Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه سمنان

چکیده

مسئله این پژوهش پرسش از چیستی عملکرد و جایگاه نماد در مکانیسم شناخت کانتی است. در نمادگرایی کانتی نوع متفاوتی از تصور یا قاعده تأمل القا می‌شود که روی انواع مفاهیم اثر تازه‌ای می‌گذارد. برای اثبات کردن چنین ادعایی، پیشروی تحقیق با تکیه به برخی از جنبه‌های چارچوب نظری دلوز در درسگفتارهایش درباره کانت و به دو روش ایجابی و سلبی صورت گرفته است. در اولین مرحله به معرفی انواع روابط و تصورات یا حالت‌های ارایه بین انواع شهود و مفهوم می‌پردازیم. در این میان به دلیل قرابت­های معنای شاکله و نماد به توضیح شاکله‌سازی مبادرت می‌کنیم. در ادامه برای فهم ابعاد نماد به زیباشناسی و هنر تکیه می‌شود. در نتیجه چگونگی تکوین نماد با تأکید بر دو نوع نمادگرایی طبیعی و هنری روشن می‌گردد. به علاوه رابطه نمادین زیبایی و اخلاق در زیباشناسی کانت به بحث گذاشته می‌شود. نتیجه مطالعه بخش‌های مختلف مقاله نشان می‌دهد، نماد؛ نشانه، نمونه و شاکله نیست. نماد نوعی تصور یا حالت نمایش و قاعده‌ی تأمل است که از بن‌بست و ورای شاکله‌سازی در تفکر کانت زاده می‌شود. ایده‌های عقل، ایده‌های زیباشناختی و امر والا و هنر بازنمودی با واسطه نماد به توسع معنایی مفاهیم منجر می‌شوند و در مواردی مصادیق بیشتری از شهود اولیه به واسطه آنها فراخوانده می‌شود. نمادهای کانتی بنیاد مکانیسم شناخت را تشکیل نمی‌دهد به این دلیل که شاکله سازنده این بنیاد است. کانت به نقش نمادها با توجه به شاکله مفاهیم و بن‌بست شاکله‌سازی در شناخت پرداخته و در نمادگرایی طبیعی و هنری با تکیه به ایده زیباشناختی به نقش نمادها اشاره کرده است. در تفکر و زیباشناسی این فیلسوف نماد، نحوه‌ای از نمایشیا تصور است که بر اساس قاعده تأمل و اصل تقویم‌گر بر ابعاد اندیشیدن به انواع مفهوم می‌افزاید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Unpacking and Explaining the Role of Symbol in Kant's Philosophy & Aesthetics

نویسنده [English]

  • Farideh Afarin

Assistant professor, Art studies Department, Art Faculty, Semnan University

چکیده [English]

In the Kantian symbolism, it seems that there is a different kind of rule or modes of presentations, which sheds new light on a variety of concepts of understanding with references to ideas of reason. In this way, the type of presentation is indicated by the description of the various types of concepts that are presented in intuition in the process of cognition in Kant's philosophy. The first step is the introduction and identification of all kinds of concepts and intuitions in Kant's philosophy so that we can clarify the role of mark and characteristics in his thought. Schematisation is explained through emphasis relation between concepts and pure intuition or spatiotemporal determination in the mechanism of cognition so that the distinction of the schema from the symbol is designated. In the next step, we clarify the role of symbol in the judgment of taste with an emphasis on free and adherent beauty. Consequently, we make bright the judgment like “beauty is the symbol of the morally good”. Finally, let's also clarify how the symbol evolves, with emphasis on two types of natural and artistic symbolism. To define the symbol in Kant's thought, two negative and positive ways have been used. Relying on aesthetics and art is to understand its implications. The result is that the symbol is a kind of reflective rule which will form in a different situation, in Kant's thought. over pure concepts of understanding, ideas of reason with a reflection on the form of new referent or special schema or new intuition and with reference to concepts of understanding lead to an extension in the meaning of the different concepts of understanding in the light of ideas of reason

کلیدواژه‌ها [English]

  • Kant
  • Schema
  • symbol
  • reflection
  • symbolism
  • aesthetics
-       Allison, Henry. E, (2001) Kant’s Theory of Taste: A Reading of the Critique of Aesthetic Judgment, Cambridge University Press.
-       Chipman, Lauchlan, (2012) “Thing-in-Themselves” in Criticizing The Cririque of Pure.
-       Deleuze, Gilles, (1978/03/28) cours of kant, Trans: Melissa McMahon, www.webdeleuze.com/php/sommaire html.
-       Deleuze, Gilles, (2007) Kant`s Critical philosophy: The Doctorine of Faculty, Trans: Asghar Vaezi, Tehran: Nashr-e Ney.
-       Deleuze, Gilles,, (1978/04/04) cours of kant, Trans: Melissa McMahon, www.webdeleuze.com/php/sommaire html.
-       Dickie, George, (2017) The Century of Taste: The Philosophical Odyssey of Taste in Eighteenth Century, Tehran: Nashr-e Hekmat.
-       Ginsborg, Hannah, (2016) Kant`s Aesthetics & Teleology, Stanford Encyclopedia of Philosophy, Trans: Davood e Mirzaiee, Tehran: Nashr-e qoqnoos.
-       Guter, Eran, (2014) Aesthetics A-Z, Trans: Mohamadreza Abolghassemi, Tehran: Nashr-e Mahi.
-       Guyer, Paul, (2015) 18th century German aesthetics, Stanford Encyclopedia of Philosophy, Trans: seyed masoud e Hosseini, Tehran, Nashr-e qoqnoos.
-       Kant, Immanuel, (1998) Critique of Pure Reason, Trans & ed: Paul Guyer and Allen W Wood, United State: Cambridge University Press.
-       Kant, Immanuel, (2016) Critique of Pure reason, Trans: Behroz e Nazary, Ed: Mohamdmehdi Ardebili, Tehran: Nashr-e qoqnoos.
-       Kant, Immanuel, (1992) Theoretical Philosophy-1755-1770, Trans & Ed: David Walford in collaboration with Ralf Meerbote; New York: Cambridge University Press.
-       Kant, Immanuel, (2014) Critique of Judgement, Trans: Abdolkarim e Rashidian, Tehran: Nashr-e Ney.
-       Kearney, Richard, (2003) the Wake of Imagination, New York: Routledge.
-       Korner, Stephan, (2010) Kant, Trans: Ezatollah Folladvand, Tehran: Nashr-e Khaarazmi.
-       Mashayekhi, Adel, (2016) Tabarshenasy khakestry ast, Tehran: Nahid.
-        Reason, Trans: Muhammadmedi Ardebili, Tehran: Bidgol Publishing Co.
-       Rueger, Alexander & Evren, Sahan, (2005) “The Role of Symbolic Presentation In Kant`s Theory Of Taste”, British Journal of aesthetics,45(3): pp. 229-247.
-       Salmani, Ali, (2015) “The Connection between Beauty and Morality in Kant's aesthetics”, Journal of Metaphyzik, vol 7, issue 20, no. 14, Autumn & Winter: pp. 65-80.
-       Smit, Houston, (2000) “Kant on Marks and the Immediacy of Intuition.” The Philosophical Review, 109 (2): pp. 235–66.
-       Townsend, Dabney, (2014) Historical Dictionary of Aesthetics, Trans: Fariborz e Majidi, Tehran: Nashr-e Farhandestan Honar.
CAPTCHA Image