دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
تعداد مقالات: 22
شناسنامه علمی شماره ۲۹ (زمستان ۹۸)
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، صفحه 0-0
چکیده
شناسنامه علمی شماره ۲۹ (زمستان ۹۸) بیشتراستقرا در سیر تحول فکری راسل
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، صفحه 1-24
چکیده
فلسفه راسل را میتوان به دو دوره مجزا تفکیک کرد. در دوره اول او تحت تأثیر فلاسفه پیش از خود سعی در حفظ مبناگرایی دارد و لی در دوره دوم تلاش میکند این مبناگرایی را به حداقل برساند. او در آثار اولیهاش ... بیشترروش تقابل پدیداری و تجربه بصری ویژگیهای نوعی
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، صفحه 25-43
چکیده
در هنگام دیدن یک شیء یا وضعیت قابل مشاهده، کدام یک از خصوصیات آن را مستقیما حس میکنیم؟ به طور متعارف ویژگیهای محسوس (sensible) اشیا را در لیست مشخص و محدودی قرار میدهند. این ویژگیها برای حس بینایی ... بیشترنقش دازین در هنر اندیشیِ هیدگر
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، صفحه 45-63
چکیده
هنراندیشی محصول دورۀ دوم اندیشۀ هیدگر است که در آن رویداداندیشی بر هستیشناسی بنیادین سیطره مییابد. در بادی امر به نظر میآید که از نقش ویژۀ دازاین در هنراندیشی کاسته شده است؛ اما به واقع میتوان ... بیشترافشای کلیت نهفته در تکینگی: تحلیل بخش یقین حسی از کتاب پدیدارشناسی روح هگل
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، صفحه 57-87
چکیده
هگل در نخستین بخش از کتاب پدیدارشناسی روح، ادعاهای مهمی از یقین حسی را مورد نقد قرار داده است که دارای اهمیت استراتژیک در کل فرایند کتاب خویش است. یقین حسی مدعی است که شناختی تکین و جزئی از ابژه بلاواسطه ... بیشتراخلاق در سیاست، پیامد معرفتشناسی مدرن
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، صفحه 89-108
چکیده
این جستار با بررسی انواع مفروض رابطه اخلاق و سیاست، مسأله تقلیلپذیری امر سیاسی به اخلاق کلاسیک را مورد بازبینی قرار میدهد. از اینرو پس از کاویدن معرفتشناسی کلاسیک، به نقد پیشفرضهای آن میپردازد. ... بیشترتحلیل ماهیت زبان ضمنی در فلسفه چامسکی
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، صفحه 109-125
چکیده
مطابق دیدگاه چامسکی بخش اصلی دانش زبانی ما به لحاظ ژنتیکی معین شده است. بنابراین قوه زبان ذاتی بوده و این دانش ناآگاهانه یا ضمنی (tacit) در بنیان توانایی ما برای سخن گفتن نهفته است. به باور او کاربرد زبان ... بیشترپدیدارشناسی، «راه» تفکر و تحقیق
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، صفحه 127-144
چکیده
تفکر که بهعنوان وجه متمایزکننده بشر از سایر موجودات است، دلیل فرهنگی خواندن انسان نیز هست. تفکر نه صرفاً یک گام یا خطی بسته بلکه یک "راه" منسجم و یکپارچه و درعینحال پرفرازونشیب است. ضرورت "به راه درآمدن" ... بیشتردرآمدی به خاستگاه و قابلیتهای مقوله «حیثیت» در منطق و فلسفه اسلامی
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، صفحه 145-168
چکیده
هرچند مفهوم «حیثیت» برای مخاطبان و پژوهشگران فلسفه اسلامی ناآشنا نیست، اما به نظر می رسد تا کنون ظرفیت این مفهوم چنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. در این مقاله پس از بیان خاستگاه حیثیت، ... بیشترفایده نگری و صداقت: ارزیابی نقد ویلیامز بر فایده نگری
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، صفحه 169-191
چکیده
یکی از نقدهایی که فایدهنگری را با چالش مهمی مواجه ساخته است نقدی است از جانب برنارد ویلیامز بر این اساس که فایدهنگری، در جهتِ تحصیلِ خیرِ بیشتر، افراد را از علایق و طرحهای شخصیشان بیگانه میسازد. ... بیشترنقد نیچهای پل تیلیش بر دیالکتیک کارل بارت
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، صفحه 193-216
چکیده
یکی از مسائلی که در کلام مسیحی بحثهای دامنهداری را موجب شده، تبیین نحوة رابطة میان دو قلمرو اگزیستانس (جهان اسفل) و ذات (جهان برتر) است. پاسخ به این مسئله از آن جهت که میتواند راهحلی برای معضل بیمعنایی ... بیشترامپراتوری نگاه خیره: از قدرت منتشرِ فوکویی به کیچ در کوندرا (مطالعه موردی: رمان بار هستی)
