نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان
چکیده
حقیقت مضاعف را که در فرهنگ مسیحی از باری منفی برخوردار است به ابنرشد و پیروانش نسبت دادهاند. گفته شده که آنان باور داشتهاند قضایای دینی و قضایای فلسفی در عین ناسازگاری میتوانند هر دو صادق و در عین تعارض، هر دو از حقیقت بهرهمند باشند. بخش اولِ مقاله توصیفی است و چون به فارسی در این باره چیز چندانی وجود ندارد به ناچار در ابتدا تاریخچه مسئله مرور شده و نظرات برجستهترینِ ابنرشدیان را، چه مسیحی و چه یهودی، در این عرصه خواهیم کاوید. در نیمه دوم به بررسی معانی مختلفی که تعبیر حقیقت مضاعف میتواند داشت خواهیم پرداخت و در بخش پایانی صحت یا عدم صحت انتساب این تئوری به ابنرشدیان را در هر یک از این معانی محتمل بررسی قرار خواهیم کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Double truth
نویسنده [English]
- Gholam Hossein Tavakoly
چکیده [English]
In both Christian and Islamic world, some writers have accused averroes (Ibn rushd) and his followers (averroists) of believing to and defending of double truth: that philosophical facts and religious facts despite their inconsistency can both be true. But this charg is true or is a mere accusation? This article examines this matter. We should distinguish between for meaning of double truth: a) the idea that some people can believe in a proposition and others are justified in believing to its contrary. B) The idea that a person can in a given time believe to a proposition and in another time approve its contrary. C) The idea that a person epistemologically is justified to believe in a proposition and at the same time accept its contrary. D) The idea that, ontologically, in the field of reality the truth is twin, I. E ، both A and its contrary are in reality correct. We will prove that none of the averroists agree with D, and a few of them confirmC, and almost all of them approve A and B.
کلیدواژهها [English]
- double truth
- philosophical truth
- religious facts
- contradiction
ارسال نظر در مورد این مقاله