Journal of Philosophical Investigations
Fichte’s Role in Hegel’s Phenomenology of Spirit, Chapter 4
Fichte’s Role in Hegel’s Phenomenology of Spirit, Chapter 4

Paul Redding

دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 11-28

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.17474

چکیده
  In this paper I return to the familiar territory of the Lord-Bondsman "dialectic" in Hegel's Phenomenology of Spirit in order to raise the question of the relation of Hegel's use of the theme of recognition there to Fichte's. Fichte had introduced the notion of recognition in his Foundations of Natural Right, to "deduce" the social existence of humans within ...  بیشتر
اکسل هونت و اخلاق به‌رسمیت‌شناسی: موانع و امکانات
اکسل هونت و اخلاق به‌رسمیت‌شناسی: موانع و امکانات

یاسمین ماکوئی؛ حسین مصباحیان

دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 583-615

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.46390.2855

چکیده
  اندیشه اخلاقی و سیاسی اکسل هونت، فیلسوف آلمانی و برجسته نسل سوم فرانکفورت، از ابتدای انتشار کتاب شناخته‌شده او، جدال برای به‌رسمیت‌شناسی، توجه بسیاری به خود جلب کرد. هونت در آثار خود در تلاش بوده است ...  بیشتر
فیشته و قوام یافتنِ اجتماعیِ سوژه
فیشته و قوام یافتنِ اجتماعیِ سوژه

آرش اباذری

دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.40769.2618

چکیده
  در مرکز آنچه امروز «فلسفه قاره‌ای» خوانده می‌شود، تزی است که می‌توان آن را «تز اجتماعی بودن سوژه» نامید. مطابق این تز، سوژه ضرورتاً به صورت اجتماعی تقویم می‌یابد. به عبارت دیگر، چنین نیست ...  بیشتر
تحلیل بنیادین هگل از کار در بخش خدایگانی و بندگی پدیدارشناسی و نقد مارکس از آن و برنهادن پراکسیس به مثابه بنیانی جدید در افق فکر هگل
تحلیل بنیادین هگل از کار در بخش خدایگانی و بندگی پدیدارشناسی و نقد مارکس از آن و برنهادن پراکسیس به مثابه بنیانی جدید در افق فکر هگل

امیرعباس صالحی؛ حمید طالب زاده

دوره 14، شماره 30 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 142-164

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.35824.2411

چکیده
  مارکس در دست­نوشته­های اقتصادی-فلسفی 1844 صراحتاً دستاورد بزرگ هگل در پدیدارشناسی روح را کشف ذات کار اعلام می­کند. اما در همان جا بیان می­کند که فهم هگل از کار یک­سویه و انتزاعی است و وی فقط جنبۀ ...  بیشتر