اسداله خدیوی؛ مسعود خنجرخانی؛ رسول رضایی
چکیده
هدف پژوهش طراحی الگویی ارزشیابی تحصیلی بدون تخلف و در عین حال رشددهنده، با استناد به اندیشه هانس گئورگ گادامر و بنجامین بلوم است. این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی است که با استناد به سطوح یادگیری بلوم، ...
بیشتر
هدف پژوهش طراحی الگویی ارزشیابی تحصیلی بدون تخلف و در عین حال رشددهنده، با استناد به اندیشه هانس گئورگ گادامر و بنجامین بلوم است. این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی است که با استناد به سطوح یادگیری بلوم، و رخداد فهم در اندیشه گادامر، روشی ارائه دهد که هم رسالت آموزش را برآورد و در ایامی که آموزش بصورت آنلاین است، احتمال تخلف را کم نماید . در سطوح یادگیری مدنظر بلوم سطوح بالاتر(مثلا سطح ارزشیابی) هم طرح سئوال و هم پاسخ بدان بالاترین سطح تامل را می طلبد. در اندیشه گادامر نیز فهم بعنوان یک رخداد، صرفا به باز آفرینی محدود نشده و در اتفاقی بدیع در اثر تاملات تاملی فرد با غیر رخ می دهد. محقق با استناد به این دو نظریه و ترکیب سازوار ایندو نوعی از ارزشیابی را تعریف می کند که بالاترین حد تفکر و تامل و آفرینش رخ می دهد در این نگاه ارزشیابی تکنیکی برای رشد می باشد. الگو بدین صورت است که طراحی و پاسخ به سئوالات توسط خود فراگیر رخ می دهد و بخشی از امتیاز به طراحی سئوال اختصاص می یابد و به هر میزان سطح بالا و تاملی باشد امتیاز بالاتر ازین بخش دریافت می نماید. طرح سئوال سطح بالاتر نیاز تسلط طراح به محتوا و پیام متن دارد. با این اوصاف فراگیر ناگزیر از طرح اینگونه سئوالات است و در نهایت یافتن پاسخ بدانهاست. بنظر دراین حالت تخلف به حداقل رسیده و باز آفرینی جای خود را به تامل، آفرینش و مطالعه عمیق می دهد.