بازخوانی مجدد نظریه افلاک سهروردی؛ پاسخی به استیلای طبیعت و تقدیرگرایی بر مناسبات انسانی

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری فلسفه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 استادیار گروه فلسفه، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

چکیده

برخی از مکاتب فکری و فلسفی مناسبات انسانی و قلمرو سیاست را ذیل طبیعت و نظام افلاک توضیح داده‌اند. در این تصور با ارائه فهمی کاملا انفعالی از موقعیت انسان در هستی و در برابر طبیعت، امور انسانی به ویژه قلمرو سیاسی با منطق تقدیرگرایی و اوضاع طبیعی و فلکی امکان‌پذیر شده است. در مقابل برخی از فلاسفه به ویژه سهروردی با تصور فوق مخالفت کرده و کوشیده‌اند با ارائه تصویری فعال و خلاق از آدمی در نظام طبیعت نه تنها قلمرو سیاست را در برابر طبیعت استقلال ببخشند، بلکه مناسبات نظام طبیعت را با منطق قلمرو سیاست ترمیم ساخته و تکامل دهند. نگارندگان در این مقاله می‌کوشد با استفاده از روش توصیفی‌ تحلیلی به موضع سهروردی دراین‌باره بپردازد. به همین منظور ابتدا توصیف سهروردی از وضعیت نخستین که در آن طبیعت فلکی و استیلای تقدیر ویژگی بنیادی است ارائه شده و سعی می‌شود با استفاده از توصیف نظری سهروردی از چگونگی تحقق انسان مقتدر، استنتاجی عملی در قلمرو سیاست صورت پذیرد و انقلاب نظری او در باب استقلال قلمرو سیاست از طبیعت و نظام فلکی و همچنین بالاتر از آن قلمرو سیاست را به عنوان بستری برای تحولات وجودی در جهان طبیعت و طبایع فلکی تعین دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Rereading Suhrawardi's Theory of the Heavens; A Response to the Dominance of Nature and Fatalism over Human Relations

نویسندگان [English]

  • Mostafa Abedi-Jigheh 1
  • Mohsen Bagherzadeh-Meshkibaf 2
1 Ph.D. in Philosophy, University of Tabriz, Tabriz, Iran
2 Assistant Professor, Department of Philosophy, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.
چکیده [English]

