دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
تعداد مقالات: 7
توجیه نظریة پیدایی عالم در ترازوی نقد: (مدل سینایی، مدل اشراقی)
دوره 2، شماره 203 ، شهریور 1387، صفحه 1-29
چکیده
مقالهای که در پیش روی دارید در پی تبیین دو مدل از مدلهایی است که نظام پیدایی عالم را به تصویر میکشند. در حوزة تفکر اسلامی، الگوهای سینایی و اشراقی، نسبت به دیگر الگوهای شده، معروفتر و درخور توجه ... بیشترحقیقت مضاعف
دوره 2، شماره 203 ، شهریور 1387، صفحه 31-60
چکیده
حقیقت مضاعف را که در فرهنگ مسیحی از باری منفی برخوردار است به ابنرشد و پیروانش نسبت دادهاند. گفته شده که آنان باور داشتهاند قضایای دینی و قضایای فلسفی در عین ناسازگاری میتوانند هر دو صادق و در ... بیشترافلاطون و تفکیک مثال زیبایی از مفهوم کلی زیبایی در مهمانی
دوره 2، شماره 203 ، شهریور 1387، صفحه 61-83
چکیده
از نگاه فیلسوفان و مفسران آثار افلاطون، مُثل اموری کلی است که معرفت ما از آنها به صورت تعریفهای عام عرضه میگردد. در رأس آن فیلسوفان، ارسطو جای دارد. وی درآثار خویش، مُثل افلاطونی را تحت نام کلیات معرفی ... بیشترتاریخ فلسفه و جایگاه آن در آثار صدرالمتألهین و علامه طباطبایی
دوره 2، شماره 203 ، شهریور 1387، صفحه 85-102
چکیده
آگاهی از تاریخ در علوم به طور عام، و در فلسفه به طور خاص، امری ضروری به نظر میرسد. زیرا با نگاه تاریخی به مباحث فلسفی نه تنها تکوین و سیر تطور آنها روشن شده و راه برای پیمودن ادامه مسیر همواره میگردد؛ ... بیشترارسطو و بنیادگذاری تبیین علمی
دوره 2، شماره 203 ، شهریور 1387، صفحه 103-134
چکیده
کشف تبیین فوسیکوس در برابر تبیین لوگیکوس، و شرح و بیان تبیین فوسیکوس بر پایة جستجوی پاسخهای متناسبِ انواع چهارگانة «چرا» در باب هر امر طبیعی و صنعتی، ارسطو را قادر ساخت تبیین تا علمی را بنیاد ... بیشترنسبت فضیلت با سعادت در نظام اخلاقی افلاطون
دوره 2، شماره 203 ، شهریور 1387، صفحه 135-159
چکیده
مکاتب اخلاقی کلاسیک، به ویژه نظام اخلاقی افلاطون، با مشخصة «سعادتگرایی» شناخته میشوند. آموزة بنیادین «سعادتگرایی» این است که مطلوب نهایی انسان، نیل به سعادت است و همة فعالیتهای آدمی ... بیشترروش پرسش و پاسخ به عنوان یک اصل نیک اندیشی (حسن نظر) در هرمنوتیک گادامر
دوره 2، شماره 203 ، شهریور 1387، صفحه 1-14