دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
تعداد مقالات: 7
کاملیت جهان موجود و مساله شر در اندیشه ابن سینا و ملاصدرا
دوره 1، شماره 199 ، شهریور 1385، صفحه 1-20
چکیده
پرسش اصلی مقاله این است که دو فیلسوف بزرگ اسلامی، ابن سینا و ملاصدرا، چگونه کامل بودن جهان موجود را با وجود شرور رایج در آن، اثبات می کردند؟ پاسخ این است که رویکرد این دو فیلسوف در اثبات این مدعا، یک رویکرد ... بیشترپارادوکسهای منطقی
دوره 1، شماره 199 ، شهریور 1385، صفحه 21-43
چکیده
پارادوکس های منطقی یک عبارت یا یک جمله خود ارجاع معیوب اند که هم فرض صدق آن مستلزم تناقض است و هم فرض کذب آن. لذا از آنجا که پارادکس های منطقی درستی مهم ترین تئوری های منطقی و فلسفی مانند تعریف خبر به صدق ... بیشترفلسفه مدرنیته و نقش آن در تعلیم و تربیت
دوره 1، شماره 199 ، شهریور 1385، صفحه 45-72
چکیده
در ساحت تعلیم و تربیت، خوباوری و اعتماد به قدرت تفکر و استنباط انسانی، بسیار ارزنده و یک امر بنیادی است: بدون این که از اهمیت ساحت های دیگر شناخت غفلت کرده باشیم، در این مقاله، به بیان اهمیت تعقل پرداخته ... بیشترعقل در نگاه ابن عربی
دوره 1، شماره 199 ، شهریور 1385، صفحه 73-98
چکیده
عقل خصیصه مهم آدمی و ابزار ارزشمند او، در شناخت حقایق است. تکیه و تاکید زیاد فلاسفه به آن، خصوصا در درک مسایل ماوراالطبیعی، انگیزه ای برای مخالفت عارفان با آنان شده است. ابن عربی در آثار خود عقل را عاقلانه ... بیشتراتهام افلاطون کورنفورد! نقدی بر یک تفسیر
دوره 1، شماره 199 ، شهریور 1385، صفحه 99-126
چکیده
مقاله حاضر، بررسی شرح و تفسیر کورنفورد راجع به اتهام افلاطون است. اتهام این است که افلاطون نظریه «امتناع وجود اضداد در شی واحد» (= خلو شی از اضداد) را به ناحق بر ذهن و زبان پروتاگوراس می گذارد و سرانجام ... بیشترنقش اصالت و تشکیک وجود در نظریه حرکت جوهری
دوره 1، شماره 199 ، شهریور 1385، صفحه 127-153
چکیده
از نظر ملاصدرا آنچه در عالم خارج واقعیت دارد، وجود است. او وجود را حقیقتی واحد و دارای مراتب شدت و ضعف می داند. این دو مطلب همان اصالت و تشکیک وجود است که نقش قطعی آنها به عنوان مبنای محکمی در اثبات حرکت ... بیشترتحلیل انتقادی نظریه عقول در حکمت متعالیه
دوره 1، شماره 199 ، شهریور 1385، صفحه 155-174