تحلیل پساپدیدارشناسانۀ فیلم «اکس ماشینا» با انیمیشن «فاینال فانتزی 7: نجات کودکان» از منظر دُن آیدی با تأکید بر مفهوم «تکنو بادی»

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

2 استاد گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

هم‌زیستی هنر و فناوری در دوران معاصر، بستری را برای زایش مفاهیم جدیدی چون «تکنو بادی» فراهم ‌آورده است. جایی که ویژگی‌های زیستی انسان امروزی به چالش کشیده شده و لزوم بازاندیشی در ماهیت تعاملات انسان با فناوری را مبرهن می‌سازد؛ لذا این پژوهش می‌کوشد باتکیه‌بر نظرگاه پساپدیدارشناختی دُن آیدی به‌عنوان چارچوبی نظام‌مند نشان دهد که چگونه این مفهوم در فیلم اکس ماشینا و انیمیشن فاینال فانتزی 7: نجات کودکان بازنمایی می‌شود؟ و از این رهگذر چگونه شباهت‌ها و تفاوت‌های این بازنمایی را می‌توان تبیین نمود. یافته‌ها نشان می‌دهد در اکس ماشینا، جهانی انسانی و دنیایی فناورانه درهم می‌آمیزد و تکنو بادی در قالب هوش مصنوعی به نظاره درمی‌آید که با صورت متناظر انسانی در تعامل بی‌واسطه با گونۀ انسانی قرار دارد. چیزی که در فاینال فانتزی 7: نجات کودکان در مقام فرا انسانی معنا می‌شود که در پیوستار با ابزار در فضایی سایبرنتیک تجسم می‌یابد؛ جایی که واقعیت و مجاز درهم‌آمیخته و حدود میان انسان و تکنولوژی محو می‌گردد. هر دو اثر بر تأثیر و تعامل دوسویۀ انسان و فناوری تأکید دارند؛ فناوری با واسطه‌گری تجربۀ انسان تعریف جدیدی را از مفهوم انسانیت ارائه می‌دهد و بدین‌سان امکانی را برای خلق تجربه‌هایی تازه فراهم می‌آورد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Post-Phenomenological Analysis of Ex Machina and Final Fantasy VII: Advent Children through Don Ihde’s Perspective Emphasis on the Concept of “Techno Body”

نویسندگان [English]

  • Masoumeh Roushenasi-Gharadaghloo 1
  • Marziyeh Piravi-Vanak 2
1 M.A. Student of Art Research, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Professor of Art Research Department,, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

