نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه فلسفه، دانشگاه تبریز
چکیده
Strawson’s conception of analysis as a ‘connective linguistic analysis’ makes it possible for him to achieve an indefinitely large range of ideas or concepts among them are certain numbers of fundamental, general and pervasive concepts or concept-types which not only are pre-theoretical or ahistorical, but also together constitute a structural framework only within whichlogic, ontology and epistemology is possible. He takes it as a foundation for this conclusion that logic, ontology and epistemology are three aspects of one unified enquiry (or trio)and strengthensit by this assertion thatwe can understand this unity through considering the fundamental operation of our language. In this paper, after tracing the line of development of Strawson’s philosophical idea of the trio and specifying the fundamental operation of our language (or the common thread which makes this unity possible), we stipulate that it is by means of ‘connective linguistic analysis’ that Strawsonwas able to unify epistemology, ontology and logic.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
چگونه استراوسن میان معرفتشناسی، هستیشناسی و منطق وحدت ایجاد می کند؟
نویسنده [English]
- Mohammad Reza Abdollahnejad
Assistant professor of philosophy, University of Tabriz
چکیده [English]
تحلیل استراوسن نوعی «تحلیل زبانی پیوندگرا» است. او بر پایه این نوع تحلیل به گستره وسیعی از مفاهیم یا تصورات دست مییابد که از جمله آنها پارهای مفاهیم یا سنخ-مفهومهای بنیادی،کلی و جامعی است که نه تنها پیشانظری یا غیرتاریخیاند بلکه در معیت هم به یک چارچوب ساختاری شکل میدهند که معرفتشناسی، هستیشناسی و منطق در آن ممکن میشوند. او با این مبنا به این نتیجه میرسد که معرفتشناسی، هستیشناسی و منطق یک سهگانی یا سه وجه یک پژوهش واحدند و میتوان این وحدت را از طریق عملکرد بنیادی زبان به خوبی نشان داد. در این مقاله،ابتدا خطوط بسط این اندیشه فلسفی سهگانی ترسیم و چندوچون عملکرد بنیادی زبان (که حلقه رابط این وحدت است) تبیین میگردد و،از این رهگذر، نشان داده میشود که استراوسن تنها با تحلیل زبانی پیوندگرا میتواند میان معرفتشناسی، هستیشناسی و منطق وحدت ایجاد کند.
کلیدواژهها [English]
- استراوسن
- منطق
- معرفتشناسی
- هستیشناسی
- سهگانی
- تحلیل زبانی پیوندگرا.
Hacker, P.M.S. (1998). ‘Analytic Philosophy: What, Whence, and Whither?’ In Biletzki, Anat &
Matar, Anat (eds.) The Story of Analytic Philosophy. London & New York: Routledge. Pp. 3-34
Kant, Immanuel. (1964). Critique of Pure Reason. Trans. N. Kemp Smith. London: Macmillan.
Kaplan, David. (1970). ‘What is Russell’s Theory of Descriptions?’ In Yourgrau and Beck (eds.)
Physics, Logic and History. New York: Plenum Press.
Moore, G. E. (1955). ‘Wittgenstein’s Lectures in 1930-33’, Mind. vol. LXIV: 13-14.
Ramsey, F. P. (2007). Foundations of Mathematics. London & New York: VDM Publishing.
Russell, Bertrand. (1905). ‘On Denoting’. Mind. vol. 14: 479-93.
Schlick, Moritz. (1949). ‘Meaning and Verification.’ In Feigl & Sellars (eds.) Reading in
Philosophical Analysis. Hardcover: Ridgeview Pub Co.
Senderowicz, Yaron M. (2005). The Coherence of Kant’s Transcendental Idealism. Netherlands:
Springer.
Snowdon, P. F. (2001). ‘P.F. Strawson’. In A.P. Martinich & David Sosa (eds.) Blackwell
Companions to Philosophy: A Companion to Analytic Philosophy. Blackwell Publishers Ltd.
Strawson, P.F. (1950). ‘On Referring’. Mind. New Series, vol. 59 (no. 235).
Strawson, P.F. (1952). Introduction to Logical Theory. London: Methuen.
Strawson, P.F. (1959). Individuals: An Essay in Descriptive Metaphysics. London & New York:
Routledge.
Strawson, P.F. (1966). The Bounds of Sense: An Essay on Kant’s Critique of Pure Reason. London
& New York: Routledge.
Strawson, P. F. (1974a). ‘Self, Mind and Body’. Common Factor. vol. 4. Reprinted in FR.
Strawson, P. F. (1974b). Subject and Predicate in Logic and Grammar. London: Methuen.
Strawson, P. F. (1985). Skepticism and Naturalism: Some Varieties. London: Methuen.
Strawson, P. F. (1992). Analysis and Metaphysics: An Introduction to Philosophy. Oxford:
Oxford University Press.
Stroud, Barry. (2000). Understanding Human Knowledge: Philosophical Essays. New York:
Oxford University Press.
Sultana, Mark. (2006). Self Deception & Akrasia: A Comparative Conceptual Analysis. Room:
E.P.U.G.
ارسال نظر در مورد این مقاله