نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران. ایران.
2 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه زنجان
3 دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاداسلامی، واحد تهران شمال
چکیده
فلسفه نزد هوسرل علمی کلی، بنیادی و متقن درباره جهان است. او به دنبال تأسیس پدیدارشناسی استعلایی به مثابه فلسفهای کلی یا علمی متقن بود اما برای دست یافتن به چنین هدفی باید امکان یک معرفت ابژکتیو درباره جهان را توضیح میداد. هوسرل در کتاب بحران علوم اروپایی و پدیدارشناسی استعلایی، معنای مدنظر خود از فلسفه و وظیفه فیلسوف را در زمینه نقد علم و فلسفه مدرن و در ارتباط با بحرانهای فرهنگ معاصر اروپایی مطرح کرده و مفهوم بدیع زیستجهان را به عنوان ایدهای نو برای فلسفه به مثابه علم کلی معرفی میکند. این نوشتار در پی آن است که دیدگاه هوسرل درباره نسبت فلسفه با بحرانهای فرهنگ معاصر اروپایی را مورد ملاحظه قرار داده و به این پرسش توجه کند که آیا ایده زیستجهان قادر است پدیدارشناسی استعلایی هوسرل را به عنوان فلسفهای بنیادین و علمی کلی معرفی کند یا نه. در این جهت مسئله امکان ابژکتیویته جهان یا به عبارت دقیقتر یک جهان بیناسوژهای مورد توجه قرار میگیرد که در فلسفه متأخر هوسرل به صورتی مبسوطتر و نوآورانهتر مطرح شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Life-world: Husserl and rethinking of meaning of philosophy and the task of modern philosopher
نویسندگان [English]
- Zahra Ramezanlu 1
- Hassan Fatzade 2
- Shamsolmoluk Mostafavi 3
1 PhD of philosophy, Islamic Azad University, Sciences and Researches Branch of Tehran, Tehran. Iran.
2 Associate Professor of philosophy, University of Zanjan, Zanjan. Iran.
3 Associate Professor, Islamic Azad University, North of Tehran Branch, Tehran. Iran.
چکیده [English]
Husserl thinks of philosophy as a general, fundamental and apodictic science of world. He set out to found transcendental phenomenology as general philosophy or apodictic science, but he ought to explain the possibility of objective knowledge of world as to reach to this point. Concerning about crisis in modern western culture, Crisis projects his view of philosophy and of duty of philosopher in context of a critics of modern philosophy and science concerns about crisis in modern western culture. So he introduces the original concept life-world that is a novel idea for the philosophy as general science. The paper is to consider the Husserl's point of view on relation between philosophy and crisis of modern culture and to review the question if life-world can introduce Husserl's transcendental phenomenology as a fundamental philosophy and general science. We consider the problem of possibility of objectivity of world, a problem that proposed in late philosophy of Husserl in more extensive and innovative form.
کلیدواژهها [English]
- phenomenology
- transcendental idealism
- crisis
- life-world
- intersubjectivity
- Husserl
ارسال نظر در مورد این مقاله