نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسنده
استادیار، گروه هنرهای رسانهای، دانشگاه صداو سیما، تهران، ایران
چکیده
هدف: موضوع اصلی جستار حاضر یافتن متعلّقات نقد اخلاقی در دنیای هنر است. این پژوهش میکوشد تا نشان دهد که دامنه نقد اخلاقی فراتر از آثار هنری است، که سنّتاً مهمّترین موضوع نقد اخلاقی بوده است. بنابراین، در پی کشف سایر متعلّقات نقد اخلاقی در دنیای هنر، تبیین چگونگی نقد در هر کدام از این حوزهها، و اهمّیّت آن برمیآید، تا به طریقی چارچوبی جامع برای ارزیابیِ اخلاقیِ کلّ دنیای هنر عرضه کند.
روش پژوهش: پژوهش با رویکردی کیفی و تحلیلی، از روش تحلیل مفهومی و استقرایی بهره میبرد. دادهها از متون تاریخی، نظریههای فلسفی و مطالعات موردی در هنر استخراج شده است. این روش ترکیبی از بررسیهای نظری و عملی را به کار میگیرد تا چارچوبی مستحکم ارائه دهد.
یافتهها: پژوهش یازده متعلق اصلی برای نقد اخلاقی در دنیای هنر شناسایی میکند و در هر مورد به تبیین چگونگی نقد از طریق آوردن مثالهایی میپردازد و در نهایت توضیح میدهد که چرا نقد اخلاقیِ حیطة مذکور اهمّیّت دارد: (1) آثار هنری، (2) فرآیند هنرآفرینی، (3) هنرمند، (4) مخاطب، (5) فرآیند ادراک هنری، (6) فراوردة نقد هنری، (7) منتقد، (8) فرایند عرضة هنر، (9) عرضهکنندگان هنر، (10) فرآیند تعلیم و تربیت هنری، (11) معلّمان و مربّیان هنر.
نتیجهگیری: این جستار، با ارائة چارچوبی نظری و عملی، نشان میدهد که گسترش نقد اخلاقی به تمامی این ابعاد نهتنها ضروری است، بل نقشی اساسی در ارتقای استانداردهای اخلاقی در دنیای هنر و جامعه دارد. در مقابل، نادیده گرفتن این جنبهها، فرصت هنر برای ایفای نقش مثبت اخلاقی را محدود خواهد کرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
An Exploration of the Objects of Ethical Criticism in the World of Art
نویسنده [English]
- Mohsen Karami
Assistant Professor, Department of Media Arts, IRIB University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The primary aim of this study is to identify the objects of ethical criticism in the art world. It seeks to demonstrate that the scope of ethical critique extends beyond artworks, traditionally considered the most prominent subject of moral evaluation. Accordingly, the research explores additional objects of ethical criticism in the art world, elucidates the methods of critique for each domain, and highlights their significance, ultimately proposing a comprehensive framework for the ethical assessment of the entire art domain. Adopting a qualitative and analytical approach, the study employs conceptual analysis and inductive reasoning. Data is drawn from historical texts, philosophical theories, and case studies in art. This method integrates theoretical exploration with practical insights to establish a robust evaluative framework. The research identifies eleven core objects for ethical criticism in the art world and elaborates on how ethical critique applies to each through examples while explaining their importance: (1) artworks, (2) the process of artistic creation, (3) the artist, (4) the audience, (5) the process of artistic perception, (6) the products of art criticism, (7) the critic, (8) the process of art presentation, (9) art distributors and promoters, (10) the process of art education, and (11) art educators. By presenting a theoretical and practical framework, this study argues that extending ethical criticism to all these dimensions is essential for elevating ethical standards in both the art world and society. Conversely, neglecting these aspects risks limiting art’s potential to serve as a positive ethical force.
کلیدواژهها [English]
- Art World
- Ethical/Moral Criticism
- Ethics
- Objects of Ethical Criticism
ارسال نظر در مورد این مقاله