Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

چکیده

این مقاله به بررسی مفهوم «ادراک» در فلسفه اسلامی می‌پردازد و به ویژه تأثیر فیلسوفان معروفی چون ابن‌سینا، شیخ اشراق و ملاصدرا را در این زمینه مورد تحلیل قرار می‌دهد. ادراک از دیدگاه این فیلسوفان به عنوان ابزاری برای دستیابی به حقیقت تعریف می‌شود و شیوه‌های آن ارتباطی عمیق میان جهان مادی و غیرمادی را برقرار می‌سازد. ابن‌سینا ادراک را فرآیندی لایه‌ای می‌داند که از ورودی‌های حسی آغاز شده و به درک عقلانی ختم می‌شود. او بر ابستراکسیون در ادراک تأکید می‌کند، به طوری که افراد از طریق قوای عقلانی می‌توانند به حقایق بالاتر دست پیدا کنند. شیخ اشراق مفهوم «نور» و «اشراق» را به‌عنوان مرکز ادراک معرفی می‌کند و بیان می‌دارد که نور ذاتاً به روح بشر امکان دسترسی مستقیم به حقایق را فراهم می‌آورد، که این امر ریشه در میان‌واری‌ ذاتی دستگاه معرفتی دارد. ملاصدرا ساختار دینامیک ادراک را مطرح می‌کند، نظریه «اصالت وجود»، «وحدت وجود» و «درجه وجود» را به کار می‌گیرد. این مقاله ادراک را به چهار مرحله تقسیم می‌کند: ادراک حسی، ادراک خیالی، ادراک وهمی و ادراک عقلی. در نهایت، مقاله ادراک را به‌عنوان ترکیبی دینامیک از روح و واقعیت معرفی کرده و خواننده را به بازنگری در شناخت انسانی فراتر از محدودیت‌های مادی دعوت می‌کند. اهمیت ادراک در پیشرفت دانش و تأکید بر وجود متافیزیکی از طریق تحلیل‌های ملاصدرا و گنجینه فلسفی اسلامی روشن می‌گردد. این بررسی‌ها به عمق تعامل انسان با جهان کمک شایانی می‌کند و درک بهتری از وجود و فهم را به دست می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Concept of “Perception” in Islamic Philosophy

نویسنده [English]

  • Seyyed Ebrahim Aghazadeh

Assistant Professor of Islamic Theology and Philosophy Department, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

چکیده [English]

