Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه کاشان، کلشان، ایران.

چکیده

نزاع افلاطون با شاعران و حکم به اخراج آنها از مدینه فاضله‌ را از مطالعه جمهوری به‌خوبی می‌توان دریافت. او در کتاب سوم جمهوری به تعیین بایدها و نبایدها در خصوص شعر می‌پردازد و تعیین می‌کند که چه اشعاری باید برای جوانان خوانده شوند و چه اشعاری نباید خوانده شوند. این نقد تند و تیز افلاطون به شعر و شاعری، امروزه به نوعی می‌تواند ساختار هنری رسانه‌های جمعی مانند تلویزیون و سینما را نیز دربرگیرد. به نظر افلاطون واکنش‌های ما در برابر اتفاقات مختلف زندگی روگرفتی از واکنش‌های ما در برابر شعر هستند. همین امر، امروزه درخصوص تلویزیون نیز صادق است. تلویزیون صرفاً یک ابزار انتقال و پخش است و هیچ وسیله تازه‌ای برای تفسیر هنری واقعیت ارائه نمی‌دهد. به عبارت دیگر، تلویزیون جهان را آن‌گونه که هست تصویر می‌کند و به ما ارائه می‌دهد، یا به تعبیر افلاطونی، صرفاً روگرفتی از صورت ظاهر آن را عرضه می‌کند و در نتیجه، چنانکه افلاطون درباره شعر تأکید می‌کند، در برنامه‌های تلویزیونی نیز تقلیدها بر جای واقعیت می‌نشینند. در این جستار تلاش خواهیم نمود تا با تبیین دیدگاه افلاطون در خصوص هنر شاعری، آنگونه که در جمهوری بیان شده است، به نقد افلاطونیِ رسانه‌های جمعی در روزگار حاضر بویژه تلویزیون بپردازیم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Platonic Critical Study of TV as a Poet

نویسنده [English]

  • Hassan Ahmadizadeh

Assistance Professor, University of Kashan, Kashan, Iran.

چکیده [English]

The quarrel between Plato and the poets in the Utopia and try to exclude them from there is a very important subject in the Republic. He in the book III explains the limits for poems and determines the poems that can be read for youths and the poems that cannot be read for them. This radical Platonic approach to the poets and their poems can be linked today to the many different media especially TV and its programs. In Plato's view, our reaction to the different events in the everyday life is a copy of our reaction to the poem. This problem is today linked to the TV and other social media like cinema. TV in only an instrument for distribution and transmission, and does not present any new method for interpreting reality. In another word, TV only present reality as it is and TV is like the Platonic poet in this respect. We can recite the Platonic objection on poem, also on the TV and its functions. In the present article we will try to survey the nature and the functions of TV by the Platonic method of critiquing poets in the Utopia.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Plato
  • Poem
  • Media
  • TV
  • Art
  • Republic
  • Annas, J. (1981) Introduction to Plato’s Republic, Oxford: Clarendon Press.
  • Barish, J. (1981) The Anti-Theatrical Prejudice, Berkeley, CA: University of California Press.
  • Barnes, J. (ed.) (1984) The Complete Works of Aristotle: The Revised Oxford Translation, Princeton, NJ: Princeton University Press.
  • Barnouw, E. (1982) Tube of Plenty: The Making of American Television, rev. ed., Oxford: Oxford University Press.
  • Booth, W. C. (1989) ‘The Company we Keep: Se1f-Makmg in Imagrnative Art’, Daedalus, 111: 33–59.
  • Cavell, S. (1982) ‘The Fact of Television’, Daedalus, 111: 75–96.
  • Cawelti, J. G. (1976) Adventure, Mystery, and Romance: Formula Stories as Art and Popular Culture, Chicago: University of Chicago Press.
  • Cooper, J. M. (1986) ‘Plato, Isocrates, and Cicero on the Independence of Oratory from Philosophy’ in J. J. Cleary (ed.) Proceedings of the Boston Area Colloquium in Ancient Philosophy, Vol. 1. Washington DC: University Press of America.
  • Copleston, Frederick (1990) History of Philosophy, Vol. 1, Trans. Seyyed Jallal-al-ddin Mojtabavi, Tehran: Soroosh. (In Persian)
  • Danto, A. C. (1986) ‘Philosophy as/and/of Literature’ in The Philosophical Disenfranchisement of Art, New York: Columbia University Press.
  • Else, G. F. (1972) The Structure and Date of Book 10 of Plato’s Republic, Heidelberg: Abhandlungen der Heidelberger Akademie der Wissenschaften, Philosophisch-Historische Klasse; Jahrg. 1972, 3. Abhandlung.
  • Else, G. F. (1986) Plato and Aristotle on Poetry, Chapel Hill and London: University of North Carolina Press.
  • Ferrari, G. R. F. (1989) ‘Plato and Poetry’ in G. A. Kennedy (ed.) The Cambridge History of Literary Criticism; Vol. 1, Classical Criticism, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Gerbner, G.; L. Gross (1976) ