Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران.

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.

3 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران.

چکیده

هدف این پژوهش طراحی الگویی برای ارزشیابی تحصیلی بدون تخلف و درعین‌حال رشد دهنده، با استناد به اندیشه هانس گئورگ گادامر و بنجامین بلوم است. این پژوهش که تحلیلی استنتاجی و از نوع پژوهش‌های کیفی است، قصد دارد، با استناد به سطوح یادگیری بلوم و رخداد فهم در اندیشه گادامر، روشی ارائه دهد که هم رسالت آموزش را برآورد سازد و هم در ایامی که آموزش به‌صورت آنلاین است، احتمال تخلف را کم نماید. ارزشیابی تحصیلی یکی از مراحل مهم فرآیند تدریس و آموزش هست که در سطوح یادگیری مدنظر بلوم بیشترین تأمل را می‌طلبد. در اندیشه گادامر نیز فهم یک رخداد، صرفاً به بازآفرینی محدود نشده و در اتفاقی بدیع در اثر تأملات تأملی فرد با غیر رخ می‌دهد. محقق با استناد به این دو نظریه و ترکیب سازوار این دو نوعی از ارزشیابی را تعریف می‌کند که بالاترین حد تفکر و تأمل و آفرینش رخ می‌دهد که هدف اصلی ارزشیابی است. در این نگاه هدف ارزشیابی صرفاً جواز پاس نیست، بلکه ابزار و تکنیکی برای رشد می‌باشد. الگو بدین‌صورت است که طراحی و پاسخ به سؤالات توسط خود فراگیر رخ می‌دهد و بخشی از امتیاز به طراحی سؤال اختصاص می‌یابد و به هر میزان سطح بالا و تأملی باشد امتیاز بالاتر از این بخش دریافت می‌نماید. طرح سؤال سطح بالاتر نیاز به تسلط طراح به محتوا و پیام متن دارد. با این اوصاف فراگیر ناگزیر از طرح این‌گونه سؤالات است و درنهایت یافتن پاسخ بدان‌هاست. به نظر در این حالت تخلف به حداقل رسیده و بازآفرینی جای خود را به تأمل، آفرینش و مطالعه عمیق می‌دهد که هدف نهایی تربیت است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Academic Evaluation without Fraud, in Online Education: citing the two theories of Benjamin Bloom and the philosophical hermeneutics of Hans Georg Gadamer

نویسندگان [English]

  • Asadollah Khadivi 1
  • Masoud khanjarkhani 2
  • Rasoul Rezaei 3

1 Assistant Professor of Educational Sciences Department,, Farhangian University, Tabriz, Iran.

2 Assistant Professor, of Educational Sciences Department. Sistan and Baluchestan University, Zahedan, Iran.

3 Assistant Professor of Educational Sciences Department, Farhangian University, Tabriz, Iran.

چکیده [English]

The purpose of this study is to design a model for academic evaluation without fraud and at the same time nurturing, based on the ideas of Hans Georg Gadamer and Benjamin Bloom. This research, which is a inferential analysis and a type of qualitative research, intends to provide a method that estimates the mission of education both in the days when education is online, based on Bloom's learning levels, and the occurrence of understanding in Gadamer's thought. Reduce the possibility of fraud by immigrants and academic evaluation as an important part of education, remains important and fundamental. At Bloom's cognitive levels, higher levels (such as the evaluation level) require both the question and the answer to the highest level of reflection. In Gadamer's thought, understanding as an event is not limited to recreation and occurs in a novel event as a result of one's reflective reflections with others. Based on these two theories and compatible combinations, a type of evaluation is defined that occurs at the highest level of thinking, reflection and creation, which is the main purpose of evaluation. In this view, the purpose of evaluation is not merely a pass, but a reason, a tool, and a technique for growth. The pattern is that the design and answer to the questions is done by the student and part of the score is allocated to the question design and the higher the level and reflection, the higher the score is received from this section. Higher level question design requires the designer to master the content and message of the text. With these all-encompassing descriptions, it is inevitable to ask such questions and ultimately find answers to them. According to the researcher, in this case, fraud is minimized and re-creation gives way to deep reflection, creation and study, which is the ultimate goal of education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • academic evaluation
  • misconduct
  • online
  • Bloom
  • Gadamer
دیلتای، ویلهلم. (1388). مقدمه‌ای بر علوم انسانی، ترجمه منوچهر صانعی دره‌بیدی، تهران: انتشارات فونیکس.
طاهری، رضا. (1389). زیبایی‌شناسی در پدیدارشناسی فلسفی گادامر، تهران: نگاه معاصر.
فرهادپور، مراد. (1371). عقل افسرده: نکاتی درباره وبر و ماندارین‌های آلمانی، فرهنگ، شماره 12.
Azmi, F. M.; Kankarej, M. M. (2015). The role of formative assessment in teaching mathematics. in Proceedings of the 4th International Conference for e-learning and Distance Education, Riyadh, Saudi Arabia.
Baleni, Z. G. (2015). Online Formative Assessment in Higher Education: Its Pros and Cons. Electronic Journal of e-Learning, 13(4): 228-236.
Bloom B.; B. Mesia; D. Krathwohl. (1964). Taxonomy of Educational Objectives, 2 vols: The Affective Domain & The Cognitive Domain. New York. David McKay.
Dilthey, Wilhelm. (2009). Introduction to the Humanities, translated by Manouchehr Sanei Darehbidi, Tehran: Phoenix Publications.
Gadamer, H. G. (2006(. Truth and Method. Translated by: J. Weinsheimer; D. G. Marshal. Second، Revised Edition. London. New York. Continuum.
Azmi, F. M.; Kankarej, M. M. (2015). The role of formative assessment in teaching mathematics. in Proceedings of the 4th International Conference for e-learning and Distance Education, Riyadh, Saudi Arabia.
Baleni, Z. G. (2015). Online Formative Assessment in Higher Education: Its Pros and Cons. Electronic Journal of e-Learning, 13(4): 228-236.
Bloom B. B. Mesia; D. Krathwohl. (1964). Taxonomy of Educational Objectives, (2 vols: The Affective Domain & The Cognitive Domain). New York. David McKay.
Bloom, B. S. (2013). Taxonomy of Educational Objectives, the classification of educational goals, Handbook I: Cognitive Domain. New York: McKay.
Booker, M. J. (2007). A Roof without Walls: Benjamin Bloom’s Taxonomy and the Misdirection.
Dilthey, Wilhelm. (2009). Introduction to the Humanities, translated by Manouchehr Sanei Darehbidi, Tehran: Phoenix Publications. (in persian)
Gadamer, H. G. (2006). Truth and Method. Translated by: J. Weinsheimer and D. G. Marshal. Second, Revised Edition. London. New York. Continuum.
Misgeld. D.; Nicholson G. (1992). Hans-Georg Gadamer on Education Poetry and History. Translated by Lawrence Schmidt and Monica Reuss. State University of New York Press. Second Revised Edition. London. New York. Continuum.
Taheri, Reza. (2010). Aesthetics in Gadamer's philosophical hermeneutics, Tehran: Negahe Moaser. (in Persian)
Farhadpour, Murad. (1992). Depressed Mind: Tips on Weber and German Mandarin. Culture. No. 12: 172-113. (in Persian)
Warnke, Georgia. (1987). Gadamer: Hermeneutics, Tradition and Reason, Stanford University Press.
Weinsheimer, Joel C. (1985). Gadamer’s Hermeneutics: A Reading of Truth and Method, Yale University Press.
CAPTCHA Image