• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 13 (1398)
دوره دوره 12 (1397)
دوره دوره 11 (1396)
دوره دوره 10 (1395)
دوره دوره 9 (1394)
دوره دوره 8 (1393)
دوره دوره 7 (1392)
دوره دوره 6 (1391)
دوره دوره 5 (1390)
دوره دوره 4 (1389)
دوره دوره 3 (1388)
دوره دوره 2 (1387)
دوره دوره 1 (1386)
صائبی, غلامرضا, اسلامی, سعید. (1398). نقد و ارزیابی عدالت در اندیشه افلاطون (نظریه عدالت در رساله ی جمهوری). مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, (), -. doi: 10.22034/jpiut.2019.33273.2310
غلامرضا صائبی; سعید اسلامی. "نقد و ارزیابی عدالت در اندیشه افلاطون (نظریه عدالت در رساله ی جمهوری)". مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, , , 1398, -. doi: 10.22034/jpiut.2019.33273.2310
صائبی, غلامرضا, اسلامی, سعید. (1398). 'نقد و ارزیابی عدالت در اندیشه افلاطون (نظریه عدالت در رساله ی جمهوری)', مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, (), pp. -. doi: 10.22034/jpiut.2019.33273.2310
صائبی, غلامرضا, اسلامی, سعید. نقد و ارزیابی عدالت در اندیشه افلاطون (نظریه عدالت در رساله ی جمهوری). مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 1398; (): -. doi: 10.22034/jpiut.2019.33273.2310

نقد و ارزیابی عدالت در اندیشه افلاطون (نظریه عدالت در رساله ی جمهوری)

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده ، انتشار آنلاین از تاریخ 19 خرداد 1398  XML
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2019.33273.2310
نویسندگان
غلامرضا صائبی email 1؛ سعید اسلامی2
1پژوهشگر/ارشاد اسلامی
2استادیار، دکتری علوم سیاسی و استادیار، مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس
چکیده
افلاطون این سئوال را اساسی می‌دانست که کدام دولت بهتر و کدام نظم منصفانه‌تر و چه کسی صلاحیت حکومت بر مردم را دارد؟ از نظر افلاطون، عدالت می‌بایست در درون فرد و درون جامعه تحقق یابد. عدالت در شهر در سلسله مراتب طبیعی و تقسیم کار یافت می‌گردد. عدالت در نفس آن هنگام صورت می‌گیرد که هر جزء از نفس مشغول به کار خویش باشد تا هماهنگی نفس پدیدار آید. افلاطون حکومت را هنری می‌داند که حاکم باید نفع کسانی را که تحت حاکمیت قرار دارند را ملاحظه نماید و با در نظر داشتن میانه‌روی و هماهنگی از افراط و تفریط دوری کند. افلاطون دولت را مانند بدن انسان دارای سه بخش تصور می‌کند که در آن به جای سر و سینه و شکم، حکمرانان و پاسداران وزحمت‌کشان وجود دارند. آن گونه که آدم سالم و هماهنگ تعادل و تناسب به خرج می-دهد، نشانه دولت با فضیلت نیز این است که هر کسی جایگاه خود را بداند. این مقاله بدنبال تبیین مبانی نظریه عدالتافلاطونی بر پایه رساله‌ی جمهوری و ایرادات مترتب بر آن بوده و دنبال ارایه پاسخی مطلوب به این پرسش است که از منظر افلاطون آیا عدالت، فضیلت است؟
کلیدواژه‌ها
"عدالت"؛ "جمهوری"؛ "آرمان شهر"؛ "ظالم"؛ "فضیلت"
عنوان مقاله [English]
Review and appraisal of justice in Plato's thought (The theory of justice in the thesis of the Republic)
نویسندگان [English]
gholamreza saebi1؛ Sayeed Islami2
1Researcher
2Associate Professor, Ph.D. in Political Science and Assistant Professor, Director of Political Science, Islamic Azad University, Chalous Branch
چکیده [English]
The fundamental question for Plato was always the question: which government is better and which order is fairer and who has the authority of government over people? In Plato's view, justice must be realized within and within the community. Justice in the city is found in the natural hierarchy and division of labor. Self-righteousness occurs when each component is self-employed so that self-coordination can emerge. Plato conceived of the state as an art in which the ruler should consider the interests of those who are under the rule, and by keeping in mind the moderation and harmony of extremes, if one insists on following the selfish tendencies It gives rise to turmoil and chaos. Plato conceives of the state as a human body with three parts, in which there are rulers and guards who are in good shape instead of the head and chest and abdomen. As a healthy and balanced person balances and appropriateness, the sign of a state of virtue is that anyone knows his place. This article seeks to explain the principles of the theory of justice based on the thesis of the republic and its objections and seek to provide an appropriate answer to the question: Is justice, virtue, from the perspective of Plato?
کلیدواژه‌ها [English]
"Justice", "Republic", "utopia", "Ruthless", "Virtue"
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 51


با تشکر از شما؛ نظر شما با موفقیت ذخیره شد و پس از بررسی در سامانه نمایش داده خواهد شد.
ارسال نظر در مورد این مقاله


نام را وارد کنید.

نشانی پست الکترونیکی را به درستی وارد کنید.

سمت / سازمان را به درستی وارد کنید.

توضیحات را وارد کنید (حداقل 10 کلمه)
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Web
Analytics Made Easy - StatCounter
Journal Management System. Designed by sinaweb.