نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه علوم تربیتی، پردیس شهید مدرس، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2 دانشجوی رشته آموزش کودکان استثنایی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، سنندج، ایران.
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای فلسفی انسان فرهیخته از نگاه اساتید دانشگاه بود. رویکرد پژوهش، کیفی با پارادایم تفسیری بود و از روشهای پژوهش اسنادی - کتابخانهای، توصیفی - تحلیلی و روش پژوهش «تحلیل فلسفی» از نوع تحلیل تجزیهای، بهره برده شد. میدان پژوهش، شامل 11 نفر از اساتید دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در سال تحصیلی 1402- 1401 بود که با استفاده از نمونهگیری هدفمند معیار محور انتخاب شدند. ابزار پژوهش، شامل مصاحبة عمیق نیمهساختیافته محققساخته بود. یافتههای پژوهش در سه زمینة: مؤلفههای دانشی، مؤلفههای اخلاقی و مؤلفههای شخصیتی ارائه شد. نتایج نشان داد که بهطورکلی، افراد فرهیخته از منظر فلسفی، در هر سه زمینۀ دانشی، اخلاقی و شخصیتی دارای ویژگیهایی خاص، متفاوت، برجسته و سرآمد، نسبت به دیگراناند. بهطوریکه هرگونه حرکت، گفتار یا رفتار افراد فرهیخته، سطح بالای فرهیختگی آنان را نشان میدهد. بااینحال، باید این نکته را در نظر داشت که افراد فرهیخته با یکدیگر متفاوتاند و کثرت نگرشی دارند و علیرغم داشتن اشتراکات زیاد، همه آنها در تمام معیارها یکسان نیستند؛ لذا بهسختی میتوان افرادی را یافت که تمامی این ویژگیها یکجا را دارا باشند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Identifying the components of an educated person from a philosophical perspective
نویسندگان [English]
- Mazhar Babaee 1
- parastoo salehi 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Shahid Modares Campus, Farhangian University, Tehran, Iran.
2 BA student in education of exceptional children, Faculty of Educational Sciences, Farhangian University, Sanandaj, Iran
چکیده [English]
The aim of the current research was to identify the philosophical components of an educated person. The research approach was qualitative with an interpretative paradigm, and the methods of documentary-library, descriptive-analytical research and the "philosophical analysis" research method of analytical analysis were used. The research field included 11 professors of Farhangian University of Kurdistan province in the academic year of 1402-1401, who were selected using criteria-based purposeful sampling. The research tool included in-depth semi-structured interview conducted by the researcher. The research findings were presented in three areas: knowledge components, moral components and personality components. The results showed that, in general, from a philosophical point of view, educated people have special, different, outstanding and outstanding characteristics compared to others in all three fields of knowledge, ethics and personality. So that any movement, speech or behavior of educated people shows their high level of education. However, it should be kept in mind that educated people are different from each other and have a plurality of attitudes, and despite having many commonalities, they are not all the same in all criteria; Therefore, it is difficult to find people who have all these characteristics together.
کلیدواژهها [English]
- educated person
- philosophical components
- university professors
- Philosophical reflections
ارسال نظر در مورد این مقاله