Some schools of thought and philosophy have explained human relations and the realm of politics under nature and the celestial system. In this idea, by presenting a completely passive understanding of man's position in existence and against nature, human affairs, especially the political realm, have become possible with the logic of fatalism and natural and celestial conditions. In contrast, some philosophers, especially Suhrawardi, have opposed the above idea and have tried to present an active and creative image of man in the system of nature, not only to give independence to the realm of politics against nature, but also to repair and develop the relations of the system of nature with the logic of the realm of politics. In this article, the author tries to address Suhrawardi's position on this matter using a descriptive-analytical method. For this purpose, first, Suhrawardi's description of the initial state in which celestial nature and the dominance of destiny are fundamental features is presented. An attempt is made to draw practical conclusions in the realm of politics using Suhrawardi's theoretical description of how the powerful man is realized, and his theoretical revolution regarding the independence of the realm of politics from nature and the celestial system, and also, above that, to determine the realm of politics as a platform for existential developments in the world of nature and celestial natures, is made. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Human
  • Empowered Human
  • Nature
  • Celestial System
  • Fatalism
قرآن.
ابن­ رشد. (2002م). تهافت التهافت، تصحیح صلاح‌الدین الهواری، بیروت، المکتبه العصریه.
ابن ­سینا. (1363). المبدأ و المعاد، تصحیح عبدالله نورانی، تهران، انتشارات مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل با همکاری دانشگاه تهران.
ابن­ سینا. (1383). الهیات دانشنامه علایی، تصحیح محمد معین، همدان، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
اخوان الصفا. (1405ه.). رسائل اخوان الصفا و خلّان الوفا، قم، نشر مکتب الاعلام الاسلامی.
اردشیر بابکان. (1369). کارنامه اردشیر بابکان، تصحیح قاسم هاشمی‌نژاد، تهران، نشر مرکز.
بیکرمن، ای، هنینگ، دبلیو بی و دیگران. (1384). علم در ایران و شرق باستان، ترجمه همایون صنعتی‌زاده، تهران، انتشارات دانشگاه شهید باهنر و نشر قطره.
بیهقی، ابوالفضل. (1371). تاریخ بیهقی، تصحیح علی اکبر فیاض، تهران، دنیای کتاب.
پورنامداریان، تقی. (1383). رمز و داستان‌های رمزی در ادب فارسی، تهران، انتشارت علمی و فرهنگی.
الجابری، عابد. (1394). بازخوانی تاریخ فلسفه در مشرق اسلامی، تهران، هرمس.
ساندرز، ج. ج. (1363). تاریخ فتوحات مغول، ترجمه ابوالقاسم حالت، تهران، امیرکبیر.
سبزواری، ملاهادی. (1376). رسائل حکیم سبزواری، تصحیح سیدجلال‌الدین آشتیانی، تهران، انتشارات اسوه.
سهروردی، شهاب ­الدین یحیی. (1380الف). الواح عمادی. مجموعۀ مصنفات ج3. تصحیح و مقدمۀ سیدحسین نصر. چاپ سوم. تهران، انتشارات پژوهشگاه.
سهروردی، شهاب ­الدین یحیی. (1380ب). بستان‌القلوب. مجموعۀ مصنفات ج3. تصحیح و مقدمۀ سیدحسین نصر. چاپ سوم. تهران، انتشارات پژوهشگاه.
سهروردی، شهاب ­الدین یحیی. (1380ج). پرتونامه. مجموعۀ مصنفات ج3. تصحیح و مقدمۀ: سیدحسین نصر. چاپ سوم. تهران، انتشارات پژوهشگاه.
سهروردی، شهاب ­الدین یحیی. (1380د). تلویحات. مجموعۀ مصنفات ج1. تصحیح و مقدمۀ سیدحسین نصر. چاپ سوم. تهران، انتشارات پژوهشگاه.
سهروردی، شهاب ­الدین یحیی. (1380ه ). حکمه الاشراق، مجموعۀ مصنفات ج2. تصحیح و مقدمۀ هانری کربن. چاپ سوم. تهران، انتشارات پژوهشگاه.
سهروردی، شهاب ­الدین یحیی. (1380و). روزی با جماعت صوفیان. مجموعۀ مصنفات ج3. تصحیح و مقدمۀ سیدحسین نصر. چاپ سوم. تهران، انتشارات پژوهشگاه.
سهروردی، شهاب ­الدین یحیی. ( 1380ز ). هیاکل النور. مجموعۀ مصنفات ج3. تصحیح و مقدمۀ سیدحسین نصر. چاپ سوم. تهران، انتشارات پژوهشگاه.
سهروردی، شهاب ­الدین یحیی. ­(1380ح). یزدان­شناخت. مجموعۀ مصنفات ج2. تصحیح و مقدمۀ هانری کربن. چاپ سوم. تهران، انتشارات پژوهشگاه.
 سودآور، ابوالعلا. (1384). فره ایزدی در آیین پادشاهی ایران باستان، تهران، نشر نی.
شهرزوری، شمس­ الدین محمد. (1372). شرح حکمه­الاشراق. تصحیح حسین ضیائی­تربتی. چاپ اول، تهران، انتشارات پژوهشگاه.
شیرازی، قطب ­الدین. (1379) شرح حکمه الاشراق، باهتمام عبدالله نورانی و مهدی محقق، تهران، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
طباطبایی، سید جواد. (1394). زوال اندیشه سیاسی در ایران گفتار در مبانی نظری انحطاط ایران، تهران، انتشارات کویر.
عتبی، محمد بن عبدالجبار. (1345). تاریخ یمینی، ترجمه ناصر بن ظفر جرفادقانی، تصحیح جعفر شعار، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.
کریستین سن، آرتور امانوئل. (1368). ایران در زمان ساسانیان، ترجمه رشید یاسمی، تهران، دنیای کتاب.
لاهیجی، محمد جعفر. (1363). شرح المشاعر، تصحیح و تعلیق سیدجلال الدین آشتیانی، قم، بوستان کتاب.
مددپور، محمّد. (1381). آیین فرّهی شهریاری و دینداری از ایران باستان تا ایران اسلامی، در مجموعه مقالات مؤلفه‌های هویّت ملّی در ایران، به اهتمام گروه تحقیقات سیاسی اسلام، قم، پژوهشگاه علوم انسانی.
نیشابوری، ظهیرالدین. (1332). سلجوقنامه، تصحیح اسماعیل خان افشار حمیدالملک، بیجا، گلاله خاور.
The Holy Qur’an.
