Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه اصفهان

چکیده

 پدیدار نزد کانت امری است که صرفاً از طریق ادراک حسی حاصل شده است و به عبارتی صرفاً معتبر به اعتبار فاعل شناسا است و با وجود نفس الامری هیچ گونه سنخیتی ندارد، زیرا ما از آن رو که شهودی جز شهود حسی نداریم راهی به شناسایی اشیاء فی­نفسه نداریم صرف نظر از ظهوری که برای ما دارند. پس اشیاء فی­نفسه قابل شناسایی نیست، ولی این پرسش باقی است که چه نسبتی بین شیء فی­نفسه و پدیدارها وجود دارد؟ آیا می‌توان بین این دو قائل به تباین بود و هیچ گونه سنخیتی بین آنها قائل نشد؟
پاسخ هیدگر به این پرسش‌ها چیست؟ وی به کمک تحلیل مفهوم پدیدار و شقوق مختلف ظهور داشتن، نظر کانت را غیر قابل پذیرش می‌شمارد.
پرسش‌های مقاله حاضر این است که چه ضرورتی کانت را به تفکیک بین پدیدار و شیء فی­نفسه کشانده است؟ و این تفکیک منجر به چه نتایجی شده است؟ و تحلیل هیدگر از مفهوم پدیدار و مفاهیم همبسته‌ آن از قبیل ظهور و نشانه و... بر چه مبانی و پیش فرض هایی استوار است و چه نتایجی را به بار خواهد آورد؟ و بالاخره آن که وجوه اشتراک واختلاف نظر دو فیلسوف در این مسئله چیست؟

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Kant and Heıdegger on Phenomenon: a Crıtıcal Comparıson

نویسنده [English]

  • Mohammadjavad Safian

Associate Professor, University of Isfahan

چکیده [English]

The phenomenon is one of the ancient words in the history of western philosophy. It is used repeatedly in the works of Plato and Aristotle, and also is in Hume, Kant, Hegel, Husserl, Heidegger, and many other philosophers. In this essay, the main topic is comparing the sense of phenomenon in Kant and Heidegger. This is important because Kant's thoughts have caused fundamental changes in philosophy and as he claims he has created a Copernican Revolution in philosophy. It seems that his consideration of Phenomenon is, at least, one of the main elements of his Copernican Revolution, and, since he is one of the greatest modern philosophers, his understanding of the meaning of phenomenon has an essential relation to modern thought. The questions of this essay are: 1. what does phenomenon mean to Kant? And which consequences does it bring about? 2. What does phenomenon mean to Heidegger and how does he reject Kantian Phenomenon?

کلیدواژه‌ها [English]

  • Kant
  • Heidegger
  • Phenomen
  • copernican revolution
  • Thing in itself
-      Avecina, Hossain-ibn-e Abdullah (1983) Mantegh-e Shefa, Moghadamehy-e Ibrahim Madkuor,Manshuorat-e Maktab-e Ayatollah-e Marashi-e Najafi 
-      Bennet, Jonathan (1992) Kant’s Analytic, Cambridge University Press
-      Dreyfus,Hubert and Paul Rabbiniow (1982) Michel Foucault Beyond structuralism and Hermeneutics, Harvester Wheat sheaf, New York,
-      Heidegger, Martin (1986) Sein und Zeit, Tubingen, man Niemer Verlag
-      Heidegger, Martin (1979) Kant and the problem of metaphysics, tr. Richard Taft, Indiana University Press
-      Heidegger, Martin (1982) The Basic Problems of Phenomenology, Tran. Albert Hofstadter, Indiana University Press
-      Kant, Immanuel (1993), critique of pure reason, tr. Norman kempt smith, London: the Macmillan press
-      Kapleston, Fredrick (1977) Wolff to Kant, (Voi.6 of A History of Philosophy, Search Press , London
-      Naghizadeh, Abdolhossahn(1985) Kant va Bidari Az Khab-e Dogmatism,Tehran,Nashr-e Agah 
CAPTCHA Image