Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه حقوق، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 دانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

تعیین حکومت مطلوب و تبیین مهم­ترین مؤلفه­‌های آن، همواره یکی از موضوعات مهم و چالش­ برانگیز حقوقدانان، سیاستمداران و فیلسوفان بوده است. امروزه، تعریف­‌های مختلفی از حکومت مطلوب ارائه شده و در آن­­­ها، به شاخص‌­های مهمی چون مشارکت عمومی، قانون­‌گرایی و برابری افراد اشاره شده است. معیار­های تعیین حکومت مطلوب، یکی از مهم‌­ترین چالش­های فکری فیلسوفان و سوفیست‌‌ها در سده­‌های پیشین بوده­ است که این تزاحم دیدگاه­‌ها نیازمند واکاوی و بررسی می‌­باشد. ارسطو به یک حکومت ترکیبی در دست‌یابی به حکومت مطلوب معتقد بود و در این راستا، بیشترین میزان انطباق با طبیعت مدنی آدمی را، جامع‌­ترین شرط استمرار و بقاء حکومت مطلوب می‌­دانست؛ اما در مقابل، علی‌رغم فقدان دیدگاه واحد درباره حکومت­ مطلوب در اندیشه سوفیست‌­ها، آن­ها همواره در بیان آراء خود، به منافع متکثر افراد و بیشترین میزان بهره‌مندی از امکانات موجود تاکید می­‌کردند. در این نوشتار، ضمن تبیین تفصیلی دیدگاه ارسطو نسبت به قسم‌­بندی حکومت‌­ها و به ویژه تعیین نوع حکومت مطلوب، دیدگاه‌­های سوفیست­‌ها در این باره و نزاع فکری آنان با فیلسوفان نیز بررسی شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analyzing the Thoughts of Aristotle and the Sophists about Good Government

نویسندگان [English]

  • Ayat Mowlaee 1
  • Pariya Ram 2

1 Associate Professor, Department of Law, University of Tabriz, Tabriz, Iran

2 Ph.D. Candidate, Department of Law, University of Tabriz, Tabriz, Iran

چکیده [English]

