The Quarterly Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تبریز

چکیده

At the beginning of his magnum opus al-Hekmat al-Muta’aleiat fi al-Asfar al-Aqliiat, Mulla Sadra says that he has nominated and arranged his book according to “the four journeys” of the Mystics. What he and the Mystics say on these journeys reminds those familiar with Greek philosophy of Plato’s Phaedrus and Republic (Journey of souls onto sky and the Allegory of Cave, respectively). In spite of his promise at the beginning of his book, Mulla Sadra has not completely succeeded in arranging al-Asfar according to the four journeys of the Mystics, especially the fourth journey. In this paper, at first, we have a glance at Plato’s method of philosophical training, his allegory of Cave and some positions on Mulla Sadra’s four journeys; then we explain that in this respect the correspondence between Plato and the mystics are more than that found between him and Mulla Sadra.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

نگاه تطبیقی به مراحل تربیت فلسفی در تمثیل غار افلاطون و اسفار ملاصدرا

نویسنده [English]

  • Hasan Fathi

Associate professor of philosophy, University of Tavriz

چکیده [English]

ملاصدرا در آغاز کتاب بزرگ خویش، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه، می‌گوید کتابش را بر اساس سفرهای چهارگانه­ عارفان نام‌گذاری و تقسیم­بندی کرده است. سخنان عارفان و ملاصدرا در خصوص این سفرها خواننده آشنا با فلسفه یونان را به یاد فایدروس و جمهوری افلاطون (به ترتیب، سفر ارواح به آسمان و تمثیل غار) می‌اندازد. ملاصدرا علی‌رغم وعده‌ای که در آغاز کتاب داده است، از عهده تطبیق ابواب کتابش بر سفرهای چهارگانه عارفان، بهویژه در سفر چهارم، برنیامده است. در این مقاله، پس از سیری در روش تربیت فلسفی افلاطون و سخنان او در تمثیل غار و به دنبال اشاره‌ای به اقوال مربوط به سفرهای چهاگانه صدرایی، توضیح داده­ایم که عارفان در  این خصوص سازگاری روشن‌تری با افلاطون دارند؛ و دلیل ناتوانی ملاصدرا از تطبیق ابواب کتابش با اسفار عارفان (و با مراحل مطرح در تمثیل غار افلاطون) را بازگفته‌ایم.

کلیدواژه‌ها [English]

  • افلاطون
  • ملاصدرا
  • سفرهای چهارگانه
  • تمثیل غار
  • عرفان
  • حکمت متعالیه
Aristotle, 1984. The complete works of Aristotle, ed. Jonathan Barnes. Princeton University
press.
Copleston, F.C. 1971. A History of Philosophy, vol. 1 Greece and Rome. London: Search Press.
Guthrie, W.K.C. 1975. A History of Greek Philosophy, vol. 4. Cambridge University Press.
Plato, 1989. The Collected Dialogues, ed. Edith Hamilton and Huntington Cairns. Princeton
University Press
آشتیانی، سید جلال الدین (1370)، شرح مقدمه ی قیصری بر فصوص الحکم، چاپ سوم، تهران.
ارسطو، متافیزیک (مابعدالطبیعه)، ترجمه ی شرف الدین خراسانی، چاپ اول، تهران، نشر گفتار، 1366، (به آثار ارسطو براساس صفحه شماره گذاری ایمانوِیل بکر ارجاع داده شده است)
ارسطو، اخلاق نیکوماخوسی، ترجمه محمد حسن لطفی، چاپ دوم ،تهران، انتشارات خوارزمی، 1366. (به آثار افلاطون بر اساس نام اثر و صفحه شماری استفانوس ارجاع داده شده است)
افلاطون ،دوره کامل آثار افلاطون ،ترجمه ی محمد حسن لطفی، چاپ دوم ،تهران، انتشارات خوارزمی، 1366.(به آثار افلاطون بر اساس نام اثر وصفحه شماری استفانوس ارجاع داده شده است)
جوادی آملی، عبدالله (1382)، رحیق مختوم، شرح حکمت متعالیه، ج1، تنظیم  و تدوین حمید پارسانیا، چاپ دوم، قم، مرکز نشر اسرا.
خامنه ای، سیدمحمد (1383)، مقدمه ای بر مجلد نخست اسفار اربعه، چاپ انتشارات بنیاد حکمت صدرا.
رفیعی قزوینی، میرزا ابوالحسن (1367)، مجموعه ی رسایل و مقالات فلسفی، با تصحیح و مقدمه ی غلامحسین رضانژاد، تهران انتشارات الزهرا.
فتحی، حسن (1382)، «دیالکتیک در فلسفه ی افلاطون»، نشریه ی دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه تبریز، سال 46، شماره 186، بهار 1382، صص 1 تا 22.
مطهری، مرتضی، نظری اجمالی به سیر فلسفه در اسلام، در مجموعه آثار، ج 5، تهران، نتشارات صدرا.
                                                                                                                                                                   
 
 
CAPTCHA Image