دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = enlightenment
تعداد مقالات: 6
Maturity, Freedom of Thought and Emancipation — on Kant’s What Is Enlightenment?
دوره 18، شماره 47 ، مرداد 1403، ، صفحه 281-302
چکیده
In this essay, I want to address two main aspects of the arguably central topic of Kant's treatise on Enlightenment, namely maturity: these concern the notion of the freedom of thought (Section I) and the idea of emancipation that is conveyed by maturity, the fact that it involves a process of growing up to become a citizen (Section II). Freedom of thought denotes ... بیشترروشنگری و سلطه: نقدی بر تحلیلهای فوکو از گفتمان رهاییبخش روشنگری
دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 838-868
چکیده
میشل فوکو عمدتاً به عنوان یکی از چهرههای معاصر جنبش ضد روشنگری شناخته میشود. تحلیلهای او از نوعی خودفریبی در نهادهای سیاسیاجتماعیِ بهمیراثرسیده از روشنگری پرده میدارد که به دلایلی بهظاهر ... بیشترهردر و ظهور فلسفۀ فرهنگ
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، ، صفحه 1-22
چکیده
هرچند نخستین اندیشهها دربارۀ فرهنگ به یونان باستان، و حتی شاید پیش از آن، بازمیگردد، اما آنچه امروز مشخصاً تحت عنوان مفهوم «فرهنگ» شناخته شده است، مفهومی مدرن است که بیشتر از نظر ورزیهای متفکران ... بیشترتطور مفهوم ایجابیت در فلسفه سیاسی هگل جوان
دوره 10، شماره 19 ، آبان 1395، ، صفحه 253-271
چکیده
در این مقاله مفهوم «ایجابیت» و سیر تحول آن در نزد هگل طی دورههای ابتدایی فعالیت نظریاش (دورهی موسوم به دورهی برن 96-1793 و دوره موسوم به دورهی فرانکفورت 1800-1797) مورد بررسی قرار گرفته است. تحول ... بیشترنقد جماعت گرایی بر لیبرالیسم، و ارزیابی آن از منظر ریچارد رورتی
دوره 10، شماره 19 ، آبان 1395، ، صفحه 409-444
چکیده
مکتب جماعتگرایی یکی از منتقدان اصلی نظریهی اخلاقی-سیاسیِ لیبرالیسم به شمار میآید. طبق نظر بنیانگذاران این مکتب، لیبرالیسم تصویری از هویتِ انسان را پیشفرض میگیرد که حق پیوندهای جمعی در آن ادا ... بیشترGadamer’s Ambivalence toward the Enlightenment Project
دوره 6، شماره 11 ، آبان 1391، ، صفحه 53-81