The Quarterly Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه تبریز

چکیده

این مقاله به بررسی تقدم اخلاق بر فلسفه نزد لویناس پرداخته است. لویناس با محور قراردادن «دیگری» در کانون اخلاق خود نگاهی کاملاً متفاوت با نگاه سنتی به اخلاق اتخاذ کرده و مفاهیمی از قبیل دیگری، چهره، زبان، نامتناهی، تعالی را در تقابل با مفاهیمی مثل من یا خود، حلول، بازنمایی و تمامیت قرار می­دهد. او بر همین اساس اخلاق را بر فلسفه مقدم می­داند و اخلاق خود را نوعی فلسفة اولی معرفی می­کند که ماهیتاً با فلسفة اولی غربی تفاوت بنیادی دارد. البته مراد لویناس از فلسفة اولی معنای وسیع­تر آن را شامل می­شود که معرفت‌شناسی نیز در داخل آن قرار می­گیرد. اخلاقی که لویناس از آن دفاع می­کند عرصه تعالی است نه حلول چنانکه در فلسفه سنتی حاکم بوده است. همچنین اخلاق او با اصالت دادن به دیگری فلسفه و اخلاق غرب را به دلیل اصالت من و خودپرستی و در نهایت به دلیل فروکاستن دیگری به خود ضداخلاقی توصیف می­کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The primary of ethics upon philosophy

نویسنده [English]

  • Mohammad Asghari

چکیده [English]

This article considers the primacy of ethics upon philosophy in Levinas’s thought. Having focus on “Other” in his philosophy, Levinas looks radically different view at traditional ethics and concepts such as other, face, infinity, transcendence are opposite concepts as I, totality, and imminence. He believes that ethics is primacy upon philosophy and regards ethics as kind of first philosophy which is essentially other than western first philosophy. Of course, Levinas points that first philosophy includes wide realm which epistemology and ontology are its realm. The ethics that levinas defends it, is ethics which its realm is transcendence not immanence. He holds that western philosophy reduced other to same or self and it is in doing so antiethical.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Other
  • language
  • ethics
  • first philosophy
  • trancedance
  • same or self and levinas
علیا، مسعود. ( 1388 )، کشف دیگری همراه با لویناس، نشرنی، تهران.
- دیویس ، کالین. ( 1386 )، درآمدی بر اندیشۀ لویناس، ترجمۀ مسعود علیا ، انتشارات انجمن
و حکمت ، تهران.
- فیندلی، جان و بربیج جان.و. ( 1387 )، گفتارهایی درباره فلسفه هگل، ترجمۀ حسن
مرتضوی، نشرچشمه، تهران.
- دکارت، رنه. ( 1369 )، تأملات در فلسفه اولی، ترجمۀ احمد احمدی، مرکز نشر دانشگاهی،
تهران.
--------------------(1999)Alterity and Transcendence, trans. Michael B. Smith,
London: Athlone Pressand New York: Columbia University Press
Levinas, Emmanuel.(1987) Time and the Other. Trans. Richard A. Cohen.
Pittsburgh: DuquesneUniversity Press.
- ------------------------(1979) Totality and Infinity. Trans. A.Lingis. Pittsburgh:
Duquesne University Press.
- --------------------(1994)Otherwise than Being or, Beyond Essence. Translated by
Alphonso Lingis Martinus Nijhoff Philosophy Texts 3. The Hague/Boston: M.
Nijhoff
- ------------------------(1990) Nine Talmudic Readings. Trans. Annette Aronowicz.
Bloomington: IndianaUniversity Press.
--------------------------- (1996)"Transcendence and Height" in Basic Philosophical
Writings. Adriaan T. Peperzak, Simon Critchley, and Robert Bernasconi (eds.).
Bloomington: Indiana University Press,
- Peperzak, Adriaan Theodoor (1997) Beyond. The Philosophy of Emmanuel
Levinas. Evanston: Northwestern University Press.
- Morgan, Michael L. (2007) Discovering Levinas, Cambridge University Press.
- Schroeder, Brian (2001) "Abraham and Odyssey" in Melvyn New, Robert
Bernasconi, Richard A. Cohen (2001) In proximity: Emmanuel Levinas and the
eighteenth century, Publisher Texas Tech University Press.
- Thomas, Elisabeth Louise (2004) New Emmanuel Levinas: Ethics, Justice and the
Human beyond Being, Taylor & Francis Books, Inc.
- Rosenzweig, Franz.( 1985) The Star of Redemption, trans. William W.
Hallo,University of Notre Dame Press,
- Wyschogrod, Edith (2005)"From ethics to language: imperative of the Other" in
Emmanuel Levinas: critical assessment of leading philosophers , edited by
Claire Katz with Lara Trout , Vol 1.
CAPTCHA Image