Determining good government and explaining its most important components has always been one of the most important and challenging issues for lawyers, politicians and philosophers. Today, various definitions of good government have been presented, and in them, important indicators such as rule of law and equality of people have been mentioned. The criteria for determining good government have been one of the most important intellectual challenges of philosophers and sophists in the previous centuries, this conflict of views needs analysis. Aristotle believed in a mixed government in achieving good government, and in this regard, he considered the greatest degree of compliance with the civil nature of a person to be the most comprehensive condition for the continuation of good government; But on the other hand, despite the lack of a single point of view about good government in the thought of the sophists, they always emphasized the pluralistic interests of people and the maximum benefit of the available facilities. In this article, along with the detailed explanation of Aristotle's view on the division of governments and the determination of the desired type of government, the views of the sophists and their intellectual conflict with the philosophers have also been examined.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Types of Government
  • Good Government
  • Middle Class
  • Equality
  • Law
  • Nature
ارسطو. (1381). سیاست، ترجمة حمید عنایت، چاپ چهارم، انتشارات علمی و فرهنگی.
ارسطو. (1385). اخلاق نیکوماخوسی، ترجمة محمدحسن لطفی تبریزی، چاپ دوم، انتشارات طرح نو.
امیریان، محمد. (1389). رابطه طبیعت و قانون در حوزه اخلاق و سیاست از دیدگاه سوفیست‌ها و افلاطون، پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته فلسفه گرایش غرب، دانشگاه اصفهان.
پاپاس، نیکولاس. (1387). راهنمای جمهوری افلاطون، ترجمة بهزاد سبزی، انتشارات حکمت.
توکلی، علی. (1390). اخلاق و سیاست و شکل‌گیری نظام سیاسی مطلوب؛ مطالعه تطبیقی دیدگاه امام خمینی و ارسطو، پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته اندیشه سیاسی در اسلام، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و انقلاب اسلامی.
جوانمردی، سعید. (1392). سوفیست‌ها از دیدگاه افلاطون با تأکید بر رساله‌های پروتاگوراس و گرگیاس، پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته فلسفه گرایش غرب، دانشگاه اصفهان.
راس، ویلیام دیوید. (1377). ارسطو، ترجمة محمد قوام صفری، انتشارات فکر روز.
سادات حسینی، فاطمه و مصطفوی، شهلا. (1395). بررسی و نقد معرفت‌شناسی سوفیست‌ها از دیدگاه افلاطون، مقالات فلسفی، 13(29)، 43-66.
فاستر، مایکل برتراند. (1377). خدایان اندیشه سیاسی، جلد 1 و 2، ترجمة جعفر شیخ‌الاسلامی، انتشارات علمی و فرهنگی.
قاطع، رضوانه؛ شانظری گرگابی، جعفر و گنجور، مهدی. (1403). ترسیم نظام نئوتئوکراسی تشکیکی (حاکمیت الهیِ نوینِ تشکیکی) بر اساس آراء شناخت‌شناسانه ملاصدرا، تأملات فلسفی، 14 (23):  203-235. https://doi.org/10.30470/phm.2023.1999464.2385
کاپلستون، فردریک. (1375). تاریخ فلسفه، ترجمة جواد مجتبوی، انتشارات علمی و فرهنگی.
کاپلستون، فردریک. (1386). تاریخ فلسفه، ترجمة جواد مجتبوی، انتشارات علمی و فرهنگی.
کانت، ایمانوئل. (1393). فلسفه حقوق، ترجمة محمد ثنائی دره‌بیدی، چاپ چهارم، مؤسسه انتشارات فلسفه.
گاتری، ویلیام کیت چمبرز. (1375). تاریخ فلسفه یونان (سوفیست‌ها جلد  1 و 2)، جلد 10، ترجمة حسن فتحی، انتشارات فکر روز.
گامپرتس، تئودور. (1375). اندیشمندان یونان، ترجمة محمدحسن لطفی تبریزی، انتشارات خوارزمی.
گوتلیب، آنتونی. (1384). رؤیای خرد، ترجمة لیدا سازگار، انتشارات ققنوس.
 لیدمن، سفن. (1390). تاریخ اندیشه‌های سیاسی از افلاطون تا هابرماس، ترجمة سید محمد مقدم، انتشارات اختران.
 میراحمدی، سید مصطفی. (1388). فضیلت از دیدگاه افلاطون و سوفیست‌ها، پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته فلسفه گرایش غرب، دانشگاه اصفهان.
Amirian, M. (2010). The relationship between nature and law in the field of ethics and politics from the perspective of the Sophists and Plato, Masters’ thesis in the field of philosophy – Western orientation, Isfahan University. (In Persian)
Aristotle. (2002). Politics, Trans H. Enayat, 4th edition, Scientific and Cultural Publishing Company. (In Persian)
 Aristotle. (2006). Nicomachean Ethics, Trans M. H. Lotfi Tabrizi, 2th edition, New Design Publication. (In Persian)
 Copleston, F. (1996). History of philosophy, Trans J. Mojtabavi, Scientific and Cultural Publications. (In Persian)
 Copleston, F. (2007). History of philosophy, Trans J. Mojtabavi, Scientific and Cultural Publications. (In Persian)
 Foster, M. B. (1998). The gods of political thought, V. 1, 2, Trans J. Sheikh al-Islami, Scientific and Cultural Publishions, (In Persian)
Gottlieb, A. (2005). The dream of wisdom, Trans. L. Sazegar, Qoqnos Publication. (In Persian)
Gumperts, T. (1996). Greek thinkers, Trans. M. H. Lotfi-Tabrizi, Kharazmi Publication. (In Persian)
Guthrie, W. K. C. (1996). History of Greek philosophy (The Sophists-part 1). V.10, Trans. H. Fathi, Fekr Rooz Publication. (In Persian)
Guthrie, W. K. C. (1996). History of Greek philosophy (The Sophists-part 2). V.11, Trans. H. Fathi, Fekr Rooz Publications. (In Persian)
Ghate, R., Shanazari, J. & Ganjvar, M. (2025). Delineation of Gradation neo-theocracy system (new gradation divine sovereignty) based on Mullah Sadra's epistemological opinions. Philosophical Meditations, (14)33, 203-235. https://doi.org/10.30470/phm.2023.1999464.2385
Javanmardi, S. (2013). Sophists from Plato’s point of view with emphasis on the treatises of Protagoras and Gorgias, Masters’ thesis in the field of philosophy – Western orientation, Isfahan University. (In Persian)
Kant, I. (2014). Philosophy of law. Trans M. Sanei Darre Bidi, 4th edition, Philosophy Publishing Institute. (In Persian)
 Liedman, S. (2012). History of political ideas from Plato to Habermas, Trans. S. Moqaddam, Akhtaran Publishing. (In Persian)
 Mir-Ahmadi, M. (2009). Virtue from the point of view of Plato and the Sophists, Master’ thesis in the field of philosophy – Western orientation, Isfahan University. (In Persian)
 Papas, N. (2008). Guide to Plato’s republic, Trans. B. Sabzi, Hekmat Publications. (In Persian)
 Ross, W. D. (1998). Aristotle, Trans. M. Qavam Safari, Fekr Rooz Publication. (In Persian)
 Sadat Hosseini, F. & Mostafavi, Sh. (2016). Epistemological Review and Criticism of the Sophists According to Plato. Philosophical Essays, 13 (29), 43-66. (In Persian)
 Tavakkoli, O. (2011). “Ethics and politics and the formation of a desirable political system; Acomparative study of the views of Imam Khomeini and Aristotle”. masters’ thesis in the field of the political thought in Islam, Imam Khomeini Research institute and the Islamic revolution. (In Persian)
 Ward, K. (2019). Protagoras, in Encyclopaedia Britannica, Reviewed by B. Lusliaum.
CAPTCHA Image