Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

چکیده

در عصر جدید پرداختن به مسائل معرفت‌شناسی در کانون توجه قرارداشت. برای کانت نیز معرفت‌شناسی دغدغه اصلی بود اما تمایز کانت در پرداختن به مسائل معرفت‌شناختی نسبت به گذشتگان در این نکته قرار‌‌‌دارد که او قبل از ارائه نظریه معرفتی خود، شناخت ذهن و ساختار عملکرد آن را در الویت قرار می‌دهد. آنچه کانت را درباره ذهن و شناخت آن متمایز می‌سازد نظریه‌ای است که از آن به عنوان انقلاب کپرنیکی یاد می‌شود. بر اساس این نظریه جای ذهن و عین عوض می‌شود و ذهن به عنوان عامل معرفت، بر روی عین تاثیر می‌گذارد. مساله محوری پژوهش حاضر، پرداختن به این چالش است که آیا کانت بواسطه انقلاب کپرنیکی خود در ذهن‌شناسی در چهارچوب فضای معرفتی عصر مدرن که به دنبال نشان‌دادن ساز و کار امکان معرفت با تکیه بر «باور صادق موجه» بودند چه خدمتی به این دغدغه محوری عصر جدید نموده‌‌است. در این پژوهش هدف، بررسی مساله یاد شده با روش توصیفی – تحلیلی است. نویسنده با رویکرد انتقادی و با محور قرار‌دادن آثار کانت به این نتیجه رسیده‌است که ذهن‌شناسی کانت به دغدغه معرفتی عصر جدید و امکان معرفت بر اساس نظریه مطابقت که از عصر افلاطون تا قرن بیستم در معرفت‌‌شناسی رایج بوده است خدمتی نکرده‌است و بلکه دچار نوعی ناسازگاری درونی می‌گردد و از جهتی منجر به دست کشیدن از میل ذاتی انسان در شوق به دانستن و نادیده انگاشتن آن می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Consequence of Kant's Theory on Mind based on Correspondence Theory

نویسنده [English]

  • Ramezan Mahdavi-Azadboni

Associate Professor, Department of Islamic Philosophy and Theology, University of Mazandaran, Babolsar, Iran

چکیده [English]

