Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه فلسفه اسلامی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.

چکیده

پرسش اصلی مقاله این است که دو فیلسوف بزرگ اسلامی، ابن سینا و ملاصدرا، چگونه کامل بودن جهان موجود را با وجود شرور رایج در آن، اثبات می کردند؟ پاسخ این است که رویکرد این دو فیلسوف در اثبات این مدعا، یک رویکرد پیشینی است و بیشتر با تمسک به علیت ذات کامل باری تعالی، نسبت به وجود عالم و عنایت او نسبت به معلولاتش و نبودن مانع در این میان، به اثبات آن پرداخته اند و در هنگام مواجهه با شرور طبیعی و اخلاقی رایج نیز اولا شرور را در مقایسه با خیرات، نادر دانسته اند. ثانیا این شرور اندک را در پرتو استدلال و تحلیل، عدمی انگاشته اند. ثالثا آن ها را مولود نامبارک تغیر و تحول و تضاد عالم طبیعت دانسته و حذف آن ها را با حذف عالم طبیعت، مساوی قلمداد کرده و در نهایت، حذف عالم طبیعت را با وجود خیر کثیر در آن و با وجود علت تامه آن،‌ غیرحکیمانه و غیرممکن دانسته آن و به بهترین بودن عالم موجود و محال بودن تحقق عالم ممکن دیگر به جای آن حکم نموده اند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Competence of the existent world and the problem of evil in Ibn Sina and Molla Sadra

نویسنده [English]

  • Mansour Imanpour

Assistant Professor of Islamic Philosophy, Shahid Madani University of Azarbaijan, Tabriz, Iran

چکیده [English]

The main question of our paper is: how Ibn-sina and Mulla-Sadra demonstrate the completeness of the existent world, despite the evils which we see clearly in that? Our answer is that these two philosophers take an apriori approach on this problem and say: Since this world has been created and is governed by God, who is All Complete, and nothing can prevent him from what the wants to do, so the world must be complete. On the natural and ethical evils we see in the world, they say: (1) these are very little in respect to good things;(2) we can show by argumentation and analysis that these are non-existants (that is, privation); and(3) these evils are the unblessed offshoots of the change , the evolution and the contrariety of the natural world, which are it’s essential part; and their elimination is equal to eliminate the very natural world, which , in its turn , is equal to eliminate the much good. The result of their argument is that our world is best possible world and it is impossible to have another world in place of it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • completeness of world
  • problem of evil
  • existant world
  • Molla Sadra
  • Ibn-Sina
  • ابن سینا (۱۳۶۳) الشفا (الهیات)، مقدمه و تحقیق ابراهیم مذکور، چاپ اول، تهران: ناصرخسرو.
  • ابن سینا (۱۳75) الاشارات و التنبیهات (مع شرح خواجه نصیرالدین طوسی و شرح قطبالدین رازی)، سه جلدی، ج ۳، چاپ اول، قم: نشرالبلاغه.
  • ابن سینا (1404 ق) التعلیقات، تحقیق و مقدمه عبدالرحمن بدوی، قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
  • ابن سینا (۱۳۶۴) النجاه، چاپ دوم، تهران: مرتضوی.
  • ابن سینا (۱۳۵۳) دانشنامه علایی، تصحیح محمد معین، چاپ دوم، تهران: انتشارات دهخدا.
  • ابن سینا (۱۳۶۳) المبدا و المعاد، به اهتمام عبدالله نورانی، چاپ اول، تهران: موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل با همکاری دانشگاه تهران.
  • پلاتینگا، الوین (1374) ہخدا، جهان های ممکن و مسئله شر»، کلام فلسفی (مجموعه مقالات)، ترجمه ابراهیم سلطانی و احمد نراقی، چاپ اول، تهران: موسسه فرهنگی صراط.
  • بهمنیار (1375) التحصیل، تصحیح مرتضی مطهری، چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  • سبزواری، ملا هادی (1413 ق)، شرح المنظومه، با تصحیح و تعلیقه حسن زاده آملی، ج ۲، چاپ اول، تهران: نشر ناب.
  • شهرزوری، شمس الدین محمد (1372) شرح حکمه الاشراق، تصحیح ضیایی، چاپ اول، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
  • صدرالدین الشیرازی (1368) الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، ج ۱-۶-۷، چاپ دوم، قم: مکتبه المصطفوی.
  • صدرالدین الشیرازی (1382) شواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه، تصحیح سید جلال الدین آشتیانی، چاپ اول، قم: بوستان کتاب.
  • صدرالدین الشیرازی (1380) المبدأ و المعاد، تصحیح سید جلال الدین آشتیانی، چاپ سوم، قم: انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی.
  • لایبینتس (1375) منادولوژی، ترجمه یحیی مهدوی، چاپ اول، تهران: انتشارات خوارزمی.
  • پترسون، مایکل و دیگران (1376) عقل و اعتقاد دینی، ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، چاپ اول، تهران: طرح نو.
  • میرداماد (1376) القبسات، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  • رو، ویلیام (1381) فلسفه دین، ترجمه قربان علمی، چاپ اول، تبریز: انتشارات آیین.
  • R. Carter (1990) The Elements of Metaphysics, New York.
CAPTCHA Image