophical Perspective

نویسندگان [English]

  • Mazhar Babaee 1
  • Parastoo Salehi 2

1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Iran

2 B.A. Student in Education of Exceptional Children, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Iran

چکیده [English]

The aim of the current research was to identify the philosophical components of an educated person. The research approach was qualitative with an interpretative paradigm, and the methods of documentary-library, descriptive-analytical research and the "philosophical analysis" research method of analytical analysis were used. The research field included 11 professors of Farhangian University of Kurdistan province in the academic year of 1402-1401, who were selected using criteria-based purposeful sampling. The research tool included an in-depth, semi-structured interview conducted by the researcher. The research findings were presented in three areas: knowledge components, moral components and personality components. The results showed that, in general, from a philosophical point of view, educated people have special, different, and outstanding characteristics compared to others in all three fields of knowledge, ethics and personality. So that any movement, speech or behavior of educated people shows their high level of education. However, it should be kept in mind that educated people are different from each other and have a plurality of attitudes, and despite having many commonalities, they are not all the same in all criteria; Therefore, it is difficult to find people who have all these characteristics together.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educated Person
  • Philosophical Components
  • University Professors
  • Philosophical Reflections
انوری، حسن. (1385). فرهنگ جامع سخن (فارسی به فارسی)، سخن.
بخشنده بَلی، علی و همکاران. (۱۳۹۶). انسان کامل با تأکید بر کارکردهای دنیوی: بررسی دیدگاه ابن‌عربی و ملاصدرا،  انسان‌شناسی دینی، 13(36)، ۵۱-۷۱. https://doi.org/10.22034/ra.2017.24402
بهرامی کسرچمی، کریم. (۱۳۹۵). انسان کامل از دیدگاه ابن‌عربی و مولوی، عرفان، 8(15)، ۱۸-۵۰
چودری، محمد. (۱۳۹۵). تأکید بر اخلاق، ارزش‌ها، و آموزش شخصیت در آموزش علوم، مجله آنلاین آموزشی مالزی، 4(2)، ۱-۱۶.
خزاعی، زهرا. (۱۴۰۰). تأملی بر ماهیت حکمت، تفکر فلسفی، 1(3)، ۱۷۳-۱۸۴. http://dx.doi.org/10.58209/jpt.1.3.173
خنیفر، حبیب‌الله و مسلمی، نعمت‌الله. (۱۳۹۶). مبانی و اصول روش‌های تحقیق کیفی: رویکردی نو و کاربردی، نشر نگاه دانش.
سعادت، حسین و علی‌زمانی، امیر. (۱۴۰۰). بررسی تطبیقی نظریه سعادت در فلسفه ارسطو و ابن‌سینا، تلاقی‌ها، جدایی‌ها و انتقادات، فصلنامه فلسفه ابن‌سینا، 26(68)، ۲۰۳-۲۲۶. https://doi.org/10.30497/ap.2023.243901.1607
سلاواتی، امیر و کوکرام، فاطمه. (۱۳۹۹). تبیین لوازم سه‌گانه انسان کامل از منظر ابن‌عربی و علامه طباطبایی، عرفان اسلامی، 16(64)، ۳۸-۵۵.
سیف، علی‌اکبر. (1392). روان‌شناسی تربیتی نوین،  دوران.
شارپور، محمد. (1400). جامعه‌شناسی آموزش و پرورش، سمت.
شاکر، مهدی و موسوی، فاطمه. (۱۳۸۹). خوانش میان‌دینی از انسان کامل با رویکرد عرفانی، فصلنامه الهیات تطبیقی، 1(4)، ۱۹-۳8.
شفیعیون، علیرضا و کلباسی اشتری، حمید. (۱۴۰۰). نظام اخلاقی سقراط- افلاطون و نقد اخلاق سوفسطایی در یونان کلاسیک، فصلنامه پژوهش‌های فلسفی، 16(40)، ۵۲-۶.
صادق‌زاده قمصری، فاطمه. (۱۳۹۶). نقش کمالات عقلی در سعادت از دیدگاه ابن‌سینا، فصلنامه فلسفه ابن‌سینا، 21(58)، ۲۱-۴۰.
صحبت‌لو، علی و همکاران. (۱۳۹۷). انسان فرهیخته از منظر ابن‌سینا،  فصلنامه آموزش عالی، 34(4)، ۸۱-۱۰۸.
صلیبا، جمیل. (1391). فرهنگ فلسفی، ترجمه: منوچهر صانعی دره‌بیدی. حکمت.
غیرت اوغلی، منصور تمیز. (۱۳۹۷). مسائل نظری علمی در مورد انسان کامل در روان‌شناسی، مجله اروپایی تحقیق و بازتاب در علوم آموزشی، 7(8)، ۱۵-۲۲.
فتحی‌مقدم، فاطمه؛ کهنوجی، محمد و رودگر، مهدی. (۱۳۹۷). انسان کامل از دیدگاه قونون، عرفان اسلامی، 15(58)، ۱۹۷-۲۱۴.
قربانی سی‌سخت، کریم؛ کریمی، محمدحسین؛ شمشیری، بهروز و خورمائی، فرامرز. (۱۴۰۰). خاستگاه‌ها و مبانی فلسفی فراانسان‌گرایی، متافیزیک، 14(34)، ۱۳۵-۱۵۰. https://doi.org/10.22108/mph.2022.133385.1416
لطفی، زهرا و سلاواتی، امیر. (۱۳۹۹). مقایسه دیدگاه سهروردی و ملاصدرا در مورد انسان کامل خسروانی، تاریخ فلسفه، 10(2)، ۶۱-۹۲.
معین، محمد. (1375). فرهنگ فارسی میانه، امیرکبیر.
موسوی‌مقدم، سیدرضا. (۱۳۹۳). انسان سالم و نقش آن در سلامت معنوی و روانی از دیدگاه رنه دکارت و علامه طباطبایی بر اساس رویکرد تفسیری المیزان، مجله پیشرفت‌های پزشکی و علوم زیستی، 22(90)، ۳۳-۴۴.
Anvari, H. (2006). Sokhan Comprehensive Dictionary Persian to Persian. Sokhan. (In Persian)
