Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه زنجان

2 دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه زنجان

چکیده

فرونسیس، واژه­ای بنیادین در سنت فلسفی یونان باستان است. این واژه را می توان  اساس تفکر «حکیم-حاکم» در جمهوری و «قانون گذار – فیلسوف» افلاطون در قوانین دانست . اکثر فلاسفه و شارحان آثار ارسطو، استفاده روشمند از این واژه را به ارسطو نسبت داده­اند که به نظر می رسد این امر ناشی از شیوه بیان این دو فیلسوف باشد؛ گرچه مبهم بودن محاورات افلاطونی را نمی توان دلیلی بر اهمیت اندکِ فرونسیس در سنت فکری وی دانست. افلاطون در جمهوری جایگاه هستی­شناسانه فرونسیس را ضمن توجه به قلمرو مثال خیر بررسی می­کند. فرونسیس در جمهوری، روشن­بینیِ حاصل از ادراکِ مثال خیر است. اما در قوانین - آخرین اثر افلاطون-  فرونسیس دیگر تنها دارای منشأ الهی نیست، بلکه در معنای حزم­اندیشی و معرفت سیاسی، مکمل سوفیا وبالاترین هماهنگی بین عقل و میل در روح است. فرونسیس در قوانین عهده­دار ساخت قوانین فلسفی حکومتی و قضاوت­های عملی از طریق تجربه و شورا است. از این طریق صاحبان فرونسیس می­توانند حکمت را با سیاست توأم نموده و بسیار بهتر از دیگران همه چیز را درک کرده و ببینند. بر این اساس سوفیا و فرونسیس افلاطون هرچند در قوانین  واژگانی مترادف نیستند، ولی کاربرد مفهومی آن دو کاملاً وابسته به یکدیگر است؛ به گونه­ای که صاحب فرونسیس الزاماً دارای حکمت نظری - سوفیا در تفکر ارسطویی - است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Phronesis in Plato's Intellectual System

نویسندگان [English]

  • Sahar Kavandi 1
  • Maryam Ahmadi 2

1 Associate professor, University of Zanjan

2 Ph.D Candidate, University of Zanjan

چکیده [English]

Phronesis is a fundamental term in Ancient Greek Philosophical tradition. This term is based on »wise- ruler« in Plato and »legislator- philosopher« thought in Plato. Most of Philosophers and commentators of Aristotle work relate methodical use of this term to Aristotle. This affair is the result of the manner of these two philosopher’s expression. But their ambiguity shows phronesis less importance in Plato’s intellectual tradition.Phronesis in Plato is brightness that results from good perception. But in his last work, means Plato, phronesis hasn’t only divine origin, but in the meaning of Grief and Political Knowledge, is the supplement of sophia that is the highest coordination between reason and desire in spirit. Phronesis in Plato is responsible for creating governmental- philosophical rules and practical judgment through experience and council. By this, phronesis owners can merge wisdom and politics and see better than others. So, sophia and phronesis aren't synonyms in Plato, but their conceptual application are related to each other: as phronesis owner has practical wisdom- sophia in Aristotle thought.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Plato
  • phronesis
  • sophia
  • Laws
  • Republic
-      Aristotle (2010) Nicomachean Ethics. Translated by Mohammad Hassan Lotfi, Tarh-e No Publication.
-       Bartlett R. & Collins S.D. (1999) studies in the moral and political thought of Aristotle, Editors Bartlett R & Collins S.D, Publisher SUNY Press
-      Bromiley G.W. (1985) Theological Dictionary of the new testament, Editors Kittel G., Gerhard F., Bromiley G.W., Translated by Bromiley G.W., Publisher Wm. B. Eerdmans Publishing.
-      Davari Ardakani, Reza (2012) Ethics and Divine Science. Proceedings of 15th Hakim Mulla Sadra Conference, Sadra Islami Hekmat Foundation Publication.
-      Gadamer, Hans-Georg (2003) Goodness in Platonic-Aristotle Philosophy. Translated by Hasan Fathi, Hekmat Tehran Publication.
-      Gomperz, Theodor (1996) Greek Thinkers. Translated by Mohammad Hasan Lotfi, first edition, Volume II, Kharazmi Publication.
-      Hemati, Homayoun (2008) Understanding Art and Art of Understanding. First edition.
-      Kinsella E.A, Pitman A. (2012) phronesis as professional knowledge: practical wisdom Editors Kinsella E.A. & Pitman A., Publisher Springer Science & Business Media.
-      Kurd Firzjaei, Yar Ali (2006) Nature of knowledge in Plato's perspective. Imam Khomeini's Educational and Research Institute.
-      Lenzi M. (2005) Plato’s in equivocal wisdom, university of Wisconsin, Platteville.
-      Oliver P. & Dennision W. (2013) Dancing With Dugongs, IAN Press.
-      Pappas, Nikolas (2006) Plato and The Republic. Translated by Behzad Sabzi, Hekmat Publication.
-      Plato (1957) Four dialogues: Meno, Phaedrus, Theaetetus, Hippias Major. Translated by Mahmood Sanai, Hermes Publication.
-      Plato (2005) The Republic. Translated by Fouad Rouhani, Shirin Publication.
-      Plato, (1952) Plato’s Phaedrus, Translated by Hackforth R., Cambridge university press.
-      Plato, (1975) Plato Phaedo, Editor Gallop D., Translated by Gallop D., Publisher Clarendon Press.
-      Plato, (1989) Plato Gorgias, translated by Donald J.Zeyi: Hackett publishing.
-      Plato, (2015) plato Theaetetus, Translated by Jowett, M.A., copyright: 1892 by Macmillan & Co.london.uk, company Aterna press.
-      Plato, (2015) Plato’s 7th letter, translated by Burnyeat M. & Frede M., oxford university press.
-      Plato, Plato’s Meno, Translated by Scott D., Cambridge university press: 2006.
-      Vassigh, Chidan (2006) Reflection on Foundations of Critique of Politics. Aristotle's political analysis.
-      Plato, (1975) Plato’s sophist commentary, edited by Neal G.C., university of Manchester press.
-      Plato, (2015) The Laws of Plato, Translated with notes by Pangle Th., publishing university of Chicago press.
-      Plato, (1892) TimaeusTranslated by Gowett, B.M.A., Aeterna press.
-      Mcevilly T. (2010) Extreme Environmental Events: Complexity in Forecasting Early Warning, Springer Science & Business Media Press.
-      Miler J. (2011) Aristotle’s Nicomachean Ethics: Acritical Guide.
CAPTCHA Image