Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه سلمان فارسی، کازرون، ایران

2 استادیار، گروه زبان، واحد گناوه، دانشگاه آزاد اسلامی، گناوه، ایران

چکیده

هدف: جامعه دانشگاهیان پدیده تکنولوژی با این مسئله مزمن مواجه هستند که از تکنولوژی تعریف دقیق، جامع و واحدی نشده است و حتی برخی­‌شان دستیابی به چنین تعریفی را غیرممکن یا بی­‌فایده دانسته‌­اند. هدف این پژوهش انتخاب راهی برای حل این مسئله و تولید دانش جدید در مبحث تعریف تکنولوژی است. برای دست­یابی به این هدف از این مسئله سه پرسش مطرح شد: پرسش اصلی: «آیا می‌توان به تعریف دقیق، جامع و واحدی از تکنولوژی دست یافت؟». پرسش‌های فرعی: 1) «دانش منطق چگونه نواقص تعاریف قبلی و فعلی تکنولوژی را کشف و ارزیابی می‌کند‌؟» 2) «دانش منطق چگونه به تعریف دقیق، جامع و واحدی از تکنولوژی دست ‌‌می‌­یابد؟».
روش: ابتدا با پیمایش­‌های اینترنتی پژوهش‌­های مناسب انتخاب شدند. سپس تعاریف مختلف تکنولوژی با قواعد تعریف در دانش منطق و معرفت­‌شناسی اسلامی شیعی اثنی‌عشری نوصدرایی و استدلال قیاسی، ارزیابی و ارزشیابی شده و پاسخ­‌ها معلوم گردید. در آخر تعریف جدیدی ارائه شد که فاقد نواقص تعاریف قبلی و منطبق با ضوابط دانش مذکور است.
یافته­‌ها: اثبات شد که امکان رسیدن به تعریف دقیق، جامع و واحد تکنولوژی از راه مبناگرایی وجود دارد.
نتیجه‌­گیری: این یافته‌­ها می‌توانند در رفتار نگرشی، اجتماعی، آموزشی و یادگیری تمام ذی‌نفعان تکنولوژی پس از فهمیدن این نکته که پدیده تکنولوژی چیزی جدای از وجود خود انسان نیست، تغییرات مثبتی در جهت وحدت­‌گرایی و بهره‌­برداری­‌های مثبت، ایجاد کند. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Importance of an Education-Oriented Approach to Neo-Sadrian Logic and Epistemology in Defining Scientific Terms: a case study on 'Technology'

نویسندگان [English]

  • Mahdi Gerashi 1
  • Ahmad Khalifeh 2

1 M.A. in Persian Language and Literature, Salman Farsi University, Kazerun, Iran

2 Assistant Professor, Department of Language, Genaveh Branch, Islamic Azad University, Genaveh, Iran

چکیده [English]

