Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه هنر اصفهان

2 گروه پژوهش هنر، دانشگده پژوهش های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان

10.22034/jpiut.2025.66059.4020

چکیده

هم‌زیستی هنر و فناوری در دوران معاصر، بستری را برای زایش مفاهیم جدیدی چون «تکنو بادی» فراهم ‌آورده است. جایی که ویژگی‌های زیستی انسان امروزی به چالش کشیده شده و لزوم بازاندیشی در ماهیت تعاملات انسان با فناوری را مبرهن می‌سازد؛ لذا این پژوهش می‌کوشد باتکیه‌بر نظرگاه پساپدیدارشناختی دُن آیدی به عنوان چارچوبی نظام‌مند نشان دهد که چگونه این مفهوم در فیلم «اکس ماشینا» و انیمیشن «فاینال فانتزی 7: نجات کودکان» به‌عنوان دو اثر برجسته در این حوزه بازنمایی می‌شود؟ و از این رهگذر چگونه شباهت‌ها و تفاوت‌های این بازنمایی را می‌توان تبیین نمود. در این نوشتار محور تحلیل بر نسبت‌های چهارگانۀ دُن آیدی بنا نهاده شده و سعی بر آن است تا نشان داده شود که در «اکس ماشینا»، جهانی انسانی و دنیایی فناورانه در هم می‌آمیزد و از این رهگذر تکنو بادی در قالب هوش مصنوعی به نظاره در می‌آید که با صورت متناظر انسانی در تعامل بی‌واسطه با گونۀ انسانی قرار دارد. چیزی که در «فاینال فانتزی 7: نجات کودکان» در مقام فرا انسانی معنا می‌شود که در پیوستار با ابزار در فضایی سایبرنتیک تجسم می‌یابد. جایی که واقعیت و مجاز درهم‌آمیخته و حدود میان انسان و تکنولوژی محو می‌گردد. بررسی‌ها نشان می‌دهند هر دو اثر علی‌رغم ژانر و بیان هنری متفاوت بر تأثیر متقابل انسان و فناوری تأکید داشته و تعامل دوسویه آن را به تصویر می‌کشند. فناوری با واسطه‌گری تجربۀ انسان تعریف جدیدی را از مفهوم انسانیت ارائه می‌دهد و بدین‌سان امکانی را برای خلق تجربه‌هایی تازه فراهم می‌آورد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Post-Phenomenological Analysis of “Ex Machina” and “Final Fantasy VII: Advent Children” Through Don Ihde’s perspective Emphasis on the Concept of “Techno body”

نویسندگان [English]

  • Masoumeh Roushenasi gharadaghloo 1
  • Marziyeh Piravi vanak 2

1 art university of isfahan

2 Art Research Department, Faculty of Advanced Arts and Entrepreneurship, Art University of Isfahan

چکیده [English]

In contemporary times, the symbiosis of art and technology has paved the way for the emergence of new concepts like “Technobody.” It is here that the biological characteristics of modern humans are challenged, highlighting the need to rethink the nature of human interactions with technology. In this research, we based our work on Don Ihde’s post-phenomenological perspective and used it as a systematic framework to demonstrate how this concept is represented in the film “Ex Machina” and the animation “Final Fantasy VII: Advent Children,” which are two prominent works in this field. Through this, we elucidated the similarities and differences in these representations. In this research, the analysis is based on Don Ihde’s fourfold relations. We tried to show that in ‘Ex Machina’, the human world and the technological world intertwine; through the blending of these two subjects, techno-body in the form of artificial intelligence emerges, interacting directly with humans in a corresponding human form. This theme is manifested in ‘Final Fantasy VII: Advent Children' as post-human, which is expressed in a continuum with tools in a cybernetic space. Here, reality and fiction intertwine, and the boundary between humanity and technology dissolves. Studies show that these two works differ in their genre and artistic expression, yet both emphasize the reciprocal influence of humanity and technology, depicting their interaction. Technology, with the help of human experience, provides a new definition of the concept of humanity, thus enabling the creation of new experiences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Don Idhe
  • Ex Machina
  • Fantasy VII: Advent Children
  • Post-Phenomenology
  • Techno body
CAPTCHA Image