This article explores the concept of "perception" (idrāk) in Islamic philosophy, particularly analyzing the contributions of renowned philosophers such as Avicenna (Ibn Sīnā), Suhrawardi (Shaykh al-Ishrāq), and Mulla Sadra in this field. From the perspective of these philosophers, perception is defined as a means of attaining truth, and its methods establish a profound connection between the material and immaterial worlds. Avicenna views perception as a layered process that begins with sensory inputs and culminates in intellectual comprehension. He emphasizes abstraction in perception, whereby individuals, through their rational faculties, can access higher truths. Suhrawardi introduces the concept of "light" (nūr) and "illumination" (ishrāq) as central to perception, asserting that light inherently enables the human soul to directly access truths, rooted in the intrinsic mediation of the epistemic apparatus. Mulla Sadra proposes a dynamic structure of perception, employing the theories of "the primacy of Being" (aṣālat al-wujūd), "the unity of Being" (waḥdat al-wujūd), and "gradation of Being" (tashkīk al-wujūd). This article divides perception into four stages: sensory perception, imaginative perception, estimative perception, and intellectual perception. Ultimately, the article presents perception as a dynamic synthesis of the soul and reality, inviting the reader to reconsider human cognition beyond material limitations. The significance of perception in the advancement of knowledge and the emphasis on metaphysical Being are illuminated through the analyses of Mulla Sadra and the rich tradition of Islamic philosophy. These investigations greatly contribute to understanding the depth of human interaction with the world and provide a deeper comprehension of Being and understanding.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Perception
  • Islamic Philosophy
  • Illumination
  • Knowledge
  • Soul
ابن‌سینا. (1404). التعلیقات مکتب الاعلام الاسلامی، انتشارات بوستان کتاب.
ابن‌سینا. (1381). اشارات‌ و تنبیهات‌، انتشارات بوستان کتاب.
ابن‌سینا. (1353). دانشنامه‌ علایی‌، انتشارات‌ کتابفروشی‌ دهخدا.
ابن‌سینا. (1400). رسائل‌ ابن‌سینا، انتشارات‌ بیدار.
ابن‌سینا. (1331). رسالة‌ نفس‌، انتشارات‌ انجمن‌ آثار ملی‌.
ابن‌سینا. (1388). الشفاء، انتشارات امیر.
جرجانی، میر سید شریف. (1377). تعریفات‌، انتشارات‌ فرزان.‌
حبیبی، احمد. (1350). مراحل‌ ادراک‌ در فلسفه‌ اسلامی‌، مجموعه‌ مقالات‌ کنگره‌ بین‌المللی‌ شیخ‌اشراق.‌
حسن‌زاده‌ آملی، حسن. (1363). نصوص‌ الحکم‌ بر فصوص‌ الحکم‌، نشر فرهنگی‌ رجاء.
حسینی، مهرعلی. (1380). ادراکات‌، دائرة‌ المعارف‌ تشیع‌، انتشارات‌ حکمت.
دهقانی، محسن. (1388). فروغ‌ حکمت (ترجمه و شرح نهایه الحکمه علامه طباطبایی)‌، انتشارات بوستان کتاب.
سهروردی‌، شهاب الدین. (1399). حکمت‌ اشراق‌، انتشارات بوستان کتاب.
ابراهیمی دینانی‌، غلامحسین. (1364). شعاع‌ اندیشه‌ و شهود در فلسفه ‌سهروردی‌، انتشارات حکمت.
سهروردی‌، شهاب الدین. (1372). مجموعه‌ مصنفات‌ شیخ‌ اشراق‌، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
علامه‌طباطبایی‌، محمد حسین. (1362). نهایة‌ الحکمة‌، موسسه النشر الاسلامی.
علوی‌، سیدمحمد. (1380). نفس‌، مجموعه‌مقالات‌ کنگره‌ شیخ‌ اشراق.‌
فعالی، محمد تقی. (1376). ادراک‌ حسی‌ از دیدگاه‌ ابن‌سینا، دفتر تبلیغات‌ اسلامی.‌
مشکوة‌ الدینی‌، عبدالحسین‌. (1344). تحقیق‌ در حقیقت‌ علم‌، انتشارات دانشگاه تهران.
مطهری، مرتضی. (1390). اصول‌ فلسفه‌ و روش‌ رئالیسم‌، انتشارات صدرا.
ملاصدرا. (1981). الحکمه المتعالیه فیالاسفار الاربعه، داراحیاءالتراث.
ملاصدرا. (1382 الف). الشواهد الربوبیه‌، انتشارات بوستان کتاب.
ملاصدرا. (1382ب). تعلیقات‌ بر الهیات‌ شفا، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا. (1981). تعلیقات‌ بر حکمت‌ اشراق‌، انتشارات‌ بیدار.
‌همتی‌، همایون. (1362). علم‌ و ادراک‌، امیرکبیر.
Alavi, M. (2001). The Soul, Proceedings of the Congress of Shaykh al-Ishraq. (in Persian)
Allameh Tabatabai, M. H. (1983). Nihayat al-Hikma. Islamic Publishing Institute. (in Persian)
Dehghani, M. (2009). Furugh-e Hikmat (Translation and Commentary on Nihayat al-Hikma by Allameh Tabatabai). Bustan-e Ketab Publications. (in Persian)
Fa‘ali, M. T. (1997). Sensory Perception from Ibn Sina’s Perspective. Islamic Propagation Office. (in Persian)
Habibi, A. (1971). Stages of Perception in Islamic Philosophy, Proceedings of the International Congress of Shaykh al-Ishraq. (in Persian)
Hassanzadeh Amoli, H. (1984). Nusus al-Hikam ‘ala Fusus al-Hikam. Raja’ Cultural Publications. (in Persian)
Hemmati, H. (1983). Knowledge and Perception. Amir Kabir Publications. (in Persian)
Hosseini, M. (2001). Perceptions, Shi ‘a Encyclopedia. Hikmat Publications. (in Persian)
Ibn Sina. (1952). Risalat al-Nafs. National Heritage Society Publications. (in Persian)
Ibn Sina. (1974). Danishnama-yi ‘Ala’i. Dehkhoda Bookstore Publications. (in Persian)
Ibn Sina. (1979). Rasa’il Ibn Sina. Bidar Publications. (in Persian)
Ibn Sina. (1983). Al-Ta‘liqat. Maktab al-I‘lam al-Islami, Bustan-e Ketab Publications. (in Persian)
Ibn Sina. (2002). Al-Isharat wa al-Tanbihat. Bustan-e Ketab Publications. (in Persian)
Ibn Sina. (2009). Al-Shifa’. Amir Publications. (in Persian)
Ibrahimi Dinani, Gholamhossein. (1985). The Ray of Thought and Intuition in Suhrawardi’s Philosophy. Hikmat Publications. (in Persian)
Jurjani, SH. (1998). Al-Ta‘rifat. Farzan Publications. (in Persian)
Meshkati al-Dini, A. (1965). An Inquiry into the Reality of Knowledge. University of Tehran Press. (in Persian)
Motahhari, M. (2011). The Principles of Philosophy and the Method of Realism. Sadra Publications. (in Persian)
Mulla Sadra. (1981). Al-Hikma al-Muta‘aliya fi al-Asfar al-Arba‘a. Dar Ihya’ al-Turath.
Mulla Sadra. (1981). Commentary on Hikmat al-Ishraq. Bidar Publications. (in Persian)
Mulla Sadra. (2003a). Al-Shawahid al-Rububiyya. Bustan-e Ketab Publications. (in Persian)
Mulla Sadra. (2003b). Commentary on the Theology of Al-Shifa’. Sadra Islamic Philosophy Foundation. (in Persian)
Suhrawardi, SH. (1978). Hikmat al-Ishraq. Bustan-e Ketab Publications. (in Persian)
Suhrawardi, SH. (1993). Majmu‘a-yi Musannafat-i Shaykh al-Ishraq. Institute for Humanities and Cultural Studies. (in Persian)
CAPTCHA Image