Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه فلسفه، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

این مقاله به بررسی سه گزاره ظاهراً متعارض در کتاب وجود و زمان می‌پردازد که به ارتباط میان موجودات، وجود و دازاین اشاره دارند. این تعارض از آنجا ناشی می‌شود که هایدگر از یک سو موجودات را مستقل از دازاین می‌داند و از سوی دیگر وجود را وابسته به فهم دازاین می‌پندارد. در این مقاله تلاش شده است تا با معرفی و تحلیل تمایز انتولوژیکال میان وجود و موجود که یکی از مفاهیم کلیدی در فلسفه هایدگر است، به رفع این تعارض ظاهری پرداخته شود. از طریق بررسی نقدهای هایدگر به رویکردهای رئالیستی و ایدئالیستی سنتی و با تکیه بر تحلیل فلسفی او از مفهوم دازاین، نشان داده می‌شود که این سه گزاره در چارچوب فلسفه وجودشناسانه هایدگر کاملاً سازگار هستند. از آنجا که نحوۀ وجودِ دازاین به مثابه فرارویِ بنیاد تمایز انتولوژیکال است، فهم همه انحاء وجودِ موجودات (و نه خودِ موجودات) من جمله مستقل بودن و وابسته بودن در دازاین ریشه دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Ontological Difference in Heidegger's Thought: A Solution to the Puzzle of the Relationship between Being, entities, and Dasein in Being and Time

نویسنده [English]

  • Nayerehsadat Mirmousa

Assistant Professor, Department of Philosophy, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

This paper examines three seemingly inconsistent passages in Martin Heidegger's Being and Time that pertain to the relationship between Being, entities, and Dasein. The apparent inconsistency arises from Heidegger's assertion that, on the one hand, entities are independent of Dasein, while on the other hand, Being is dependent on Dasein's understanding. This paper aims to resolve this apparent inconsistency by introducing and analyzing the ontological difference between Being and entities, which is a central concept in Heidegger's philosophy. By exploring Heidegger's critiques of traditional realist and idealist approaches and focusing on his analysis of Dasein as “being in the world” and relating to other entities, it is demonstrated that these three passages are entirely compatible within the framework of Heidegger's ontology. Since the mode of existence of Dasein as transcendence serves as the foundation of ontological difference, understanding all modes of being of entities (and not the entities themselves), including independence and dependence, is rooted in Dasein.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ontological difference
  • Being
  • Entity
  • Dasein
  • truth
  • Transcendence
Cerbone, D. R. (2005). Realism and truth. In A companion to Heidegger, pp. 248–264, Eds H. L. Dreyfus & M. A. Wrathall, Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/9780470996492.ch15
Dreyfus, H. L. (1990). Being-in-the-world: A commentary on Heidegger's Being in Time, Division I. Bradford.
Dreyfus, H. L. (2002). Comments on Cristina Lafont's interpretation of Being and Time. Inquiry: An Interdisciplinary Journal of Philosophy, 45(2), 191–194. https://doi.org/10.1080/002017402760093270
Dreyfus, H. L., & Wrathall, M. A. (Eds.). (2002). Heidegger reexamined. Routledge.
Goldman, A. I. (1979). What is justified belief? In Justification and knowledge: New studies in epistemology, pp. 1–25, Ed G. Pappas, D. Reidel.
Heidegger, M. (1969). The Essence of Reasons, Trans T. Malick, Northwestern University Press.
Heidegger, M. (1977). Sein und Zeit (1927), GA 2, hrsg. von F. W. von Herrmann, 1. Auflage. Vittorio Klostermann.
Heidegger, M. (1982). The Basic Problems of Phenomenology, Trans A. Hofstadter, Indiana University Press.
Heidegger, M. (1984). The Metaphysical Foundations of Logic, Trans M. Heim, Indiana University Press.
Heidegger, M. (1985). History of the concept of time: Prolegomena, Trans T. Kisiel, Indiana University Press.
Heidegger, M. (1998). Introduction to “What is metaphysics?” In Pathmarks, pp. 277–290, Ed W. McNeill, Trans W. Kaufmann, Cambridge University Press.
Heidegger, M. (2002). The essence of human freedom: An introduction to philosophy Trans T. Sadler, Continuum.
Heidegger, M. (2010). Logic: The question of truth, Trans T. Sheehan, Indiana University Press.
Kant, I. (1997). Critique of pure reason, Trans P. Guyer & A. W. Wood, Cambridge University Press.
McDaniel, K. (2016). Heidegger and the ‘there is’ of being. Philosophy and Phenomenological Research, 93(2), 375–392. http://dx.doi.org/10.1111/phpr.12257
Moore, G. E. (1903). The refutation of idealism. Mind, 12(48), 433–453. http://www.jstor.org/stable/2248251
Stepanich, L. V. (1991). Heidegger: Between idealism and realism. The Harvard Review of Philosophy, 1(1), 20–28. https://doi.org/10.5840/harvardreview1991113
Samadieh, M. & Mollayousefi, M. (2021). Heidegger's Interpretation of Phronesis in Plato’s Sophist whit regard to Sein und Zeit. Philosophical Meditations, 11(26), 163-191. https://doi:10.30470/phm.2020.124226.1773
CAPTCHA Image