Objective: The Academic Community Has Long Been Grappling with The Chronic Issue of Establishing a Precise, Comprehensive, And Cohesive Definition of Technology and Some Scholars Even Consider Achieving Such a Definition Impracticable or Futile. The Purpose of This Study Was to Address This Challenge and Generate New Insights for Defining Technology. This Issue Has Prompted the Formulation of Three Research Questions: The Main Question:"Is It Possible to Come Up with A Precise, All-Encompassing, And Unified Definition of Technology?" And The Sub-Questions Are "How Does Logic Pinpoint and Evaluate the Deficiencies in Previous and Current Definitions of Technology?" And "How Can Logic Contribute to The Formulation of a Precise, Comprehensive, And Unified Definition of Technology?”.
Methods: At First, A Systematic Review of Relevant Research Was Carried Out Via the Internet. Subsequently, various definitions of technology were evaluated based on the principles of definition in the disciplines of logic and epistemology within the Neo-Sadrian Twelver Shia Islamic tradition, employing deductive reasoning, and the responses were determined. In The End, A New Definition, Which Addressed the Shortcomings of Previous Definitions and Conformed to Logical and Epistemological Standards, Was Proposed.
Results: The Study Indicated That achieving a precise, comprehensive, and unified definition of technology is possible through foundationalism.
Conclusions: The Findings Can Bring About Positive Changes in The Attitudes, Social Behaviors, Educational Practices, And Learning of All Stakeholders Involved in Technology, Once They Acknowledge that technology is not separate from human existence, such insights can promote unity and facilitate positive utilization of technology.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognition
  • Definition
  • Epistemology
  • Logic
  • Technology
آذرکار، حسن. (1379). فلسفه تکنولوژی، کتاب ماه ادبیات و فلسفه، 11(39) 22-23.
ابراهیمی دینانی، غلامحسین. (1365). قواعد کلی فلسفی در فلسفه اسلامی، ج 1، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
تقوی، مصطفی. (1393). فلسفه تکنولوژی؛ تحلیلی کتابشناختی؛ با نگاهی انتقادی به آرای جوزف پیت در فلسفه تکنولوژی، فصلنامه نقد کتاب، 1(1،2)، 43-52.
حسین زاده، محمد. (1401). ‌معرفت‌شناسی؛ سلسله دروس اندیشه‌های بنیادین اسلامی، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره).
خسروی، علی اکبر؛ پوشنه، کامبیز؛ کیانی بختیاری، ابوالفضل. (1390). مبانی و منطق آموزش فناوری، نشریه نشاء علم، 2(1)، 70-75.
خوانساری، محمد. (1386). منطق صوری، انتشارات آگاه.
داوری اردکانی، رضا. (1378). ملاحظاتی در باب تکنیک، نشریه نامه فرهنگ، 7(32) 184-199.
دهخدا، علی­اکبر. (1377). لغتنامه، جلد پنجم، زیر نظر محمد معین و سید جعفر شهیدی، سر ویراستاری غلامرضا ستوده، مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران.
رئوف، علی. (1377). در سایه تکنولوژی آموزشی، سازمان پژوهش و برنامه­ریزی آموزشی، دفتر امور کمک آموزشی و کتابخانه‌ها، انتشارات مدرسه.
سجادی، جعفر. (1373). فرهنگ معارف اسلامی، ج1، انتشارات کومش.
شیروانی، علی. (1382). آشنایی با علم منطق، مؤسسه انتشارات دارالعلم.
عبدالکریمی، بیژن. (1387). فلسفه تکنولوژی چیست؟، مجله بازتاب اندیشه. 9(106)، 87-88.
فتحیان، محمد؛ مهدوی نور، سید حاتم. (1386). مبانی و مدیریت فناوری اطلاعات، چاپ ششم، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.
فردانش،‌ هاشم؛ جمشیدی توانا، اعظم. (1394). فلسفه تکنولوژی، رویکردها، دیدگاه‌ها و برداشت‌های ناصواب؛ تبینی از فلسفه تکنولوژی آموزشی برای عصر حاضر، نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، 9(4)، 279-286.
فیاضی، غلامرضا. (1386). درآمدی بر ‌معرفت‌شناسی، مرتضی رضایی و احمد حسین شریفی، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
گائینی، ابوالفضل؛ حسین­زاده، امیر. (1391). رابطه اعتباریات و فناوری‌های نرم؛ بر اساس رویکرد هستی­شناختی و معرفت­شناختی، فصلنامه علمی-پژوهشی روش­شناسی علوم انسانی. 18(73)، 137-150.
فرهنگستان زبان و ادب فارسی. (1384). فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان، دفتر اول/ تدوین و ویرایش و حروف‌نگاری گروه واژه­گزینی، گروه نشر آثار، انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
گولد، جولیوس؛ کولب، ویلیام ل. (1384). فرهنگ علوم اجتماعی، محمد جواد زاهدی، انتشارات مازیار.
مصطفوی، حسین. (1385). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. ج7، مؤسسه نشر آثار علامه مصطفوی.
مطهری، مرتضی. (1381). کلیات علوم اسلامی؛ منطق و فلسفه، شورای نظارت بر نشر آثار شهید مطهری.
منتظری مقدم، محمود. (1399). دانش منطق، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه؛ دفتر تدوین متون درسی.
Abdolkarimi, B. (2008). What Is the Philosophy of Technology? Baztab Andisheh Magazine. 9(106), 87-88. (in Persian)
Azarkar, H. (2000). Philosophy of Technology, Literature and Philosophy Monthly Book, 11(9), 22-23. (in Persian)
Copi, I. & Cohen, C. (1994). Introduction to Logic, Maxwell Macmillan Canada.
Davari Ardakani, R. (1999). Remarks on Technique, Nameh Farhang Journal, 7(32), 184-199. (in Persian)
Dehkhoda, A. (1998). Dictionary, Vol. 5, Under the Supervision of Mohammad Moein and Seyyed Jafar Shahidi, Editor-In-Chief Gholamreza Sotoudeh, Tehran University Printing and Publishing Institute. (in Persian)
Https://www.Merriam.Webster.Com/Dictionary/Technology.Accessed 25 Sep.
Dusek, V. (2006). Philosophy of Technology: An Introduction, Blackwell Publishing Ltd.
