دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
تعداد مقالات: 20
واکاوی و شرح نقش نماد در فلسفه و زیباشناسی کانت
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، صفحه 1-24
چکیده
مسئله این پژوهش پرسش از چیستی عملکرد و جایگاه نماد در مکانیسم شناخت کانتی است. در نمادگرایی کانتی نوع متفاوتی از تصور یا قاعده تأمل القا میشود که روی انواع مفاهیم اثر تازهای میگذارد. برای اثبات کردن ... بیشترجایگاه تجربة زیسته از منظر فلسفة بدن در فرایند طراحی و خلق مکان
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، صفحه 25-52
چکیده
با اوجگیری پیشرفتهای انسان در عصر انقلاب فناوری دیجیتال، تصویرگرایی در تمام ارکان زندگی اصالت یافته است. این امر در فرایند طراحی و خلق فضا و فرم معماری به نحوی گسترش یافته که دیدن تصاویر سهبعدی از ... بیشتربحثی دربارة واقعیت رویدادها در فلسفة زمان؛ بررسی انگارة واقعیت نسبی در مناقشه بر سر ناسازگاری مدل پویای واقعیت و نظریة نسبیت خاص
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، صفحه 53-82
چکیده
فلسفة زمان در قرن بیستم، در یک تقسیمبندی کلی، شاهد تقابل میان دو گروه از نظریهپردازان بوده است. نظریهپردازان A که به مدل پویای واقعیت باور دارند و نظریهپردازان B که به مدل ایستای واقعیت معتقدند. ... بیشترازآنخودسازی و فلسفه ژیل دلوز: جستاری درباره ارتباط تفکر و ضدافلاطونگراییِ دلوزی با هنر مدرن
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، صفحه 83-101
چکیده
جستار حاضر تلاشی است برای نشان دادن چند پیوند احتمالی میان نحوه تفکر دلوز و شیوه کار هنرمندان مدرن و پستمدرن. این قیاس در بستر ضد افلاطونگرایی دلوزی تعریف و تبیین میشود تا ببینیم که آیا میتوان ... بیشترتحلیل انتقادی مغالطه سوم از «مغالطات عقل محض» کانت
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، صفحه 103-121
چکیده
کانت در مغالطه سوم از مغالطات عقل محض بر آن است که نشان دهد شناخت اینهمانی و شخصیت نفس امکانپذیر نیست و استدلالی که مدعی اثبات اینهمانی و شخصیت نفس است، یک استدلال مغالطی است. اما سخنان و توضیحاتی که ... بیشترمعنای فردیت و تعادل تراژیک در اشعار حافظ (نگرشی به اشعار حافظ از دیدگاه امر دیونیزوسی و آپولونی در فلسفه هنر نیچه)
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، صفحه 123-146
چکیده
تعادل تراژیک در فلسفه هنر نیچه عبارت از جمع و تعادل بین امر دیونیزوسی و آپولونی است. امر دیونیزوسی نیرو و میل به یگانگی با امر خاستگاهی و آریگویی به آن و امر آپولونی همین آریگویی در قالب زندگی است. ... بیشتردیدگاه الیزابت فریکر درباره توجیه باورهای مبتنی بر گواهی: بررسی انتقادی
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، صفحه 147-168
چکیده
توجه به آثار مختلف الیزابت فریکر درباره توجیه مبتنی بر گواهی نشان میدهد، او با پذیرش جهانبینی مبتنی بر فهم مشترک و معرفی نمونهالگوی گواهی شرایط سهگانهای را با رویکرد درونگرایانه برای موجهبودن ... بیشترهستیشناسی ماتریالیستی: مقایسۀ فلسفۀ چارواکه و فلسفۀ اپیکوری
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، صفحه 169-193
چکیده
در تاریخ اندیشۀ هند، فلسفۀ چارواکه (لوکایاتا) تنها مکتبی است که با مبانی نظریِ ماتریالیستی، از رهگذرِ نفی ساحتِ ماوراء حسّ، یگانه واقعیت را ماده و تنها ادراک معتبر را ادراک حسّی میداند. فلسفۀ اپیکوری، ... بیشترزبان، طبیعت و قانون در فلسفۀ افلاطون (رابطۀ نامها و چیزها در کراتیلوس و ارتباط آن با مسألۀ قانون و طبیعت)
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، صفحه 195-212
چکیده
