مرگ سوبژه در عصر شبکه‌های اجتماعی بر اساس مفهوم «واقعیت فرکتال» ژان بودریار

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران. ایران.

2 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران. ایران.

10.22034/jpiut.2020.40194.2605

چکیده

فلسفه مدرن همواره با دو مفهوم سوبژه و ابژه مواجه بوده و هر فیلسوفی در نظام فلسفی خود به تعریف این مفاهیم پرداخته است. دکارت به عنوان مبدع مفهوم سوبژه در شکل مدرن آن و کانت به عنوان فیلسوفی که سوبژه دکارتی را تعمیق بخشید، توانستند تلقی خود را از این دو مفهوم به مثابه اموری غیرقابل خدشه تثبیت کنند. ژان بودریار متأثر از آن، با بررسی وانموده‌ها در ادوار گوناگون، پس از بیان سه رده نمادین، تولید و فراواقعیت، به نحو ضمنی به تحلیل مواجهه میان سوبژه و ابژه پرداخته است. او تصویر واقعیت را به مثابه ابژه‌ای قلمداد می‌کند که با پیشرفت تکنولوژی، جایگزین واقعیت ابژکتیو می‌شود و فراواقعیت، این جایگزینی را کتمان می‌کند. در قرن جاری، استیلای رسانه‌های تصویری باعث شد، بودریار رده دیگری را با نام فرکتال اضافه کند که محصول فراوانی تکثیر تصویر واقعیت و تهی شدن آن از معنا بوده است. در دهه گذشته و پس از درگذشت بودریار، با روی کار آمدن تکنولوژی جدیدِ گوشی‌های تلفن همراه و ظهور شبکه‌های اجتماعی، واقعیت فرکتال، در وضع بسط‌یافته‌ای قرار گرفت که معلول تورم بی‌پایان تصاویر در شبکه‌های اجتماعی مجازی است و از فرط این تورم، فاصله میان سوبژه و ابژه به کلی از بین رفته، سوبژه معنای خود را از دست داده و شبکه جای هر واقعیتی را پر کرده است. این شرایط را که محصول تورم بی‌پایان تصاویر در شبکه‌های اجتماعی است، می‌توان نظم جدیدی در بسط رده چهارم نظریه بودریار قلمداد کرد و نام واقعیت متورم را برای آن پیشنهاد داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Death of the Subject in the Social Networks Age, the Perspective of Baudrillard's Fractal Reality

نویسندگان [English]

  • Amirreza Mafi Shiraz 1
  • Bijan Abdolkarimi 2
1 PhD Candidate, philosophy department, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran. İran.
2 Associate Professor, philosophy department, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran. İran.
چکیده [English]

Western Philosophy has been preoccupied with the duality of subject and object and every modern philosopher has engaged with these concepts in accordance with their philosophical paradigms. Rene Descartes coined the modern conception of subject and Emanuel Kant expanded the Cartesian subject and provided a stable and non-negotiable theory of subject. Jean Baudrillard too has engaged with the duality of subject and object, though in implicit terms, through exploring simulation and simulacrum in the the three stages of symbolic, production and hyperreality. According to Baudrillard the image of reality has replaced the objective reality in the age of technological advancements and hyperreality is active to deny this very process. Upon the expansion of mass media in the twenty first century, Baudrillard added a new dimension to his theory: Fractal Reality, which is the result of the proliferation of images and the emptiness of meaning in the post-modern age. With the rise of cellphone technology and social media and endless inflation of images in the last decade, it appears that Fractal Reality has become even more intense. This “inflation,” has caused the dissolution of subject and object and with the demise of this duality, social media has replaced every reality and the subject has lost its meaning. This condition that is the result of the inflation of the endless images in social media may be called “inflated reality.” This concept furthers Baudrillard’s fractal reality and invites this French philosopher to the study of social media culture.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Subject
  • object
  • Baudrillard
  • Hyperreality
  • Fractal Reality
  • inflated reality
-   Baudrillard, Jean (1993) Symbolic Exchange and Death, Trans. Lain. H. Grant. London: Sage Publication.
-   Baudrillard, Jean (2001) Fragments. Trans. Chris Turner, London and New York: Rutledge.
-   Baudrillard, Jean (2002) Screened Out. London and New York: Verso.
-   Baudrillard, Jean (2005) “Violence of the Virtual and Integral Reality”, International Journal of Baudrillard Studies, Vol. 2, No. 2.
-   Baudrillard, Jean (2015) Hasn't Everything Already Disappeared, Trans. Ehsan Kianikhah. Tehran: Nevisandeh Pub. (in Persian)
-   Baudrillard, Jean (2017) Passwords, Trans. Ali Rostamian. Tehran: Ketabe-e Pagard Pub. (in Persian)
-   Baudrillard, Jean (2017) The Intelligence of Evil or The Lucidity Pact, Trans. Hosein Mohammadi. Tehran: Mania Honar (in Persian)
-   Baudrillard, Jean (2017) The Transparency of Evil: essays on extreme phenomena, Trans. Pirooz Izadi. Tehran: Sales Pub. (in Persian)
-   Baudrillard, Jean (2018) Simulacres et Simulation, Trans. Pirooz Izadi. Tehran: Sales Pub. (in Persian)
-   Bauman, Zygmunt (2014) Intimations of Postmodernity, Trans. Hassan Chavoshian. Tehran: Qoqnoosh Pub. (in Persian)

-   Bilton, Nick (2017) The End of the Social Era Can't Come Soon Enough. www.vanityfair.com. (23 nov. 2017)

-   Critchley, Simon (2012) Levinas & Subjectivity,Edit & trans: Mahdi Parsa & Sahar Daryab. Tehran: Rokhdad-e No. (in Persian)
-   Dijck, José Can (2017) The Culture of Connectivity: a critical history of social media, Trans. Hosein Hassani. Tehran: Soureh Mehr. (in Persian)
-   Heidegger, Martin (2000) "The Age of the World Picture" Journal of philosophy, trans. Hamid Talebzadeh, Vol.1, summer 2000, Page 139-156. (in Persian)
-   Kant, Immanuel (2015)Critique of Pure Reason, Trans. Behrooz Nazari. Tehran: Qoqnoos Pub. (in Persian)
-   Nathan West, Adrian (2017) "Media and Transparency: An Introduction to Byung Chul-Han in English" available at: https://lareviewofbooks.org/article/media-and-transparency-an-introduction-to-byung-chul-han-in-english/) (27 jun 2017)
-   Toffoletti, Kim (2015) Baudrillard Reframed: interpreting key thinkers for the arts, Trans. Vahidollah Mousavi. Tehran: Farhangestane-e Honar. (in Persian)
-   Tufekci, Zeynep (2018) "It’s the (Democracy-Poisoning) Golden Age of Free Speech". www.wired.com (16 jan. 2018).
CAPTCHA Image