Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه پژوهشی مطالعات فکرپروری کودک و نوجوان، پژوهشکده اخلاق و تربیت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.

2 کارشناس ارشد فلسفه و حکمت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

ضرورت ورود بازی‌ها به محتواهای آموزشی در مدارس، اخیراً روشن شده است. قابلیت‌هایی در بازی‌ها شناخته شده که می‌تواند موجب تسهیل آموزش و ترغیب دانش‌آموزان به مشارکت در فعالیت‌های آموزشی شود. برنامه فلسفه برای کودکان یکی از برنامه‌های پیشرو در این زمینه است که تلاش می‌­کند محتواهای آموزشی را در راستای آموزش‌وپرورش مهارت‌های مختلفِ لازم برای زندگی حاضر و نیز رشد دانش‌­آموزان به لحاظ نگرش و هویت و معنای زندگی به کار برد. بازی‌های مدنظر این برنامه تفاوتی اساسی با سایر بازی‌های سرگرم­کننده یا ورزشی دارد. در این مقاله تلاش شد ویژگی این بازی­‌ها و نیز کارکرد مهارتی آنها شناسایی شود و برای شناسایی این ویژگی­‌ها دو گام برداشته شده است. در گام اول استخراج ویژگی‌­ها با روش بررسی استقراییِ بازی­های ارائه شده توسط بنیان‌گذاران فبک صورت‌گرفته است. در گام دوم که تحت عنوان «بازی‌های مدنظر فبک» ارائه می‌شود، با روش تحلیل مفهومی و محتوایی به استخراج بایدها و نبایدهای فبک (نقش و هدف از بازی­‌های فلسفی در فبک) برای بازی­های فلسفی پرداخته شده است. نهایتاً با مقایسه و تلفیق ویژگی‌هایی حاصل از دو طریق پنج ویژگی استخراج شد که بازی‌­های فکری - فلسفی را از بازی­‌های معمولی جدا می‌­کند. این بازی‌­ها علاوه بر اینکه باید تناسب روان‌شناختی و ویژگی بازیایی داشته باشند، باید مهارت­‌های سه­‌گانه شامل مهارت‌های منطقی، هیجانی و اجتماعی و سه نوع تفکر خلاق، مراقبتی و انتقادی را تقویت کرده و شرایط کندوکاو فلسفی را مهیا کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Philosophical Intellectual Games of Philosophy for Children; the nature, characteristics and functions

نویسندگان [English]