نسبت میان نامها و چیزها که در کراتیلوس مطرح میشود، از فروع مسألهای عامتر دربارۀ قانون و طبیعت است که بسیاری از مسائل فلسفۀ یونانی از آن سرچشمه گرفته است. مسأله این است که آیا قوانین بشری ریشه در ... بیشترنقد و بررسی تفسیر اخلاقی از استنتاج زیباشناختی در اندیشه کانت
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، صفحه 213-232
چکیده
نیاز به استنتاج در نقد سوم ناشی از ادعای اعتبار کلی و ضروری حکمی است که ابژکتیو نیست، بلکه سوبژکتیو و شخصی است. کانت در بخش استنتاج نقد قوه حکم در صدد پاسخگویی به این مساله است که چگونه یک حکم شخصی میتواند ... بیشتربررسی مقایسهای مفهوم پدیدار نزد کانت و هیدگر، دلالتها و نتایج هریک
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، صفحه 233-246
چکیده
پدیدار نزد کانت امری است که صرفاً از طریق ادراک حسی حاصل شده است و به عبارتی صرفاً معتبر به اعتبار فاعل شناسا است و با وجود نفس الامری هیچ گونه سنخیتی ندارد، زیرا ما از آن رو که شهودی جز شهود حسی نداریم ... بیشترنظریّۀ حکم کانت: نظریّۀ حمل صریح یا ضمنی؟
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، صفحه 247-270
چکیده
«نظریّۀ حکم» موضوعی است که در چارچوب طیف گستردهای از حوزههای فلسفی قرار میگیرد. معرفتشناسی، منطق، معناشناسی و روانشناسی شناختی حوزههای فلسفی مهمّی هستند که با مباحث مربوط به «نظریّۀ ... بیشترقیاس اقترانی شرطی نزد اثیر الدین ابهری
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، صفحه 271-295
چکیده
اثیرالدین ابهری در دورۀ دوم پژوهشهای منطقی خود که شامل چندین رساله و کتاب است تنها منطقدان سینوی است که یکی از دو مهمترین نوآوری ابنسینا یعنی قیاس اقترانی شرطی را عقیم و نامعتبر اعلام کرده است. ... بیشترتبیین معنایی گزارههای شرطی در منطق رواقی-مگاری
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، صفحه 297-315
چکیده
گزارههای شرطی به عنوان یکی از وجوه اساسی ساختار منطق رواقی- مگاریها، از سوی منطقدانان این نحله منطقی به انحاء متفاوتی تعریف شدهاند و شرایط صدق این گزارهها آنها را با تعابیر معنایی متفاوتی ... بیشترفرونسیس در نظام فکری افلاطون
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، صفحه 317-337
چکیده
فرونسیس، واژهای بنیادین در سنت فلسفی یونان باستان است. این واژه را می توان اساس تفکر «حکیم-حاکم» در جمهوری و «قانون گذار – فیلسوف» افلاطون در قوانین دانست . اکثر فلاسفه و شارحان آثار ... بیشتراصالت نظریه فرا اخلاقی خوب و توجیه آن در فعل اخلاقی از دیدگاه راس در پرتو اندیشه های کانت و مور
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، صفحه 339-360
چکیده
یکی از مفاهیم مورد بحث در فرا اخلاق مفهوم خوبی است که در سیاقهای اخلاقی بسیار به کار میرود و نقش مهمی در صدور داوری اخلاقی دارد از فیلسوفانی که به این مفهوم پرداخت و آن را غیرقابل تقلیل به دیگر مفاهیم ... بیشترکانت و وجوه دوگانه خیر اعلا در گستره تاریخ
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، صفحه 361-380
چکیده
در نظریه اخلاق کانت با دو سطح فوق محسوس (معقول) و محسوس (قابل تحقق) از خیر اعلا روبرو هستیم. کانت در تمام آثار خود به این دو سطح اشاره کرده است، بیآنکه به تعارض و نزاع بنیادی موجود در هم زمانی آن دو پرداخته ... بیشترپژوهشی در: نقش اصل این همانی در ماهیت ذهنی – منطقی مقولات وجود ارسطو
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، صفحه 381-394
چکیده
ادراک ارسطو از این همانی در سه شکل این همانی نوعی، جنسی و عددی خلاصه میشود. شرط اساسی در مورد سخن گفتن درباره هر نوع نسبت و حمل این است که هر شی خودش باشد و در بستر زمان و تغییرات لایتغیر باشد، لذا ما ... بیشترارتباط اخلاق و زیبایی شناسی در فلسفه هیوم
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، صفحه 395-421