Azizi alavijeh, M. (2023). Analysis of the link between "questioning" and the development of the human soul. Philosophical Meditations, https://doi.org/10.30470/phm.2023.2001346.2400
Bahrami Kaserchami, K. (2016). A perfect human being from the point of view of Ibn Arabi and Rumi. Irfan research paper, 8(15), 18-50. http://erfanmag.ir/article-411-1-fa.html (In Persian)
Bakhshandeh Bali, A. & et al. (2017). Perfect Man with an Emphasis on Worldly Functions: An investigation of Ibn Arabi and Mulla Sadra`s Perspective. Religious Anthropology, 13(36), 51-71. https://doi.org/10.22034/ra.2017.24402 (In Persian)
Bleidorn, W. & et al. (2020). The healthy personality from a basic trait perspective. J Pers Soc Psychol, 118(6), 1207-1225. https://doi.org/10.1037/pspp0000231
Chowdhury, M. (2016). Emphasizing Morals, Values, Ethics, and Character Education in Science Education and Science Teaching. The Malaysian Online Journal of Educational Science, 4 (2), 1-16.
Fathimoghadam, F.; Kahnooji, M. & Roodgar, M. (2019). A perfect human being from Qonavi's point of view. Islamic Mysticism, 15(58), 197-214. (In Persian)
Gayrat Ugli, M. T. (2019). Scientific Theoretical Problems of Perfect Human Category in The Psychology. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 7 (8), 15-22.
Gorbani Sisakht, K.; Karimi, M. H.; Shamshiri, B. & Khormaei, F. (2022). Origins and philosophical foundations of transhumant. Metaphysics, 14 (34), 135-150. https://doi.org/10.22108/mph.2022.133385.1416 (In Persian)
Khanifar, H. & Muslimi, N. (2018). Fundamentals and principles of qualitative research methods: a new and practical approach. Negah-e Danesh Publications. (In Persian)
Khazaei, Z. (2021). A Reflection on the Nature of Wisdom. Philosophical Thought, 1(3):173-184. http://dx.doi.org/10.58209/jpt.1.3.173 (In Persian)
Lotfi, Z. & Salavati, A. (2020). A Comparison of the Views of Suhrawardī and Mullā Ṣadrā on Khosravani Perfect Man. History of Philosophy, 10(2), 61-92. (In Persian)
Mitchell, L. A. (2015). Integrity and virtue: The forming of good character. The Linacre Quarterly, 82(2), 149-169. https://doi.org/10.1179%2F2050854915Y.0000000001
Moin, M. (1996). An intermediate Persian dictionary. Amir Kabir. (In Persian)
Mousavi Moghaddam, S. R. (2014). Healthy Man and Its Role in the Spiritual Health and Mental Health from the Viewpoints of Rene Descartes and Allamah Tabatabaei Based on the Interpretative Attitude of Almizan. J Adv Med Biomed Res, 22(90), 33-44. (In Persian)
Saadat, H. & Alizamani, A. (2022). A comparative study of the theory of happiness in the philosophy of Aristotle and Ibn Sina, intersections, separations and criticisms. Avecinnian Philosophy Journal, 26(68), 203-226. https://doi.org/10.30497/ap.2023.243901.1607 (In Persian)
Sadeqzadeh Ghamsari, F. (2017). The Role of Intellectual Perfections in Happiness According to Avicenna's View Points. Avecinnian Philosophy Journal, 21(58), 21-40. https://doi.org/10.30497/ap.2017.66413 (In Persian)
Saif, A. A. (2013). Modern educational psychology. Duran. (In Persian)
Salavati, A. & Kookaram, F. (2020). Explaining the Triple Necessities of Perfect Man from the Ibn Arabi and Allameh Tabatabai. Islamic Mysticism, 16(64), 38-55. (In Persian)
Saliba, J. (1978). The Philosophical Dictionary. Translation: Manouchehr Saneyi Dareh Bidi. (2012). Hikmat. (In Persian)
Shafieyoun, A. & Kalbasi Ashtari, H. (2022). Socrates-Plato's Ethical System and the Critique of Sophistic Morality in Classical Greece. Journal of Philosophical Investigations, 16(40), 52-67. https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51933.3237 (In Persian)
Shaker, M. & Mousavi, F. (2010). Inter-Faith Reading of Perfect Man with Mystical Approach. Comparative Theology, 1(4), 19-38. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20089651.1389.1.4.2.7 (In Persian)
Sharepour, M. (2022). Sociology of Education. Samt. (In Persian)
Sohbatloo, A. & et al. (2019). Sophisticated/Well-Educated Person from Avicenna’s Perspective. QJOE, 34(4), 81-108. http://dorl.net/dor/20.1001.1.10174133.1397.34.4.4.0 (In Persian)
Weststrate, N. M. & Gluck, J. (2017). Hard-earned wisdom: Exploratory processing of difficult life experience is positively associated with wisdom. Dev Psychol, 53(4), 800–814. https://doi.org/10.1037/dev0000286
CAPTCHA Image