دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
تعداد مقالات: 8
تعلیمیات (ta mathematica) افلاطون و ارتباط آن با حیات عالم
دوره 1، شماره 202 ، دی 1386، صفحه 1-15
چکیده
این مقاله اظهارات افلاطونی مشهور، لئون روبن را مبنی بر این که افلاطون میان نفس و تعلیمیات نوعی قرابت نزدیک به وحدت میدیده است، تأیید و اثبات میکند. بدین معنی که منظور افلاطون از تعلیمیات و نفس سریانیافته ... بیشتربرهان صدیقین در فلسفة ملاصدرا و مقایسة آن با برهان وجودی آنسلم و دکارت
دوره 1، شماره 202 ، دی 1386، صفحه 17-58
چکیده
در تاریخ فلسفه، برهان صدیقین به عنوان راهی که در آن خدا با خدا شناخته میشود و عالم و صفات آن در راهیابی به معرفت الهی واسطه قرار نمیگیرد، موقعیت ممتازی در میان براهین اثبات وجود خدا دارد. ریشة این ... بیشترنگاهی هستی شناختی به توبه در عرفان ابن عربی
دوره 1، شماره 202 ، دی 1386، صفحه 59-75
چکیده
ابنعربی بر مبنای وحدت وجود، تعریف صوفیان از توبه را نقادی کرده است. از نظر وی هر فعلی از هر موجود ـ اگرچه خطا محسوب گردد ـ فعل خداست. نسبت دادن افعال به غیر خدا خطا است و باید از آن توبه کرد. از آنجا که ... بیشترنقش نظامبخش تصورات و اصول عقل در فلسفة کانت
دوره 1، شماره 202 ، دی 1386، صفحه 77-88
چکیده
کـانت تـصورات مـحض عقل، یعنی خدا، جهان و نفس، را دارای دو کاربرد متفاوت میداند؛ یکی کاربرد نادرست آنها که وی آن را کاربرد متعالی مینامد و در آن برای تصورات، مابه ازای خارجی در نظر گرفته میشود. ... بیشترایمان گرایی، خاستگاه و رویکرد آن در تفکر ویتگنشتاین
دوره 1، شماره 202 ، دی 1386، صفحه 89-111
چکیده
ایمانگرایی دیدگاهی است که براساس آن، آموزهها واعتقادات دینی موضوع ارزیابی عقلانی قرار نمیگیرد؛ بلکه مستقل ومتمایز ازهرگونه نظام معرفتی به شمار میآید. ایمانگرایی درجهان معاصر به دو ... بیشترفلسفة سنّتی از نگاه ریچارد رورتی
دوره 1، شماره 202 ، دی 1386، صفحه 113-142
چکیده
در این مقاله به کنکاش در میان اندیشههای مختلف رورتی پرداختهایم و نتیجة تحقیق حکایت از آن دارد که وی چندین ویژگی و خصلت مهم را به سنّت فلسفی مغرب زمین، که از زمان افلاطون تا زمان حاضر تداوم یافته ... بیشترطبیعت انسان و دین در نظر کانت
دوره 1، شماره 202 ، دی 1386، صفحه 143-161
چکیده
ایمانوئل کانت (1724 -1804 م) یکی از فیلسوفان مهم عصر روشنگری، در تفکر فلسفی خود جایگاه قابل ملاحظهای را به دین اختصاص داده و در این راستا در سه رسالة عمدة خود این موضوع را با تفصیل بیشتری بررسی کرده است. در ... بیشترفلسفه و نقش «من» در تعلیم و تربیت و مدیریت
دوره 1، شماره 202 ، دی 1386، صفحه 163-187