نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 عضئ هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان
2 کارشناس ارشد رشته نقاشی، دانشگاه هنر اصفهان
چکیده
رولانبارت در سال 1968 در مقالهای ـ که اکنون متن بسیار معروف و شناخته شدهای است ـ مرگ مؤلف را اعلام کرد. صراحت بیان این نظریه جسورانه باعث شد که برخی مفسرین آن را مرگ بر مؤلف تفسیر کنند. مرگ مؤلف یا مرگ بر مؤلف؟! آیا مؤلف بعد از خلق متن خود برای همیشه میمیرد یا در نقشهای تازه و تناسخگونه به متنش بازمیگردد؟ به نظر میرسد بارت میان مفهوم مؤلف و مخاطب مانند دو مفهوم خلق و خوانش، ارتباطی دو سویه برقرار کرده است. یعنی مؤلف میتواند بعد از خلق، در نقش مخاطبِ متنِ خود به آن بازگردد و مخاطب نیز با خوانش آن متن میتواند متن تازهای را در نقش مؤلف خلق کند. از طرف دیگر نیز انگارهیا تصویر مؤلف به عنوان لایهای دلالتزا در تأویل و خوانش یک متن همچنان حضور دارد. این حضور، حضوری متنگونه است و دیگر منشأ یا سرچشمه متن محسوب نمیشود. مقاله حاضر در نظر دارد با توصیف و تحلیل مباحث نظری بارت، بنیادهای مطالعاتی در حوزه گسترده هنر و ادبیات را روشن ساخته و در راستای پاسخ به سؤالات مطرح شده و یافتن جایگاه واقعی مؤلف در اندیشه او تلاش نماید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Author as a Text’s Guest not as a Text’s Ghost (According to the Barthes's Approach)
نویسندگان [English]
- Marziyeh Piravi vanak 1
- Azam Hakim 2
چکیده [English]
Roland Barthes in 1968 in an essay – that is considered as a famous and well known text now a day –announced the death of the author. Candor of this fearless theory causes some analysts to interpret the statement as a down with author. After creation of his text if the author will dead forever or he will be back to his text in the form of a new character in reincarnation way? It seems that Barthes has organized a bilateral connection between notions of the author and the addressee. It means that after creation a text the author could return to his text as an addressee, and also, the addressee, by reading the text could create a new text in the role of author. The image of the author attends continuously as a signifier aspect in the interpretation of a text. This kind of textual attendance do not consider as the text’s resource. In this essay I try to clarify the researching structures in extensive fields of art and literature by means of explanation and description of Barthes's theories. I also attempted to response the mentioned questions and finding the real position of the author.
کلیدواژهها [English]
- Roland Barthes
- author
- addressee
- Intertextuality
- Creation
- reading
ارسال نظر در مورد این مقاله