Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 فارغ التحصیل دانشگاه سلمان فارسی کازرون رئیس اداره سوادآموزی شهرستان بوشهر

2 استادیار دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه آزاد اسلامی گناوه

10.22034/jpiut.2025.65527.3987

چکیده

چکیده

هدف: جامعه دانشگاهیان پدیده تکنولوژی با این مسئله مزمن مواجه هستند که از تکنولوژی تعریف دقیق، جامع و واحدی نشده است و حتی برخی‌شان دستیابی به چنین تعریفی را غیرممکن یا بی‌فایده دانسته‌اند. هدف این پژوهش انتخاب راهی برای حل این مسئله و تولید دانش جدید در مبحث تعریف تکنولوژی است. برای دست‌یابی به این هدف از این مسئله سه پرسش مطرح شد: پرسش اصلی: «آیا می‌توان به تعریف دقیق، جامع و واحدی از تکنولوژی دست یافت؟». پرسش‌های فرعی: 1- «دانش منطق چگونه نواقص تعاریف قبلی و فعلی تکنولوژی را کشف و ارزیابی می‌کند‌؟» 2- «دانش منطق چگونه به تعریف دقیق، جامع و واحدی از تکنولوژی دست ‌‌می‌یابد؟».

روش: ابتدا با پیمایش‌های اینترنتی پژوهش‌های مناسب انتخاب شدند. سپس تعاریف مختلف تکنولوژی با قواعد تعریف در دانش منطق و معرفت‌شناسی اسلامی شیعی اثنی عشری نوصدرایی و استدلال قیاسی، ارزیابی و ارزشیابی شده و پاسخ‌ها معلوم گردید. در آخر تعریف جدیدی ارائه شد که فاقد نواقص تعاریف قبلی و منطبق با ضوابط دانش مذکور است.

یافته‌ها: اثبات شد که امکان رسیدن به تعریف دقیق، جامع و واحد تکنولوژی از راه مبناگرایی وجود دارد.

نتیجه‌گیری: این یافته‌ها می‌توانند در رفتار نگرشی، اجتماعی، آموزشی و یادگیری تمام ذینفعان تکنولوژی پس از فهمیدن این نکته که پدیده تکنولوژی چیزی جدای از وجود خود انسان نیست، تغییرات مثبتی در جهت وحدت‌گرایی و بهره‌برداری‌های مثبت، ایجاد کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Importance of an Education-Oriented Approach to Neo-Sadrian Logic and Epistemology in Defining Scientific Terms: A Case Study on 'Technology'

نویسندگان [English]

  • mehdi gerashi 1
  • ahmad khalifeh 2

1 Graduated from Salman Farsi University, Kazerun, Iran. Head of the Literacy Department of Bushehr City. Iran

2 Assistant Professor, Faculty of Literature and Foreign Languages, Islamic Azad University of Genaveh

چکیده [English]

Objective: The Academic Community Has Long Been Grappling With The Chronic Issue Of Establishing A Precise, Comprehensive, And Cohesive Definition Of Technology And Some Scholars Even Consider Achieving Such A Definition Impracticable Or Futile. The Purpose Of This Study Was To Address This Challenge And Generate New Insights For Defining Technology. This Issue Has Prompted The Formulation Of Three Research Questions: The Main Question: "Is It Possible To Come Up With A Precise, All-Encompassing, And Unified Definition Of Technology?" And The Sub-Questions Are "How Does Logic Pinpoint And Evaluate The Deficiencies In Previous And Current Definitions Of Technology?" And "How Can Logic Contribute To The Formulation Of A Precise, Comprehensive, And Unified Definition Of Technology?”.

Methods: At First, A Systematic Review Of Relevant Research Was Carried Out Via The Internet. Subsequently, various definitions of technology were evaluated based on the principles of definition in the disciplines of logic and epistemology within the Neo-Sadrian Twelver Shia Islamic tradition, employing deductive reasoning, and the responses were determined. In The End, A New Definition, Which Addressed The Shortcomings Of Previous Definitions And Conformed To Logical And Epistemological Standards, Was Proposed.

Results: The Study Indicated That achieving a precise, comprehensive, and unified definition of technology is possible through foundationalism.

Conclusions: The Findings Can Bring About Positive Changes In The Attitudes, Social Behaviors, Educational Practices, And Learning Of All Stakeholders Involved In Technology, Once They Acknowledge that technology is not separate from human existence, Such insights can promote unity and facilitate positive utilization of technology.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognition
  • Definition
  • Epistemology
  • Logic
  • Technology
CAPTCHA Image