The interplay between art and technology in the contemporary era has paved the way for the development of concepts like the “technobody.” Within this framework, the biological essence of modern humans is put into question, highlighting the need to reassess how humans engage and interact with technology. Therefore, this study relies on Don Ihde’s post-phenomenological perspective as a systematic framework to explore how this concept is represented in the film Ex Machina and the animation Final Fantasy VII: Advent Children, and how their similarities and differences can be explained. The findings show that in Ex Machina”, the human world and the technological world merge, presenting the technobody as a form of artificial intelligence that directly interacts with its human counterpart. In Final Fantasy VII: Advent Children, however, the posthuman figure appears through its connection with instruments in a cybernetic space where reality and virtuality blend, and the boundaries between human and technology disappear. Both works emphasize the mutual influence and interaction between humans and technology. By mediating human experience, technology transforms the very concept of humanity and broadens the potential for new kinds of experiences, continually redefining what it means to be human.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Don Idhe
  • Ex Machina
  • Fantasy VII: Advent Children
  • Post-Phenomenology
  • Technobody
آیدی، دون. (1388). فلسفه تکنولوژی، ترجمه م. فرهادپور و س. نجفی، اطلاعات حکمت و معرفت، 43(15-19).
سروش، الهه. (1396). پساپدیدارشناسی دن آیدی، نشریه علوم انسانی-اسلامی صدرا، شماره 24: 35-41.
عالی کلوگانی، شیرین و شاد قزوینی، پریسا (1396). خوانشی بر دادائیسم و سورئالیسم در پرتو نقد هایدگر از تکنولوژی، کیمیای هنر، 8(30): 17-43.
کاجی، حسین. (1392). فلسفه تکنولوژی دون آیدی، انتشارات هرمس.
کریمی، ک. (1392). پساپدیدارشناسی دون آیدی در تحول نقاشی به فناوری دیجیتال. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنر دانشگاه اصفهان.
Aagaard, J. (2017). Introducing postphenomenological research: a brief and selective sketch of phenomenological research methods. International Journal of Qualitative Studies inEducation, 30(6), 519-533. http://dx.doi.org/10.1080/09518398.2016.1263884
Ali-Kalougani, Sh. & Shad-Ghazvini, P. (2019). Aesthetics of the Machine in the Twentieth Century with Emphasis on the Views of Don Ihde. Kimia-ye Honar (Alchemy of Art), 8(30), 17–43. (In Persian)
Banasik, B. (2018). Cloud Strife: The intertestamental hero – A Theological Exposition of The Differentiation of final Fantasy VII and final Fantasy VII: Adnent Children. Online – Heidelberg Journal of Religious on the Internet, (13), 1-16. https://doi.org/10.17885/heiup.rel.2018.0.23842
Kreik, S. (2018). The Technobody: Posthumanism as a Utopian/ Distopian Enclave in Cyberpunk and Postcyberpunk Science Fiction. [Master’s thesis, University of Johannesburg].
Kaji, H. (2013). Don Ihde’s Philosophy of Technology as a Response to Technological Determinism. Hermes. (In Persian)
Karimi, K. (2023). Post-Phenomenology of Don Ihde in the Transformation of Painting into Digital Technology. [Master’s thesis, University of Isfahan, Faculty of Arts]. (In Persian)
Ihde, D. (2009). Phenomenology and Technosience. Albany: State University of New York Press.
Idhe, D. (2009a). Phenomenology of Technique, Translated by M. Farhadpour & S. Najafi. Ettelaat Hikmat va Marefat, (43), 15–19. (In Persian)
Ihde, D. (2008). Introduction: Postphenomenological Research. Human Studies, 31 (1), 1-9. https://doi.org/10.1007/s10746-007-9077-2
Ihde, D. (1990). Technology and The Lifeworld: From Garden to Earth. Bloomington: Indiana University Press.
Ihde, D. (1979). Technics and Praxis. D. Reidel Publishing Company, Dordrecht, Holland. https://doi.org/10.1007/978-94-009-9900-8
Ihde, D. (1986). Consequence of phenomenology. Albany, State University of New York Press.
Rosenberger, R. & Verbeek, P. (2015). Post phenomenological Investigations: Essays on Human-Technology Relations. (Postphenomenology and the Philosophy of Technology). Lexington Books.
Rosenberger, R. (2017). Postphenomenology and media: Essays on human-media-world relations. Lanham, Maryland: Lexington Books.
Schoeman, S. (2023). Techni- Orientalism in Science Fiction: A Resistant Reading of Ex Machina. University of Johannesburg.
Sorush, E. (2018). The Phenomenology of Don Ihde. Sadra Humanities Journal, (24), 35–41. (In Persian)
Garland, A. (Director). (2015). Ex Machina [Film]. A24.
Nomura, T. & Nozue, T. (Directors). (2009). Final Fantasy VII: Advent Children [Animated film]. Square Enix.
ShotDeck. (n.d.). Ex Machina [Film stills]. https://shotdeck.com/browse/stills
IMDb (1). (n.d.). Ex Machina [Film]. IMDb. https://www.imdb.com/title/tt0470752
IMDb (2). (n.d.). Final Fantasy VII: Advent Children [Animated film]. IMDb. https://www.imdb.com/title/tt0385700
CAPTCHA Image