زبان، طبیعت و قانون در فلسفۀ افلاطون (رابطۀ نام‌ها و چیزها در کراتیلوس و ارتباط آن با مسألۀ قانون و طبیعت)

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

دکترای فلسفه، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی

چکیده

نسبت میان نام‌ها و چیزها که در کراتیلوس مطرح می‌شود، از فروع مسأله‌ای عام‌تر دربارۀ قانون و طبیعت است که بسیاری از مسائل فلسفۀ یونانی از آن سرچشمه گرفته است. مسأله این است که آیا قوانین بشری ریشه در طبیعت و ذات امور دارد یا صرفاً قراردادی میان افراد است. فیلسوفانی که قوانین را مطلق و ناگزیر می‌دانستند، به مطابقت قانون و طبیعت معتقد بودند و مخالفان ایشان که چنین مطابقتی میان قانون و طبیعت نمی‌دیدند، قوانین را صرفاً توافقی میان افراد، و لذا کاملاً نسبی می‌دانستند.  فوسیس به معنای عالم اعیان و ذات اشیاء و امور است، و نوموس شامل قانون و عرف و اعتقادات و مقدسات و بسیاری از امور انسانی است. در تفکر یونانی نام‌ها از جمله مصادیق نوموس به شمار می‌روند و تبعاً مباحث مربوط به نوموس، از جمله نسبت آن با فوسیس، در مورد نام‌ها نیز مصداق دارد. مسألۀ فوسیس و نوموس در مورد نام‌ها به صورت این پرسش مطرح می‌شود که آیا نام‌ها طبیعی هستند یا قراردادی؟ این همان پرسش اصلی کراتیلوس است: آیا ارتباطی ضروری میان نام و نامیده وجود دارد یا اطلاق نام‌ها بر چیزها صرفاً مبتنی بر توافق است؟ در این مقاله استدلال می‌شود که پاسخ افلاطون به هر دو پرسش (پرسش از رابطۀ فوسیس و نوموس و پرسش از رابطۀ نام‌ها و چیزها) یکی است و او در هر دو مورد راه حلی میانه یافته که پیش از او سابقه نداشته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relation between Names and Things in Crtylus and its Relation to the Problem of Nomos and Phusis

نویسنده [English]

  • Amirhossein Saket
Ph.D. in philosophy, Center for the Great Islamic Encyclopedia
چکیده [English]

The question concerning names and things discussed in Cratylus, repeats the old and fundamental philosophical subject of "phusis" and "nomos"; an essential issue which may be considered as the ground for many theories in Greek philosophy. The question In Cratylus is how relates a name (ονομα) to its object or thing (πραγμα) to which the name refers. Are names by nature, i.e. is there any necessary relation between a name and its object (φυσει), or as long as there is a convention, an object could be called by any name (θεσει). According to Socrates the true nature of anything is tobe found in its idea and not in its perishable material form. Thus the naturally correct name is that which imitates the idea and reveals it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Philosophy of Language
  • Plato
  • Cratylus
  • Phusis
  • Nomos
-      Aristotle (1962) Metaphysics, tr. by G. Cyril Armstrong, London.
-      Aristotle (1990) Politics, tr. by Benjamin Jowett, in: Great Books of the Western World, vol. VIII, New York.
-      Diels, H. (1974) Die Fragmente der Vorsokratiker, Herausgegeben von Walther Kranz, Weidmann.
-      Diogenes Laertios (1998) Leben und Lehre der Philosophen, übersetzt von Jürss Fritz, Stuttgart.
-      Gatri. W. K. C. (1996) Tarikh e Falsafe ye Younan, translated by Hasan Fathi, Tehran, Fekr e Rouz Publication.
-      Gomperts, Teodor (1996) Motefakkeran e Younani, translated by Mohammad Hasan Lotfi, Tehran, Kharazmi Publication.
-      Guthrie, W. K. C. (1986), A History of Greek Philosophy, Cambridge University Press.
-      Herodotus (1994) The History, by George Rawlinson, in: Great Books of the Western World, vol. V. New York.
-      Klosko, jorj (2010) Tarikh e Falsafe ye Siasi, translated by Khashayar Deyhimi, Tehran, Ney Publication.
-      Liddel, H. G. & Scott, R. (1983), A Greek-English Lexicon, Oxford.
-      Platon (1958) Saemtliche Werke, in der Uebersetzung von Friedrich Schleiermacher, herausgegeben von Walter F. Otto. Ernesto Grassi Gert Plamboeck, Rowohlt, Hamburg.
-      Plotinus (1930) The Enneads, tr. by Stephen MacKenna, Second Edition Revised by B. S. Page, London.
-      Proclus (2007) On Plato’s Cratylus, tr. by Brian Duvick, Cornell University Press, Ithaca, New York.
-      Proclus (1987) Commentary on Plato’s Parmenides, tr. by G. R. Morrow and J. M. Dillon, Princeton University Press.
-      Saket, Amirhossein (2015) Zaban va Olouhiat dar Falsafe ye Proklos, Ph.D. Dissertation, Shahid Beheshti University.
-      Sophocles (1952) Antigone, tr. by Richard C. Jebb, in: Great Books of the Western World, New York.
-      Shields, Ch. (1998) ‘Ancient Philosophy of Language’, in Routledge Encyclopedia of Philosophy, ed. by Edward Craic, London, and New York.
-      Taylor, A. E. (1929) Plato, The Man and his Work, London.
-      Whittaker, T. (1961) the Neo-Platonists, a Study in the History of Hellenism, Hildesheim.
CAPTCHA Image