Journal of Philosophical Investigations
آموزش تفکر انتقادی و جایگاه باورهای معرفت شناختی در آن
آموزش تفکر انتقادی و جایگاه باورهای معرفت شناختی در آن

علی اقبالی؛ ژیلا کاردان حلوائی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 تیر 1403

https://doi.org/10.22034/jpiut.2024.61480.3755

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش، مروری تحلیلی بر تعریف تفکر انتقادی و اهمیت آموزش آن، مفهوم باورهای معرفت شناختی و نقش آن‌ها در تفکر انتقادی بود. روش پژوهش: روش این پژوهش، توصیفی- تحلیلی بود. به این منظور، مقالات مرتبط ...  بیشتر
ضرورت و ملاک بدیهیات در فلسفۀ اسلامی
ضرورت و ملاک بدیهیات در فلسفۀ اسلامی

منصور ایمان پور

دوره 3، شماره 210 ، شهریور 1388، ، صفحه 27-46

چکیده
  یکی از مباحث مهم و تأثیرگذاری که در فلسفۀ اسلامی وجود دارد و امروزه، تحتقابل طرح است، مسئلۀ بدیهیات در حوزة تصورات و « معرفت شناسی » عنوانتصدیقات است . این مسئله با وجود اهمیت فراوان و نقش بی بدیلش ...  بیشتر
تحلیل انتقادی نظریه عقول در حکمت متعالیه
تحلیل انتقادی نظریه عقول در حکمت متعالیه

محسن کدیور؛ مریم سالم

دوره 1، شماره 199 ، شهریور 1385، ، صفحه 155-174

چکیده
  عقول در حکمت متعالیه در دو سلسله طولی و عرضی قرار دارند و همگی جواهری ممکن، ازلی، ابدی، عاقل و کلی می باشند. این جواهر مجرد که وجودشان در حکمت متعالیه کاملا پذیرفته شده است، نقش وجودشناختی خاصی در نظام ...  بیشتر