Ebrahimi Dinani, G. (1986). General Philosophical Rules in Islamic Philosophy, Vol. 1, Institute for Humanities and Cultural Studies. (in Persian)
Fathian, M. & Mahdavi Noor, H. (2007). Fundamentals and Management of Information Technology, 6th Edition, Iran University of Science and Technology Press. (In Persian)
Fardanesh, H. & Jamshidi Tavana, A. (2015). Philosophy of Technology, Approaches, Views and Misconceptions; An Overview of the Philosophy of Educational Technology for The Present Age, Scientific-Research Journal of Educational Technology, 9(4), 279-286. (In Persian)
Fayazi, G. (2007). An Introduction to Epistemology, ed. M. Rezaei & A. H. Sharifi, Imam Khomeini Educational and Research Institute Publications. (In Persian)
Feenberg, A. (1999). Questioning Technology, Routledge.
Franssen, M. (2013). Lokhorst, Gert-Jan and Van De Poel, Ibo; “Philosophy of Technology”,­ The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Edward.
Gaini, A. & Hosseinzadeh, A. (2012). The Relationship Between Credentials and Soft Technologies; Based on An Ontological and Epistemological Approach, Quarterly Journal of Scientific Research in Humanities Methodology. 18(73), 137-150. (In Persian)
Gould, J. & Kolb, W. (2005). The Culture of Social Sciences, trans. M. J. Zahedi, Maziar Publishing. (In Persian)
Habermas, J. (1970). Technology and Science as Ideology. In Toward a Rational Society, Beacon Press.
Heidegger, M. (2003). The Question Concerning Technology, Inr.C.
Hickman, L. (1996). Technè and Politeia Revisited: Pragmatic Paths to Technological Revolution, Phil & Tech, 1(3-4), 116-127.
Hosseinzadeh, M. (2022). Epistemology; A Series of Lessons on Fundamental Islamic Thoughts, Imam Khomeini Educational and Research Institute. (In Persian)
Kapp, E. (1877). Grundlinien Einer Philosophie der Technik, Zur Entstehungsgeschichte der Cultur aus Neuen Gesichtspunkten (Braunschweig/Brunswick 1877, Reprint Düsseldorf 1978, Eng. Translation Chicago 1978).
Khansari, M. (2007). Formal Logic, Aghah Publications. (In Persian)
Khosravi, A. & Pooshneh, K. & Kiani Bakhtiari, A. (2011). Fundamentals and Logic of Technology Education, Nesha Alam Journal, 2(1), 70-75. (In Persian)
Knaack, J. (2012). The Importance of Analytical Chemistry in Quantitative Pharmaceutical Sciences. Pharmaceut Anal Acta 3: E142.
Lakoff, G. (1987). Women, Science and Dangerous Thing, Harvard University Press.
Liddell, H. & Scott, R. (1980). Greek-English Lexicon (Abridged Ed.)Oxford University Press.
Mitcham, C. (1994). Thinking Through Technology: The Path Between Engineering and Philosophy, The University of Chicago.
Mitchem, C. & Schatzberg, E. (2009). Definition Technology and The Engineering Sciences, In Meijers A. Ed. Handbook of The Philosophy of Technology and Engineering Sciences.
Montazeri Moghadam, M. (2019). Knowledge of Logic, Seminary Management Center; Textbook Editing Office. (In Persian)
Mostafavi, H. (2006). Investigation into the Words of The Holy Quran. Vol. 7. Allameh Mostafavi Publishing House. (In Persian)
Motahari, M. (2002). Generalities of Islamic Sciences; Logic and Philosophy, Supervisory Council for The Publication of The Works of Shahid Motahari. (In Persian)
Nightingale, P. (2016). What Is Technology? Six Definitions and Two Pathologies. University of Sussex, pp. 1-32, Science and Technology, Science Policy Research Unit (Spru). https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2743113
Persian Language and Literature Academy. (2005). Dictionary of Approved Words of The Academy, 1st Edition/ Compiled, Ed. and Type by The Vocabulary Selection Group, Publications Group, Persian Language and Literature Academy Publications. (In Persian)
Pitt, J. (2000). Thinking About Technology, Seven Bridges Press.
Popper, K. (1971). Open Society and Its Enemies, vol. 2, Princeton University Press.
Rauf, A. (1998). In The Shadow of Educational Technology, Educational Research and Planning Organization, Office of Educational Assistance and Libraries, School Publications. (In Persian)
Reydon, T. (2012). Philosophy of Technology, In: Internet Encyclopedia of Philosophy, eds. J. Fieser. & B. Dowden, Online Publication at Http://www.Iep.Utm.Edu/Technology
Sajjadi, J. (1994). Dictionary of Islamic Education, Vol. 1, Koomesh Publications. (In Persian)
Salomon, J. (1984). What Is Technology? The Issue of Its Origins and Definitions, History and Technology, An International Journal, 1(2), 113-156. https://doi.org/10.1080/07341518408581618
Schatzberg,­ E. (2018). Technology: Critical History of a Concept, University of Chicago Press, P. 344.
Stewart, W. (2019). Human Organs: On Ernst Kapp’s “Elements of A Philosophy of Technology”, Elements of A Philosophy of Technology by Ernst Kapp, University of Minnesota Press.
Shirvani, A. (2003). Introduction to the Science of Logic, Dar-al-Elam Publishing House. (In Persian)
Taghavi, M. (2014). Philosophy of Technology; A Bibliographic Analysis; with A Critical Look at Joseph Pitt's Views on Philosophy of Technology, Book Criticism Quarterly, 1(1-2), 43-52. (In Persian)
Winner, L. (1977). Autonomous Technology: Technics-Out-Of-Control as A Theme in Political Thought, MIT Press.
CAPTCHA Image