(university of Tabriz)The Quarterly Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان

2 استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه سیستان و بلوچستان،

3 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،

10.22034/jpiut.2022.51254.3181

چکیده

هدف پژوهش طراحی الگویی ارزشیابی تحصیلی بدون تخلف و در عین حال رشددهنده، با استناد به اندیشه هانس گئورگ گادامر و بنجامین بلوم است. این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی است که با استناد به سطوح یادگیری بلوم، و رخداد فهم در اندیشه گادامر، روشی ارائه دهد که هم رسالت آموزش را برآورد و در ایامی که آموزش بصورت آنلاین است، احتمال تخلف را کم نماید . در سطوح یادگیری مدنظر بلوم سطوح بالاتر(مثلا سطح ارزشیابی) هم طرح سئوال و هم پاسخ بدان بالاترین سطح تامل را می طلبد. در اندیشه گادامر نیز فهم بعنوان یک رخداد، صرفا به باز آفرینی محدود نشده و در اتفاقی بدیع در اثر تاملات تاملی فرد با غیر رخ می دهد. محقق با استناد به این دو نظریه و ترکیب سازوار ایندو نوعی از ارزشیابی را تعریف می کند که بالاترین حد تفکر و تامل و آفرینش رخ می دهد در این نگاه ارزشیابی تکنیکی برای رشد می باشد. الگو بدین صورت است که طراحی و پاسخ به سئوالات توسط خود فراگیر رخ می دهد و بخشی از امتیاز به طراحی سئوال اختصاص می یابد و به هر میزان سطح بالا و تاملی باشد امتیاز بالاتر ازین بخش دریافت می نماید. طرح سئوال سطح بالاتر نیاز تسلط طراح به محتوا و پیام متن دارد. با این اوصاف فراگیر ناگزیر از طرح اینگونه سئوالات است و در نهایت یافتن پاسخ بدانهاست. بنظر دراین حالت تخلف به حداقل رسیده و باز آفرینی جای خود را به تامل، آفرینش و مطالعه عمیق می دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Academic evaluation without fraud, in online education: Citing the two theories of Benjamin Bloom and the philosophical hermeneutics of Hans Georg Gadamer

نویسندگان [English]

  • Asadollah Khadivi 1
  • Masood khanjarkhani 2
  • Rasool Rezayi 3

1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University

2 Assistant Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology. Sistan and Baluchestan University

3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University,

چکیده [English]

The purpose of study is to design a model for academic evaluation without fraud and at the same time nurturing, based on the ideas of Hans Georg Gadamer and Benjamin Bloom. This research, which is a inferential analysis and a type of qualitative research,. Reduce the possibility of fraud by immigrants and academic evaluation.At Bloom's cognitive levels, higher levels require both the question and the answer to the highest level of reflection. In Gadamer's thought, understanding as an event is not limited to recreation and occurs in a novel event as a result of one's reflective reflections with others. Based on these two theories and compatible combinations, a type of evaluation is defined that occurs at the highest level of thinking, reflection and creation, which is the main purpose of evaluation. In this view, the purpose of evaluation is not merely a pass, but a reason, a tool, and a technique for growth. The pattern is that the design and answer to the questions is done by the student and part of the score is allocated to the question design and the higher the level and reflection, the higher the score is received from this section. Higher level question design requires the designer to master the content and message of the text. With these all-encompassing descriptions, it is inevitable to ask such questions and ultimately find answers to them. According to the researcher, in this case, fraud is minimized and re-creation gives way to deep reflection, creation and study.

کلیدواژه‌ها [English]

  • academic evaluation
  • misconduct
  • online
  • Bloom
  • Gadamer
CAPTCHA Image