• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 13 (1398)
دوره دوره 12 (1397)
دوره دوره 11 (1396)
دوره دوره 10 (1395)
دوره دوره 9 (1394)
دوره دوره 8 (1393)
دوره دوره 7 (1392)
دوره دوره 6 (1391)
دوره دوره 5 (1390)
دوره دوره 4 (1389)
دوره دوره 3 (1388)
دوره دوره 2 (1387)
دوره دوره 1 (1386)
شماره شماره 202
مقالات
شماره شماره 199
مقالات
اکبریان, رضا, مخبر دزفولی, علی. (1386). برهان صدیقین در فلسفة ملاصدرا و مقایسة آن با برهان وجودی آنسلم و دکارت. مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 1(202), 17-58.
رضا اکبریان; علی مخبر دزفولی. "برهان صدیقین در فلسفة ملاصدرا و مقایسة آن با برهان وجودی آنسلم و دکارت". مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 1, 202, 1386, 17-58.
اکبریان, رضا, مخبر دزفولی, علی. (1386). 'برهان صدیقین در فلسفة ملاصدرا و مقایسة آن با برهان وجودی آنسلم و دکارت', مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 1(202), pp. 17-58.
اکبریان, رضا, مخبر دزفولی, علی. برهان صدیقین در فلسفة ملاصدرا و مقایسة آن با برهان وجودی آنسلم و دکارت. مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 1386; 1(202): 17-58.

برهان صدیقین در فلسفة ملاصدرا و مقایسة آن با برهان وجودی آنسلم و دکارت

مقاله 2، دوره 1، شماره 202، زمستان 1386، صفحه 17-58  XML اصل مقاله (342.8 K)
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
رضا اکبریان email 1؛ علی مخبر دزفولی2
1دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس
2پژوهشگر فلسفه، موسسه آموزش عالی صدرالمتألهین
چکیده
در تاریخ فلسفه، برهان صدیقین به عنوان راهی که در آن خدا با خدا شناخته می­شود و عالم و صفات آن در راهیابی به معرفت الهی واسطه قرار نمی­گیرد، موقعیت ممتازی در میان براهین اثبات وجود خدا دارد. ریشة این برهان را باید درآیات قرانی و  تعالیم امامان شیعه جست. در این برهان تلاش می­شود تا از طریق تأمل در نفس وجود و بررسی احکام ضروری آن، وجود واجب اثبات و در پرتو آن، وجود سایر موجودات تبیین شود. ابن­سینا، ملاصدرا و علامه طباطبایی هر کدام بیان خاصی در باب این برهان دارند. نباید این برهان را با برهان وجودی آنسلم و دکارت یکی دانست. کانت، فیلسوف معروف آلمانی، معتقد است که براهین اثبات خدا در نهایت به دلیل وجودی برمی­گردند و در نقد خود از این براهین برهان وجودی را مورد نقد قرار می­دهد. کانت می­گوید در برهان وجودی مغالطه­ای اساسی وجود دارد و با انکار وجود محمولی، برهان وجودی دکارت و آنسلم را از درجة اعتبار ساقط می­کند. از نـظر ما نقادی کانت از برهان وجودی به برهان صدیقین ملاصدرا وارد نیست و این برهان می­تواند به عنوان مبنایی مطمئن و استوار در جهت اثبات عقلی خدا مورد توجه  قرار گیرد. اثبات این معنا در کنار تحلیل برهان صدیقین ملاصدرا و مقایسة آن با برهان وجودی آنسلم و دکارت هدف نوشتار حاضر است.  
کلیدواژه‌ها
برهان صدیقین؛ برهان وجودی؛ ملاصدرا؛ ابن سینا؛ آنسلم؛ دکارت
عنوان مقاله [English]
Burhan-e Siddigin in Mulla Sadra's Philosophy in Comparison With Ontological Argument of Anselm and Descartes
نویسندگان [English]
Reza Akbarian1؛ Ali Mokhberr Dezfuli2
2philosophy researcher,
چکیده [English]
In the history of philosophy, Burhan-e siddiqin as a way for proving the God from God has singular position among proofs of God. This argument originates essentially from Holy Quran and Shi’ite Imams teachings. This Burhan prove primarily the existence of God by means of meditation on existence in itself and its essential properties. In this way, God is proved firstly and other existents are explained as consequences of His Existence. Mulla Sadra, Anselm and Descartes explicate this argument in accordance with their principles. However from the view of Kant, the famous German philosopher, all of the proofs of existence of God is eventually refer to ontological (existential) argument and this argument has a basic error. According to Kant’s viewpoint ontological argument suffer from a fundamental fallacy because it consider existence as a real predicate and strive to prove God by virtue of analyzing His concept. Therefore Kant criticizes Anselm’s and Descartes’ ontological arguments and said that their arguments were not confident. In my view, Kant’s critique of ontological argument is not involving Mulla Sadra’s Burhan-e Siddiqin and his Burhan has enough capability to demonstrate a certain intellectual way for proving the existence of God. The aim of this paper is to explain the Mulla Sadra’s Burhan_e Siddiqin, compare it to ontological argument of Anselm and Descartes and indicate that Kant criticism of existential argument is not involve Mulla Sadra’s Burhan-e Siddiqin.
کلیدواژه‌ها [English]
Burhan-e siddiqin, Ontologocal Argument, Mulla Sadra, Ibn sina, Anselm, Descartes
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 4,406
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,467


با تشکر از شما؛ نظر شما با موفقیت ذخیره شد و پس از بررسی در سامانه نمایش داده خواهد شد.
ارسال نظر در مورد این مقاله


نام را وارد کنید.

نشانی پست الکترونیکی را به درستی وارد کنید.

سمت / سازمان را به درستی وارد کنید.

توضیحات را وارد کنید (حداقل 10 کلمه)
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Web
Analytics Made Easy - StatCounter
Journal Management System. Designed by sinaweb.