  • Saeed Naji 1
  • Samaneh Askari Nodehi 2

1 Assistant Professor, Department of Ethics and Education, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran

2 M.A. in Philosophy and Wisdom, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The necessity of introducing games in educational content of schools has been clarified recently. There are known features in games that can facilitate education and encourage students to participate in educational activities. The philosophy for children program is one of the leading programs in this field, which tries to provide educational content to teach and develop various skills necessary for the current life, and also for the development of students in terms of attitude, identity and meaning of life. The games considered in this program are fundamentally different from other fun or sports games. In this article, an attempt was made to identify the characteristics of these games and their function in improving intellectual and social skills. Two methods were considered to identify these features. The first method is to extract the features by inductively examining the games provided by the founders. The second method, which study of "p4c's considered games", is the conceptual and content analysis of the role and purpose of philosophical games in p4c. Finally, by comparing and combining the features obtained from these two ways, five features were found that separate intellectual-philosophical games from ordinary games. These games, in addition to having psychological fitness and play characteristics, should strengthen three skills, including logical, emotional, and social skills, and three types of creative, caring, and critical thinking, and provide the conditions for philosophical exploration.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Game
  • Philosophy for Children
  • Intellectual-Philosophical Games
  • Philosophical Adequacy
  • Playful Adequacy
  • Psychological Fitness
رتیونسکی، لریسا. (1393). بازی­های فلسفی و آموزش مهارت­های فکری، ترجمه سعید ناجی و مریم صفایی، کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان، سعید ناجی، ج1، صص157-170، انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
شارپ، آن مارگارت و لورنس اسپلیتر. (1387). بیمارستان عروسک­ها: همراه با کتاب راهنمای معلم، ترجمه فاطمه رنجبران و ماناپار. انتشارات شهرتاش.
فیشر، رابرت. (1385). آموزش و تفکر، ترجمه فروغ کیان زاده، انتشارات رسش.
فیشر، رابرت. (1395). بازی­های فکری برای کودکان، ترجمه متیرا حقیقت و احمد عابدی، نشر نوشته.
کم، فیلیپ. (1389). با هم فکر کردن، ترجمه مژگان رشتچی و فرزانه شهرتاش، انتشارات شهرتاش.
کم، فیلیپ و دیگران. (1395). فلسفه­ورزی با کتاب­های تصویری (راهنمای کلاسی فلسفه برای کودکان، سال‌های اول دوره ابتدایی)، ترجمه فرزانه شهرتاش، انتشارات شهرتاش.
لیپمن، متیو و آن مارگارت شارپ. (1394). غایب بزرگ مدرسه (کندوکاو اخلاقی)، دو جلد، ترجمه روح‌الله کریمی، انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
لیپمن، متیو. (1394). ناتاشا (گفت­وگویی بر مینای نظریه ویگوتسکی)، ترجمه به همراه مقدمه تفصیلی مهرنوش هدایتی، انتشارات پژوهشگاه علوم ‌انسانی و مطالعات فرهنگی.
لیپمن، متیو و همکاران. (1395). فلسفه در کلاس درس، ترجمه­ محمد زهیر باقری نوع‌پرست، انتشارات پژوهشگاه علوم‌ انسانی و مطالعات فرهنگی.
لیپمن، متیو. (1388). «طرح­ها و تمرین­های بحث فلسفی»، ترجمه نسیم ماحوزی، فصلنامه فرهنگ، 22 (69): 239-275.
ناجی، سعید. (1395). معیار فبک برای داستان (نقد و بررسی داستان­های مورد استفاده برای آموزش تفکر در ایران)، انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ناجی، سعید. (1396). طرح پژوهشی شناسایی ویژگی­ها و کارکردهای بازی­های فکری- فلسفی برنامه فبک، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
هیوز، فرگاس پیتر. (1393). روان‌شناسی بازی (کودکان، بازی و رشد)، ترجمه کامران گنجی، انتشارات رشد.
یسپرسن، پر. (1389). داستان من و مایکل، ترجمه حمیده بحرینی، کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان، سعید ناجی، ج1، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
Bowkett, S. (2015). Jumpstart! thinking skills and problem solving (games and activities for ages 7-14), Routledge.
Cam, P. (1993). Thinking stories1: teacher resource/activity book, Hale & Iremonger.
Cam, P. (2010). Thinking Together, trans. M. Rashtchi & F. Shahrtash, Shahrtash Publications. (In Persian)
Cam, P. & et al. (2016). Philosophizing with Picture Books (Philosophy Classroom Guide for Children, Early Years), trans. F. Shahrtash, Shahrtash Publications. (In Persian)
Fergus P. H. (2014). The Psychology of Play (Children, Play and Development), trans. K. Ganji, Roshd Publications. (In Persian)
Fisher, R. (1997). Games for Thinking, Nash Pollock Publishing,
Fisher, R. (2006). Education and thinking, trans. F. Kianzadeh, Rasesh Publications. (In Persian)
Fisher, R. (2006). Intellectual Games for Children, trans. M. Haghighat & A. Abedi, Noush Publications. (In Persian)
Good, C. (1973). Dictionary of Education: activity curriculum and Exersice, University of Cincinnatia Pub.
Golding, C. (2009). That's a better idea! Philosophical Progress and Philosophy for Children, Childhood & Philosophy, 5(10), jul/ dez.
Jackson, T. (n.d.). Philosophy for Children, the pre- school project. (This source is available on the Internet and the author was asked for its bibliographic information, but no response has been received yet)
Jackson, T. (n.d.). Getting Started in Philosophy: A Start-Up Kit © for K-1 2nd Edition, p4chawaii.org/wp-content/uploads/Start-Up-Kit-3rd-Ed-by-JacksonButnor.pdf.
Jespersen, P. (2010). The Story of Me and Michael, trans. H. Bahreini, in Philosophical Inquiry for Children, S. Naji, Vol. 1, Institute for Humanities and Cultural Studies Publications. (In Persian)
Lipman, M., Sharp, A. Margaret & Oscanyan, F., (1984). Philosophical Inquiry: an instruction manual to accompany harry Stottlemeier’s discovery, University of America Press.
Lipman, M. (1995-1996). Philosophical discussion plans and exercises, analytic teaching, vol. 16, No, 2.
Lipman, M. (2003). Thinking in education, Cambridge University Press.
Lipman, M. (2010). Schemes and Exercises for Philosophical Discussion, trans. N. Mahouzi, Quarterly Journal of Culture, 22(69), 239-275. (In Persian)
Lipman, M. (2015). Natasha: Vygotskian Dialogues, trans. & detailed introduction by M. Hedayati, Institute for Humanities and Cultural Studies. (In Persian)
Lipman, M. & Sharp, A. M. (2015). Ethical Inquiry (The Great Absentee), 2 vols, trans. R. Karimi, Institute for Humanities and Cultural Studies Publications. (In Persian)
Lipman, M. et al. (2016). Philosophy in the Classroom, trans. M. Z. Bagheri-Noopart, Institute for Humanities and Cultural Studies Publications. (In Persian)
Lipman, M. & Sharp. A. M. (2017). p4c and rationality in the new word, in History, Theory and Practice Philosophy for Children, ed. S. Naji & et al., pp. 43-52. Routlege.
Mizell, K. (2015-16). The Epistemology of Imagination and Play in the Community of Inquiry, in: Analytic Teaching and Philosophical Praxis, Vol. 36.
Montessori, M. (2002). the Montessori method, Dover publications, INC, Mineola New York.
Murris, K. (n.d.). Thinking Moves, Ideas for Tutors, Students & Teacher, p4c.com Website.
Naji, S. (2016). The P4C Criteria for Stories (Criticism and Review of Stories Used to Teach Thinking in Iran), Institute for Humanities and Cultural Studies Publications. (In Persian)
Naji, S. (2017). Research Project Identifying the Characteristics and Functions of Intellectual-Philosophical Games of the FBEC Program, Institute for Humanities and Cultural Studies Publications. (In Persian)
Retyunskikh, L. (2017), Philosophical Games and the Teaching of Thinking Skills, in: History, Theory and Practices of Philosophy for Children: International Perspectives. Ed. S. Naji & et al. (pp. 188-198) Routledge. (In Persian)
Sharp, A. M., & Splitter, L. (2008). The Doll Hospital: with a Teacher’s Manual, trans. F. Ranjbaran & Monapar, Shahrtash Publications. (In Persian)
Wartenberg, T. (2009). Big Ideas for Little Kids, pp. 25-34, Rowman & littlefied Education.
CAPTCHA Image