نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه پژوهشی مطالعات فکرپروری کودک و نوجوان، پژوهشکده اخلاق و تربیت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.
2 کارشناس ارشد فلسفه و حکمت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
ضرورت ورود بازیها به محتواهای آموزشی در مدارس، اخیراً روشن شده است. قابلیتهایی در بازیها شناخته شده که میتواند موجب تسهیل آموزش و ترغیب دانشآموزان به مشارکت در فعالیتهای آموزشی شود. برنامه فلسفه برای کودکان یکی از برنامههای پیشرو در این زمینه است که تلاش میکند محتواهای آموزشی را در راستای آموزشوپرورش مهارتهای مختلفِ لازم برای زندگی حاضر و نیز رشد دانشآموزان به لحاظ نگرش و هویت و معنای زندگی به کار برد. بازیهای مدنظر این برنامه تفاوتی اساسی با سایر بازیهای سرگرمکننده یا ورزشی دارد. در این مقاله تلاش شد ویژگی این بازیها و نیز کارکرد مهارتی آنها شناسایی شود و برای شناسایی این ویژگیها دو گام برداشته شده است. در گام اول استخراج ویژگیها با روش بررسی استقراییِ بازیهای ارائه شده توسط بنیانگذاران فبک صورتگرفته است. در گام دوم که تحت عنوان «بازیهای مدنظر فبک» ارائه میشود، با روش تحلیل مفهومی و محتوایی به استخراج بایدها و نبایدهای فبک (نقش و هدف از بازیهای فلسفی در فبک) برای بازیهای فلسفی پرداخته شده است. نهایتاً با مقایسه و تلفیق ویژگیهایی حاصل از دو طریق پنج ویژگی استخراج شد که بازیهای فکری - فلسفی را از بازیهای معمولی جدا میکند. این بازیها علاوه بر اینکه باید تناسب روانشناختی و ویژگی بازیایی داشته باشند، باید مهارتهای سهگانه شامل مهارتهای منطقی، هیجانی و اجتماعی و سه نوع تفکر خلاق، مراقبتی و انتقادی را تقویت کرده و شرایط کندوکاو فلسفی را مهیا کنند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Philosophical Intellectual Games of Philosophy for Children; the nature, characteristics and functions
نویسندگان [English]
- Saeed Naji 1
- Samaneh Askari Nodehi 2
1 Assistant Professor, Department of Ethics and Education, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran
2 M.A. in Philosophy and Wisdom, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The necessity of introducing games in educational content of schools has been clarified recently. There are known features in games that can facilitate education and encourage students to participate in educational activities. The philosophy for children program is one of the leading programs in this field, which tries to provide educational content to teach and develop various skills necessary for the current life, and also for the development of students in terms of attitude, identity and meaning of life. The games considered in this program are fundamentally different from other fun or sports games. In this article, an attempt was made to identify the characteristics of these games and their function in improving intellectual and social skills. Two methods were considered to identify these features. The first method is to extract the features by inductively examining the games provided by the founders. The second method, which study of "p4c's considered games", is the conceptual and content analysis of the role and purpose of philosophical games in p4c. Finally, by comparing and combining the features obtained from these two ways, five features were found that separate intellectual-philosophical games from ordinary games. These games, in addition to having psychological fitness and play characteristics, should strengthen three skills, including logical, emotional, and social skills, and three types of creative, caring, and critical thinking, and provide the conditions for philosophical exploration.
کلیدواژهها [English]
- Game
- Philosophy for Children
- Intellectual-Philosophical Games
- Philosophical Adequacy
- Playful Adequacy
- Psychological Fitness
ارسال نظر در مورد این مقاله