Al-Jabiri, M. A. (2015). Re-reading the History of Philosophy in the Eastern Islamic World. Tehran, Hermes. [in Persian]
Ardeshir Babakan. (1990). Karnamak-e Ardashir Babakan (The Book of the Deeds of Ardashir, Son of Babak), ed. Qasem Hasheminejad. Tehran, Markaz Publications. [in Persian]
Beckerman, E., Henning, W. B. & et al. (2005). Science in Iran and the Ancient East, trans. Homayoun Sanatizadeh. Tehran, Shahid Bahonar University Press and Ghatreh Pub. [in Persian]
Beyhaqi, A. (1992). Tarikh-e Beyhaqi (The History of Beyhaqi), ed. Ali Akbar Fayyaz. Tehran, Donyaye Ketab. [in Persian]
Christensen, A. E. (1989). Iran during the Sasanian Period, trans. Rashid Yasemi. Tehran, Donyaye Ketab. [in Persian]
Ibn Rushd. (2002). Tahafut al-Tahafut (The Incoherence of the Incoherence), ed. Salah al-Din al-Huwwari. Beirut, Al-Maktabah al-‘Asriyyah. [in Arabic]
Ibn Sina. (1984). Al-Mabdaʾ wa al-Maʿad (The Origin and the Return), ed. Abdollah Noorani. Tehran, Institute of Islamic Studies, McGill University in collaboration with the University of Tehran. [in Arabic]
Ibn Sina. (2004). Ilahiyyat Danishnama-yi ʿAlāʾī (Metaphysics of the Book of Knowledge for ʿAlāʾ al-Dawla), ed. Mohammad Moin. Hamedan, Association of Cultural Heritage and Eminent Figures. [in Persian]
Ikhwan al-Safa. (1985). Rasa’il Ikhwan al-Safa wa Khullan al-Wafa (Epistles of the Brethren of Purity). Qom, Maktab al-Ilam al-Islami. [in Arabic]
Lahiji, M. J. (1984). Sharh al-Mashā‘ir (Commentary on al-Mashā‘ir), ed. Seyyed Jalal al-Din Ashtiyani. Qom, Bustan-e Ketab. [in Arabic]
Madadpur, M. (2002). The Royal Glory and Religiosity from Ancient to Islamic Iran. In National Identity Components in Iran, ed. Political Islam Research Group. Qom, Institute for Humanities. [in Persian]
Nishapuri, Zahir al-Din. (1953). Saljuq-Nama (The Book of the Seljuks), ed. Esmail Khan Afshar Hamid al-Molk. Tehran, Golaleh Khavar. [in Persian]
Pournamdarian, T. (2004). Symbol and Allegory in Persian Literature. Tehran, Elmi va Farhangi Publications. [in Persian]
Sabzevari, H. (1997). Rasa’il-e Hakim Sabzevari (Philosophical Treatises of Sabzevari), ed. Seyyed Jalal al-Din Ashtiyani. Tehran, Osveh Publications. [in Persian]
Saunders, J. J. (1984). History of the Mongol Conquests, trans. Abolghasem Halat. Tehran, Amir Kabir. [in Persian]
Shahrazuri, Shams al-Din Muhammad. (1993). Sharh Hikmat al-Ishraq (Commentary on the Philosophy of Illumination), ed. Hossein Ziai-Torbati. 1st ed. Tehran: Institute for Research Publications. [in Arabic]
Shirazi, Qutb al-Din. (2000). Sharh Hikmat al-Ishraq (Commentary on the Philosophy of Illumination), eds. Abdollah Noorani & Mehdi Mohaghegh. Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance. (in Arabic)
Soudavar, A. (2005). The Divine Glory (Khvarenah) in the Kingship of Ancient Iran. Tehran, Nashr-e Ney. [in Persian]
Suhrawardi, Shihab al-Din Yahya (2001 f). A Day with the Sufis (Rūzī bā Jamā‘at-e Ṣūfiyān), in Collected Works, Vol. 3, ed. Seyyed Hossein Nasr. 3rd ed. Tehran, Institute for Research Publications. [in Persian]
Suhrawardi, Shihab al-Din Yahya (2001 h). Yazdan-Shenakht (The Knowledge of the Divine), in Collected Works, Vol. 2, ed. Henry Corbin. 3rd ed. Tehran: Institute for Research Publications. [in Persian]
Suhrawardi, Shihab al-Din Yahya. (2001 a). Alwah-e Emadi (The Tablets Dedicated to Imad), in Collected Works, Vol. 3, ed. Seyyed Hossein Nasr. 3rd ed. Tehran: Institute for Research Publications. [in Persian]
Suhrawardi, Shihab al-Din Yahya. (2001 b). Bustan al-Qulub (The Orchard of Hearts), in Collected Works, Vol. 3, ed. Seyyed Hossein Nasr. 3rd ed. Tehran, Institute for Research Publications. [in Persian]
Suhrawardi, Shihab al-Din Yahya. (2001 g). Hayakil al-Nur (Temples of Light), in Collected Works, Vol. 3, ed. Seyyed Hossein Nasr. 3rd ed. Tehran: Institute for Research Publications. [in Persian]
Suhrawardi, Shihab al-Din Yahya. (2001 e). Hikmat al-Ishraq (The Philosophy of Illumination), in Collected Works, Vol. 2, ed. Henry Corbin. 3rd ed. Tehran, Institute for Research Publications. [in Arabic]
Suhrawardi, Shihab al-Din Yahya. (2001 c). Partaw-Nameh (The Book of Radiance), in Collected Works, Vol. 3, ed. Seyyed Hossein Nasr. 3rd ed. Tehran, Institute for Research Publications. [in Persian]
Suhrawardi, Shihab al-Din Yahya. (2001 d). Talwihat (Intimations), in Collected Works, Vol. 1, ed. Seyyed Hossein Nasr. 3rd ed. Tehran, Institute for Research Publications. [in Arabic]
Tabatabaei, S. J. (2015). The Decline of Political Thought in Iran: A Discourse on the Theoretical Foundations of Iran’s Decadence. Tehran: Kavir Publications. [in Persian]
Utbi, Muhammad ibn ‘Abd al-Jabbar. (1966). Tarikh-e Yamini (The History of Yamini), trans. Naser ibn Zafar Jarafdaqani, ed. Jafar Shoar. Tehran, Elmi va Farhangi. [in Persian]
CAPTCHA Image