Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری فلسفه اخلاق، دانشگاه قم، قم، ایران.

2 دانشیار گروه فلسفه اخلاق، دانشگاه قم، قم. ایران.

3 دانشیار گروه فلسفه اخلاق، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.

چکیده

آگاهی غیرقصدی و بی‌واسطه پیشاپیش هیچ نسبتی با دیگری ندارد. در حالی که آزادی همواره با دیگری در نسبت است و نسبت نداشتن با دیگری اساسا پای آزادی را به میان نمی‌کشد. از این رو آزادی هیچ‌گاه مسئله آگاهی نمی‌شود. این رویکرد آگاهی محور اساسا نگاهی به بیرون از خود ندارد چه این‌که منشا و ایده حقیقت را در درون و بدون وساطت دیگری پی می‌گیرد. دیگری در تمام اشکال آن رقیب آزادی است به این مفهوم که اجازه نمی‌دهد هر گونه مفصل‌بندی زبانی خارج از محدوده آن شکل بگیرد و همه عناصرِ توهمی خودآیین را در خود فرو می‌بلعد. در عین حال نسبت به نوعی آگاهی بازتابی و شناخت خود به مثابه ایگو راهی جز مواجهه با دیگری نیست. مضافا پیوند آزادی و مسئولیت اخلاقی نیز یکی از بنیادی‌ترین و دیرینه‌ترین مباحث اخلاق است که پیوندی میان سوژه، دیگری و عاملیت برقرار می‌کند. آزادی استعلایی کانت فضایی را به مثابه پشتیبان آزادی تجربی و به عنوان شرایط امکان تجربه آزادی برمی‌سازد. آزادی استعلایی و ناخودآگاه از این منظر نقش یکسانی در نسبت با مسئولیت اخلاقی ایفا می‌کنند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Examining The Concept of Transcendental Freedom and Its Relationship with Moral Responsibility from Kant's Point of View Based on Other Concept by Lacan

نویسندگان [English]

  • Alireza Zamiri 1
  • Aَhmad Fazeli 2
  • Hassan Fathzadeh 3

1 Ph.D., Department of Moral Philosophy, University of Qom, Qom, Iran.

2 Associate Professor, Department of Moral Philosophy, University of Qom, Qom, Iran.

3 Associate Professor, Department of Islamic Philosophy and Theology, University of Zanjan, Zanjan, Iran.

چکیده [English]

Non-intentional and immediate awareness has no already relationship with the other. While freedom is always related to others and not having a relationship with others does not fundamentally interfere with freedom. Therefore, freedom is never a question of knowledge. Consciousness in itself and for itself independently and unmediated by external objects internally projects its objectivity. This consciousness-based approach basically does not look outside itself, that is, it finds the origin and idea of ​​truth inside and without the mediation of others. The other is a competitor of freedom in all its forms in the sense that it does not allow any linguistic articulation to form outside its limits and swallows all the illusory elements of self-foundation. At the same time, there is no other way than facing the other towards a kind of reflexive awareness and knowing oneself as an ego. In addition, the link between freedom and moral responsibility is one of the most fundamental and long-standing topics of ethics, which establishes a link between the subject, the other, and agency. Kant's transcendental freedom constructs space as a support for empirical freedom and as a condition for the possibility of experiencing freedom. From this point of view, transcendental and unconscious freedom play the same role in relation to moral responsibility.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Kant
  • Lacan
  • transcendental freedom
  • moral responsibility
  • the other
زوپانچیچ، آلیکا. (1400). اخلاق واقعی: کانت، لاکان، ترجمه علی حسن‌زاده، آگاه
ژیژک، اسلاووی. (1399). سوژه حساس: مرکز غایب هستی‌شناسی سیاسی، ترجمه علی حسن‌زاده، نی.
فینک، بروس. (1397). سوژه لاکان میان زبان و لذت، ترجمه محمدعلی جعفری، ققنوس.
کانت، ایمانوئل. (1390). دین در محدوده‌های عقل محض، ترجمه منوچهر صانعی دره‌بیدی، نقش‌نگار.
کانت، ایمانوئل. (1400). انتقاد از عقل عملی، ترجمه انشاالله رحمتی، آگاه.
مارکوزه، هربرت. (1983). انسان یک‌بعدی، ترجمه محسن معیدی، امیرکبیر.
محجل، ندا و اصغری، محمد. (1403). تحلیل «دیگری» در اندیشه‌های گادامر و لوی‌ناسی، مجله تحقیقات فلسفی و الهیاتی، 2(26)، 195- 218. https://doi.org/xx.xxxx/jptr.2024.0026
هومر، شان. (1400). ژاک لاکان، ترجمه محمدعلی جعفری، قغنوس.
Fink, B. (2018). The Lacan subject between language and jouissance, Trans. M. Jafari, Ghognos. (In Persian)
Guyer, P. (2007). Kant's Groundwork for the Metaphysics of Morals. Continuum International Publishing Group.
Homer, S. (2021). Jacque Lacan, Trans. M. Jafari, Ghognoos. (In Persian)
Jacobson, R. (1971). Selected writings, Volume 2: World and language. Mouton.
Kant, I. (1998). Critique of Pure Reason Trans. P. Guyer, University of Pennsylvania Press.
Kant, I. (2021). Critique of Practical Reason, Trans. M. Rahmati, Agah. (In Persian)
Kant, I. (2001). Die Religion innerhalb der Grenzen der bloßen Vernunft Trans. M. Sanei Darebidi, Naghsh va Negar. (In Persian)
Marcuse, H. (1983). One-Dimensional Man, Trans. M. Moayedi, Amirkabir. (In Persian)
Lacan, J. (1978). Seminar of Jacques Lacan, Book XI: The four fundamental concepts of psychoanalysis Trans. A. Sheridan, Norton.
Lacan, J. (1988). The Seminar, Book XX: On feminine sexuality, the limits of love and knowledge. Norton.
Lacan, J. (1991). Seminar of Jacques Lacan, Book XVII: The other side of psychoanalysis, Trans. R. Grigg, Norton. (Forthcoming).
Lacan, J. (1989). The subversion of the subject and the dialectic of desire in the Freudian unconscious. In Ecrits: A selection, pp. 289–340. Routledge.
Miller, J.-A. (1984). Unpublished seminar, Lecture 12, December.
Rahbaz, N., & Asghari, M. (2024). Analysis of the “Other” in Gadamer and Levinas’s thought. Journal of Philosophical and Theological Research, 2(26), 195-218. (In Persian). https://doi.org/xx.xxxx/jptr.2024.0026
Zizek, S. (2020). The ticklish subject: The absent center of political ontology, Trans. A. Hassanzadeh, Ney. (In Persian)
Zupancic, A. (2021). Ethics of the real: Kant, Lacan, Trans. A. Hassanzadeh, Agah. (In Persian)
CAPTCHA Image