Journal of Philosophical Investigations
مقاله علمی- پژوهشی
توجیه نظریة پیدایی عالم در ترازوی نقد:
 (مدل سینایی، مدل اشراقی)
توجیه نظریة پیدایی عالم در ترازوی نقد: (مدل سینایی، مدل اشراقی)

زهره توازیانی؛ سحر کاوندی

دوره 2، شماره 203 ، شهریور 1387، صفحه 1-29

چکیده
  مقاله‌ای که در پیش روی دارید در پی تبیین دو مدل از مدلهایی است که نظام پیدایی عالم را به تصویر می‌کشند. در حوزة تفکر اسلامی، الگوهای سینایی و اشراقی، نسبت به دیگر الگوهای شده، معروف­تر و درخور توجه ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
حقیقت مضاعف
حقیقت مضاعف

غلامحسین توکلی

دوره 2، شماره 203 ، شهریور 1387، صفحه 31-60

چکیده
  حقیقت مضاعف را که در فرهنگ مسیحی از باری منفی برخوردار است به ابن­رشد و پیروانش نسبت داده­اند. گفته شده که آنان باور داشته‌اند قضایای دینی و قضایای فلسفی در عین ناسازگاری می‌توانند هر دو صادق و در ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
افلاطون و تفکیک مثال زیبایی از مفهوم کلی زیبایی در مهمانی
افلاطون و تفکیک مثال زیبایی از مفهوم کلی زیبایی در مهمانی

سید مجید صدرمجلس

دوره 2، شماره 203 ، شهریور 1387، صفحه 61-83

چکیده
  از نگاه فیلسوفان و مفسران آثار افلاطون، مُثل اموری کلی است که معرفت ما از آنها به صورت تعریف­های عام عرضه می‌گردد. در رأس آن فیلسوفان، ارسطو جای دارد. وی درآثار خویش، مُثل افلاطونی را تحت نام کلیات معرفی ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
تاریخ فلسفه و جایگاه ‌آن در آثار صدرالمتألهین و علامه طباطبایی
تاریخ فلسفه و جایگاه ‌آن در آثار صدرالمتألهین و علامه طباطبایی

عزیز علیزاده سالطه

دوره 2، شماره 203 ، شهریور 1387، صفحه 85-102

چکیده
  آگاهی از تاریخ در علوم به طور عام، و در فلسفه به طور خاص، امری ضروری به نظر می‌رسد. زیرا با نگاه تاریخی به مباحث فلسفی نه تنها تکوین و سیر تطور آنها روشن شده و راه برای پیمودن ادامه مسیر همواره می‌گردد؛ ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
ارسطو و بنیادگذاری تبیین علمی
ارسطو و بنیادگذاری تبیین علمی

مهدی قوام صفری

دوره 2، شماره 203 ، شهریور 1387، صفحه 103-134

چکیده
  کشف تبیین فوسیکوس در برابر تبیین لوگیکوس، و شرح و بیان تبیین فوسیکوس بر پایة جستجوی پاسخ­های متناسبِ انواع چهارگانة «چرا» در باب هر امر طبیعی و صنعتی، ارسطو را قادر ساخت تبیین تا علمی را بنیاد ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
نسبت فضیلت با سعادت در نظام اخلاقی افلاطون
نسبت فضیلت با سعادت در نظام اخلاقی افلاطون

یوسف نوظهور؛ داود سیروس

دوره 2، شماره 203 ، شهریور 1387، صفحه 135-159

چکیده
  مکاتب اخلاقی کلاسیک، به ویژه نظام اخلاقی افلاطون، با مشخصة «سعادت‌گرایی» شناخته می‌شوند. آموزة بنیادین «سعادت‌گرایی» این است که مطلوب نهایی انسان، نیل به سعادت است و همة فعالیت‌های آدمی ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
روش پرسش و پاسخ به عنوان یک اصل نیک اندیشی (حسن نظر) در هرمنوتیک گادامر
روش پرسش و پاسخ به عنوان یک اصل نیک اندیشی (حسن نظر) در هرمنوتیک گادامر

دیوید وسی

دوره 2، شماره 203 ، شهریور 1387، صفحه 1-14

چکیده
  اصول نیک­اندیشی (یا حسن نظر) وجوه محوری هر نظریة قابل قبولِ تفسیر است. این مقاله در صدد توضیح این مسأله است که چگونه حقیقت یک متن، بدون اینکه شخص دیدگاه­های انتقادی خود را در جریان تفسیر رها کند، آشکار ...  بیشتر