تعلیمیات (ta mathematica) افلاطون و ارتباط آن با حیات عالم

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

استادیار مدرسه عالی شهید مطهری

چکیده

این مقاله اظهارات افلاطونی مشهور، لئون روبن را مبنی بر این که افلاطون میان نفس و تعلیمیات نوعی قرابت نزدیک به وحدت می­دیده است، تأیید و اثبات می­کند. بدین معنی که منظور افلاطون از تعلیمیات و نفس سریان­یافته در سرتاسر عالمِ صیرورت یک چیز بوده است؛ درست همان­گونه که وی مُثُل را همان اعداد می­پنداشته است. پس چنانکه در یکی پنداشتن مُثُل و اعداد هیچ­گونه استبعادی به ذهن صاحب­نظران نرسیده است، این جا نیز طرح چنین استبعادی منطقی به نظر نمی­رسد؛ زیرا هر دو در راستای اندیشه­ای واحد و مبتنی بر نفوذ آموزه­های فیثاغوری در تفکر افلاطون است. به ویژه اگر در نظر داشته باشیم که حیثیت بهره­مندی، که گاه از آن با نام نظم و تناسب­های ریاضی و گاهی دیگر با نام نفس یاد می­شود، نمی­تواند دو حیثیت باشد؛ زیراکه در آن صورت با هدف او که تبیین «وحدت در کثرت» در چارچوب نظریة بهره­مندی است، ناسازگار شود. در ضمن مباحث نیز خواهیم دانست که تعلیمیات، اموری جدا از عالم محسوسات و از عالم مُثُل نیستند. روش کار عمدتاً بر مبنای استفاده از تعالیم مشهور افلاطون، از جمله نظریة اعداد مثالی، نظریة بهره­مندی، جایگاه نفس در نظام هستی، موقعیت امور میانه یا تعلیمیات در نظام هستی و وحدت­گرایی افلاطون بوده است. در عین حال از عبارات افلاطون و برخی مفسران قدیم و جدید برجسته نیز در تأیید مطلب استفاده شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Plato's Ta mathematica and its Relevance to the Life of the World

نویسنده [English]

  • Monireh Palangi
چکیده [English]

This article is an attempt to confirm what Leon Robin, the well-known Platonist, asserts that Plato believes in relevance between ta mathematica and the soul. That is, it tries to prove that ta mathematica and the soul that permeated throughout the world are the same, as he considered the Ideas as identical with the numbers. Thus as it is not unlikely to consider the Ideas and numbers as the same so there is no logical unlikely in this case as well. For, both of them are in line with the same idea which is based on the impact of Pythagorean teachings upon Plato's thought.
Moreover, we will come to know that ta mathematica are not something separate from the sensible world and the world of Ideas. The method of this work is based on using the well–known teachings of Plato, including the theory of the Ideal numbers, the doctrine of participation, the place of the soul in the world, the situation of middle affairs or ta mathematica in the world and Platonic oneness of being. Meanwhile, references have been given to Plato's words and some of his early and later commentators to confirm the main theme of this article.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ta mathematica
  • the soul
  • Ideal numbers
  • Participation
  • Ideas
  • Unity and multiplicity
  • Becoming
  • Indefinite dyad
CAPTCHA Image