نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه فلسفه، دانشگاه بین المللی امام خمینی
چکیده
Mulla Sadra and Leibniz, the two philosophers from the East and the West, belong to two different worlds. Though they were unaware of the ideas of each other, their philosophical systems share certain common points that are comparable. Monads constitute the basis of Leibniz's thought and he refers to their features in his various works. On the other side, Mulla Sadra's philosophy is also based on being and he tries to deal with its reality in his philosophy. Though Leibniz's monads are many and Mulla Sadra's being is one, they use certain terms for monads and being which are very close to each other and are comparable from different points of view. Leibniz’s monads, while being many, are one as well. Similarly, Mulla Sadra's philoso-phy also enjoys multiplicity in unity. Leibniz's monads enjoy perception and Mulla Sadra's being likewise coexists with knowledge.This paper is an attempt to study being in Mulla Sadra's thought and monad in Leibniz's philosophy, and pinpoints the basic common grounds in these two philoso-phers.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
بحثی تطبیقی در مونادهای لایبنیتس و تشکیک وجود ملاصدرا
نویسنده [English]
- Ali FathTaheri
Assistant professor of Philosophy, Imam Khomeini International University
چکیده [English]
ملاصدرا و لایبنیتس دو فیلسوف از دو جهان متفاوتاند، یکی شرق و دیگری غرب. آنها اگر چه از عقاید یکدیگر آگاه نبودند، اما به طرح مسائلی پرداختهاند که میان آن دو مشترک است. اساس تفکر لایبنیتس را مونادها تشکیل میدهند و او در آثار محتلف خود به آنها اشاره میکند. ملاصدرا نیز فلسفه خویش را بر وجود بنیان مینهد و به بررسی واقعیت آن میپردازد. اگر چه در نظر لایبنیتس مونادها کثیر و به عقیده صدرا وجود واحد است، اما این دو فیلسوف عباراتی به کار میبرند که بسیار نزدیک به هم و از جهات متفاوت قابل تطبیقاند. مونادها به رغم کثرت از جهتی واحدند؛ ملاصدرا نیز وجود را واحدی میداند که در عین حال کثیر است. مونادهای لایبنیتس بهرهمند از ادراکاند، و به عقیده صدرا نیز علم مساوق با وجود است. مؤلف در این مقاله میکوشد تا آرای این دو فیلسوف را در خصوص وجود و موناد مورد بررسی قرار دهد و عقاید اساسی مشترک آنها را بیان کند.
کلیدواژهها [English]
- وجود
- کثرت در وحدت
- ادراک صرف
- ادراک همراه با شعور
- موناد
Assessments, London and New York: Rutledge.
Carr, H.W. (1929), Leibniz, London: Oxford University.
Davari Ardakani, Reza, (1379/2000), “Perception and Apperception in Mulla Sadra
and Leibniz,” Kheradnameh-e Sadra, vol. 19, pp.5-7.
Garber Daniel, (2009), Leibniz: Body, Substance, Monad, New York: Oxford
University Press.
Hegel G. W. F, (1896), Lectures on the History of Philosophy, in 3 vol, trans. Elizabeth
S. Haldane and Frances H. Simson. London: Kegan Paul, Trench, Trubner.
Javadi Amoli, (1375/1996), Rahiqe makhtoom, Iran, Isra Publication Center.
Jolley Nicholas, (2005), Leibniz, London and New York: Routledge.
Leibniz G W, (1898), The Monadology and other Philosophical Writings, trans. Robert
Latta. London: Oxford University.
---------, (1896), New Essays Concerning Human Understanding, trans. Alfred Gideon
Langley. London: Macmillan Company.
---------, (1890), The Philosophical Works, trans. George Martin Duncan, New Haven,
Tuttle, Morehouse & Taylor, Publishers.
---------, (1969), Philosophical Papers and Letters, Ed. and trans. by L. E. Loemker.
Dordrecht: Reidel Publishing Company.
Mulla Sadra, (1990), al-Asfar, in 9 vol. Beirut: Dar Ihya al-Turath al- Arabi
---------, (1363/1984), al-Mashair, Tehran: Tahuri Publication.
Mulla Sadra, (1380/2001), al- Mabda wal- maad.ed. Jalal aloDin Ashtiyani, Qum,
Daftar Tablighat Hawzeh Ilmiyyah.
Nichtomy Ohad, (2007), Possibility, Agency, and Individuality in Leibniz's
Metaphysics, Dordrecht: Springer.
Plotinus, (1988), Enneads, trans. by A.H. Armstrong, vol.VI, London: Harvard
University Press.
Sanei Darreh Bidi, Manoucher, (1378/1999), “The Simplest Reality in Mulla Sadra’s
‘theology’ and Leibniz’s ‘Monadology’,” , Kheradnameh-e Sadra, vol. 17, pp.16-19
Tabatabai, Muhammad Hussayn, (1363/1984), Nihayat al-hikmah, in 2 vol, Iran, al-zahra.
ارسال نظر در مورد این مقاله