The Quarterly Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه فلسفه هنر، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

2 دکتری فلسفه هنر، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

10.22034/jpiut.2021.38021.2501

چکیده

شاید یکی از محوری‌ترین ایده‌های کانت که تمام دوره‌های کار پیگیر فکری او را به یکدیگر متصل می‌کند، ایده طبیعت به‌طور کل باشد. طبیعت به‌طور کل برای کانت معادل تمامیّت و کلیّت است. قاعده این ایده بنیادین چنین است: جزئیات سرانجام باید تحت امر کلی واقع شوند تا قابل تبیین باشند. اما جالب توجه این است که این قاعده کلی که در سه دوره کار فکری کانت بدون تغییر باقی می‌ماند، در هر دوره دلالت خاصی پیدا می‌کند. لذا ما در پی پاسخ به این سوال هستیم که کانت چگونه از طبیعت به عنوان امر عینی شروع می­کند و سپس به طبیعت همچون ایده‌آل عقل محض می­رسد یا آن را همچون تمامیّت ضروری برای قوّه حکم لحاظ می­کند و از آن‌جا به طبیعت همچون امری که دارای الزامات حقوقی است می­‌رسد اما چنین تبدلی به طبیعتِ حقوقی و تاریخی تنها در صورتی ممکن می‌شود که به قوّه حاکمه تأملی -زیبایی‌شناختی، غایت‌شناختی- توجه داشته باشیم. چرا که دقیقاً قوّه حاکمه تأملی است که ابزار لازم را در اختیار کانت می‌گذارد تا طبیعت را همچون تمامیّتی بنگرد که غایتش تحقق حقوق است. طبیعت در این معنا امری است که امیدواری را به نوع انسانی عرضه می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Reflective Judgment's Potentials in the Formation of Juridical Nature in Kant

نویسندگان [English]

  • Ali Salmani 1
  • Saeed Hajrashidian 2

1 Associate Professor, Department of philosophy of art, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.

2 PhD in philosophy of art, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran

چکیده [English]

Perhaps one of the most pivotal ideas of Kant which connects all of the periods of his continuous intellectual work is the idea of the nature as the whole. According to Kant the nature as the whole is equivalent to totality and universality. This is the rule of the fundamental idea: the particulars finally must be under the general in order to be explicable. But it is interesting to note that this general rule which remains unchanged in Kant’s three periods of intellectual work has a special meaning in each period. So we seek to answer the question of how Kant begins with the nature as the objective and then reaches the nature as the ideal of the pure reason and consider it as the necessary totality for the power of judgment and from there reaches the nature as something that has legal requirements. But such a transformation into the legal and historical nature is possible only if we pay attention to the power of reflective judgments which are contained of aesthetic and teleological judgments. Because it is the power of reflective judgment that provides Kant with the necessary tools to view the nature as a totality whose purpose is the realization of rights. In this sense the nature is something that offers hope to the human race..

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nature as a Whole
  • Universality
  • Totality
  • necessity
  • Systematicity
  • Purposeful System
  • Empathetic Accompaniment
-       Allison, Henry (2001) Kant’s Theory Taste, Cambridge University Press.
-       Arendt, Hannah (1992) Kant’s Political Philosophy, University of Chicago Press.
-       Coppleston, Fredrick (1997) History of Philosophy, Vol. 5, trans. Esmaeel Saadat & Manoochehr Bozorgmehr, Tehran: Sorosh. (in Persian)
-       Ferrarin, lfredo (2015) The Power of Pure Reason, The University of Chicago Press.
-       Foucault, Paul-Michel (2015) the Birth of Biopolitic, trans. Reza Najafzadeh, Tehran: Ney. (in Persian)
-       Goldmann, Lucien (2006) Kant and Contemporary Philosophy, trans. Parviz Babaei, Tehran: Agahgostar. (in persian)
-       Guyer, Paul (1987) Kant and the Claims of Knowledge, Cambridge University Press.
-       Guyer, Paul (2005) Kant’s System of Nature and Freedom, New York: Oxford University Press Inc.
-       Guyer, Paul (2006) Kant, Abingdon: Routledge 2park Squer Milton Park.
-       Guyer, Paul (2008) Knowledge, Reason and Taste, Princeton University Press.
-       Hanna, Robert (2016) Kant's Shorter Writings, Cambridge Scholars.
-       Hume (2007) A Treatise of Human Nature, Vol. 1, edit. David Fate Norton, Mary Norton, Clarendon.
-       Jaspers, Karl (1993) Kant, trans. Abdolhossein Naghibzade, Tehran: Tahoory publication. (in persian)
-       Kant (1894) Inaugural Dissertation of 1770, trans. William J. Eckoff.
-       Kant (1970) Political Writings, Cambridge University Press.
-       Kant (1987) Critique of Judgment, Hackett Publishing Company.
-       Kant (1998) Critique of Pure Reason, the Press Syndicate of the University of Cambridge.
-       Kant, imanoel (1999) Kant's Idea for a Universal History with a Cosmopolitan Aim, trans. Manochehr Saneei Darehbidi, Tehran: Naghsh & Negar. (in persian)
-       Kant, Imanuel (1999) the Critique of Judgment, trans. Abdolkarim Rashidian, Tehran: Ney. (in persian)
-       Kant, Imanuel (2015) the Critique of Pure Reason, trans. Behroz Nazari, Tehran: Quqnoos. (in persian)
-       Leibniz, Gottfried (1993) Monadology and Other Philosophical Essays, trans. Abdolkarim Rashidian, Amouzesh Enghelab Esllami Publication. (in persian)
-       Thorpe, Lucas (2015) the Kant Dictionary, Bloomsbury Publishing.
CAPTCHA Image