In the Modern age, dealing with epistemological issues was at the center of attention. For Kant, epistemology was also the main concern, but what distinguishes Kant from his predecessors in addressing epistemological issues is that before presenting his epistemological theory, he prioritized the knowledge of the mind and its functional structure. What distinguishes Kant about the mind is a theory that is referred to as the Copernican revolution. According to this theory, the relationship between mind and the object is different from what was inherited from the past, and the mind, as the agent of knowledge, affects the object. The central issue of the current research is to address the challenge of whether Kant, through his Copernican revolution regarding human understanding, served this concern in the framework of the epistemic assumptions of the modern era, which sought to display the mechanism of the possibility of knowledge by relying on "justified true belief." In this research, the aim is to investigate the mentioned problem with a descriptive-analytical method. With a critical approach and focusing on Kant's works, the author has come to the conclusion that Kant's view of the mind has not served the epistemological concern of the modern era and the possibility of knowledge, which has been prevalent in epistemology from the era of Plato to the twentieth century, and in fact suffers from a kind of internal inconsistency and, in a way, leads to giving up and ignoring the inherent human desire to know.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Kant
  • Truth
  • Mind
  • Copernican Revolution
  • The Theory of Correspondence
باباپور، صغری و شه‌نظری، جعفر. (۱۳۹۷). مطالعه تطبیقی سازگاری ذهن و عین در معرفت‌شناسی ملاصدرا و کانت، فصلنامه حکمت معاصر، 10(1)، 1-29. https://doi.org/10.30465/cw.2019.3806
کانت، ایمانوئل. (1365). نقد عقل محض، ترجمة میرشمس‌الدین ادیب سلطانی، انتشارات امیرکبیر.
کانت، ایمانوئل. (1370). مقدمه‌ای بر هر مابعدالطبیعه‌ای که بتواند به‌عنوان علم عرضه شود، ترجمة غلامعلی حداد عادل، چاپ دوم، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی.
کانت، ایمانوئل. (1376). نقد قوه حکم، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، نشر نی.
مقدسی، محمدمهدی و فتح طاهری، علی. (۱۴۰۲). بررسی انتقادی ارتباط فلسفه ذهن کانت و فلسفه ذهن معاصر با تأکید بر کارکردگرایی، فصلنامه ذهن، 24(95)، ۴۱-۷۹.
مهدوی آزادبنی، رضا. (۱۳۸۹). پست‌مدرنیسم و دین: فرصت یا تهدید، فصلنامه فلسفه، 37(4)، ۶۱-۷۸.
مهدوی آزادبنی، رضا. (۱۳۹۴). بنیادهای معرفت‌شناختی دوران جدید و پست‌مدرن با نگاهی به جایگاه دین در آن، جهاد دانشگاهی.
Aristotle. (1924). The Works of Aristotle, Metaphysics, Trans. W. D. Ross, Clarendon Press.
Audi, R. (1999). the Cambridge dictionary of philosophy, 2nd edition, Cambridge University Press
Babapour, S. & Shanazari, J. (2018). A comparative study of the compatibility of mind and object in the epistemology of Mulla Sadra and Kant, The Journal of Contemporary wisdom, 10(1), 1-29 (in Persian) https://doi.org/10.30465/cw.2019.3806
Descartes, R. (1965). Discourse on Method, Optic, Geometry and meteorology, trans by Paul, Indianapolis
Gettier, E. (1963). Is Justified True Belief Knowledge? Analysis, 23:121-23
Goldman, A. (1999). Knowledge in a Social World, Clarendon.
Grossmann, R. (1992). The Existence of The World: An Introduction to ontology, Rutledge.
Hart, A. (1995). Faith Thinking: The Dynamics of Christian theology, Downer Grove.
Hick, J. (1989). An interpretation of Religion, Yale University Press.
Kant, I. (1855). the Critique of Pure Reason, Trans J.M.D. Meile, J. Henry & G. Bohn, Covet Garden.
Kant, I. (1881). The Critique of Pure Reason, Trans F. M. Muller with an historical introduction by Ludwig Noire, Macmillan and Co.
Kant, I. (1986). Critique of Pure Reason, trans. SH. Soltani, Amir Kabir Publications. (in Persian)
Kant, I. (1991). Prolegomena to any Future Metaphysics That Will Be Able to Come Forward as Science, Trans. G. A. Haddad Adel, 2nd edition, University Publishing Center. (in Persian)
Kant, I. (1997). Critique of Judgment, Trans. A. K. Rashidian, Nei Publications. (in Persian)
Kant, I. (1997). The Critique of Pure Reason, Trans. P. Guyer & A. Wood, Cambridge University Press.
Mahdavi Azadbani, R. (2010). Postmodern and religion: opportunity or threat, Journal of Philosophy, 37(4), 61-78. (in Persian)
Mahdavi Azadbani, R. (2015). The Epistemological Foundations of the New and Postmodern Era with an Opinion on the Place of Religion in It, Jahad Daneshgahi Pub. (in Persian(
Middleton, R, & Brain, W. (1995). Truth is stranger than it used to Be: Biblical faith in a postmodern Age, Downers Grove.
Moghadasi, M. M. & Fath Taheri, A. (2023). A critical review of the relationship between Kant's philosophy of mind and contemporary philosophy of mind with an emphasis on functionalism, Journal of Mind, 24(95) 41-79. (in Persian)
Plato. (1928). Theaetetus, in the work of Plato, Edited by Irwin Edman, The Modern Library.
Popper, K. (1963). The open society and its enemy, Princeton University Press.
Putnam, H. (1983). Realism and Reason: philosophical papers, Vol:3, Cambridge University Press.
Stanely, G. (1996). A primer on postmodernism Grand Rapids: William B. Eerdmans publish Company.
Sadeghi, R. (2010). Realistic conception of Truth versus epistemic Views. Philosophical Meditations, 1(4), 61-73. https://phm.znu.ac.ir/article_19516.html
CAPTCHA Image