Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی دانشگاه تبریز

10.22034/jpiut.2025.67951.4143

چکیده

رمان «ترس‌ولرز» (1347 ش.) نوشتۀ غلامحسین ساعدی یک اثر فلسفی ـ‌ روان‌شناختی است که در دوره رواج مدرنیسم در ایران نوشته شده است. در این رمان نشانه‌های مدرنیسم دیده می‌شوند. این رمان برای نشان دادن احوال روانی، اجتماعی و اقتصادی مناطق محروم ایران نوشته شده و مضمون اصلی آن جایگاه انسان محروم در دنیای مدرن است. از نظر ساعدی فقر علمی، اقتصادی و بهداشتی باعث ترس و اضطراب توده‌های فرودست مناطق محروم ایران شده بود. ترس باعث می‌شود که انسان از موهومات (موجودات خیالی) بترسد و جامعه از ترس فقر و گرسنگی به مرگ فرهنگی مبتلا شود. هدف این نوشته تبیین فلسفی اسباب و نتایج «ترس» از فقر و گرسنگی رمان ترس‌ولرز ساعدی است. در کنار آن کارکرد برخی از نشانه‌های مدرنیسم نیز تبیین ‌شده‌اند. روش تحقیق تحلیلی‌ـ‌توصیفی و گاهی استفاده از معیارهای تأویل ست. نتایج تحقیق نشان می‌دهند که فقر، درماندگی در تامین نیازهای غریزی و ترس از گرسنگی و مرگ، باعث احساس حالتی می‌شود که از آن می‌توان به «فاصله» تعبیر کرد. در این رمان، ترس حالتی فلسفی‌ـ‌‌روان‌شناختی‌است. برخی از انسان‌ها از ترس می‌میرند و آنان که از مرگ نجات می‌یابند، به آدمک‌هایی تبدیل می‌شوند که لایق داستان‌های طنز هستند لذا در این رمان شخصیت‌هایی هستند که در حد بدایت خلقت تجربۀ اجتماعی دارند و جهلشان خنده‌آور است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Philosophical Explanation of Saedi's "Fear and Trembling" Based on The Modernist Criteria of the Novel

نویسنده [English]

  • Ebrahim Ranjbar

Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, University of Tabriz

چکیده [English]

The novel "Fear and Trembling" (1968) by Gholamhossein Sa’edi is a Philosophical-psychological work written during the rise of modernism in Iran. Signs of Modernism can be observed in this novel. It was written to portray the psychological, social, and economic conditions of Iran’s underprivileged regions, and its central theme is the position of the marginalized human being in the modern world. According to Sa’edi, scientific, economic, and hygienic poverty led to fear and anxiety among the lower classes in Iran’s deprived areas. Fear causes people to become frightened of imaginary beings, and society, out of fear of poverty and hunger, falls into cultural death. The aim of this paper is to philosophically explain the causes and consequences of fear of poverty and hunger from Sa’edi’s perspective in this novel. Alongside this, the function of certain signs of Modernism is also analyzed. The research method is analytical-descriptive, occasionally incorporating interpretative criteria. The findings reveal that poverty, helplessness in fulfilling instinctive needs, and fear of hunger and death lead to a state that can be interpreted as alienation. In this novel, fear is portrayed as a psychological state rather than a philosophical concept. Some characters die from fear, while those who survive turn into puppet-like figures suitable only for satirical stories. Thus, the novel features characters whose social experience is at the level of the dawn of creation, and their ignorance is laughable.

کلیدواژه‌ها [English]

  • fear
  • trembling
  • anxiety
  • modernist roman
  • philosophical explation
  • Sa’edi
CAPTCHA Image