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، صفحه 217-237
چکیده
مسألۀ اصلیِ مقالۀ حاضر این است که چه رابطهای میان مفهوم فوکویی از قدرت با مفهوم کیچ در رمان بار هستی اثر میلان کوندرا وجود دارد؟ به عبارت دیگر، پرسش محوری این است که چگونه ظهور کیچ ملازم است با مفهوم ... بیشتر"مسألة ما" در اندیشة هایدگر
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، صفحه 239-260
چکیده
"دازاین ما"، "دازاین امروزی ما"، دازاین تاریخی ما" و نظایرشان تعابیری هستند که هایدگر بخصوص در آثار خود در نخستین سالهای پس از انتشار وجود و زمان در موارد بسیاری به کار میبرد. تکرار این تعابیر در زبان ... بیشترنسبت نفس و معرفت(نقد علم حصولی) با تاکید بر انتقادهای سهرودی از مشائیان
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، صفحه 261-278
چکیده
مساله نفس از دیرباز توجه اندیشمندان مختلف را به خود معطوف داشته وموجب پیدایش عقاید گوناگون درباره آن شده است. این پژوهش در قسمت نخست به بیان نظرات فارابی و ابنسینا در مورد «تعریف» پرداخته و ... بیشترنقد و ارزیابی عدالت در اندیشه افلاطون (نظریه عدالت در رساله جمهوری)
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، صفحه 279-298
چکیده
افلاطون این سئوال را اساسی میدانست که کدام دولت بهتر وکدام نظم منصفانهتر و چه کسی صلاحیت حکومت بر مردم را دارد؟ از نظر افلاطون، عدالت میبایست در درون فرد و درون جامعه تحقق یابد. عدالت در شهر در ... بیشترتفسیر هایدگر از فرونسیس و رابطه آن با آگاثون (ایده خیر)
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، صفحه 299-316
چکیده
در دیدگاه هایدگر، آلثیا مقولهای است که به واسطه آن میتوان به رابطه بین فرونسیس و آگاثون پی برد؛ چرا که هایدگر آلثیا را در معنای یونانی آن یعنی کشف و گشودگی و نه صدق و مطابقت با واقع به کار برده است. ... بیشترتمثیل مادری-برای/به جای-مسئولیت اخلاقی در اندیشه پدیدارشناسانه امانوئل لویناس
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، صفحه 317-336
چکیده
اندیشه پدیدارشناسانه و اخلاقی امانوئل لویناس (فیلسوف یهودی لیتوانیاییتبار 1995-1906م) –مانند دیگر همعصران فرانسویاش- برای نقد سنتهای فلسفی پیشین، آکنده از تمثیلها و استعارههای مربوط ... بیشتراندیشۀ اخلاقی ابن سینا
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، صفحه 337-360
چکیده
ابنسینا هم به هنگام بحث در باب قوای نفس و هم به هنگام بحث در باب مقدمات قیاسهای مختلف گذرا به حکمت عملی میپردازد. او در ضمن سخنانش در باب قوای نفس اخلاق را حاصل عقل عملی و در ضمن سخنانش در باب مقدمات ... بیشتردو روایت از تکوین مفهوم هنرهای زیبا: ارزیابی مجدد کریستلر
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، صفحه 361-388
چکیده
پُل اسکار کریستلر در سالهای 1951 و 1952 این نظر را مطرح کرد که آنچه بهعنوان هنرهای زیبا میشناسیم، تا پیش از قرن هژدهم وجود نداشته است. این نظر در اندک زمانی مورد موافقت عمومی بسیاری از نظریهپردازان ... بیشترپندارهگرایی ارزشی در فلسفه نیچه (بازنگری تقریری از ندیم حسین)
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، صفحه 389-409
چکیده
به نظر نیچه هر فرهنگی و هر شکلی از زندگی در هر سطحی که باشد، در تحلیل نهایی بر اساس قسمی توهم بنیاد شده است، خواه آن فرهنگ فرهنگ سقراطی باشد، یا آپولونی یا تراژیک. در روزگار مدرن نیز ما همچنان برای اینکه ... بیشترنقش فیلسوف در پدیدارشناسی هگل با نظر به آرای ویتگنشتاین
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، صفحه 411-428
چکیده
در این نوشتار میکوشیم به این پرسش پاسخ دهیم: در پدیدارشناسیِ هگل فیلسوف در رسیدنِ آگاهیِ طبیعی به جایگاه فلسفه چه نقشی دارد؟ برای پاسخگویی به این پرسش، علاوه بر مقدمۀ پدیدارشناسیِ هگل به عنوان منبع ... بیشترمفهوم تجربه نزد متفکران نو-کانتی و تأثیر آن بر نوشتههای اولیهی والتر بنیامین
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، صفحه 429-450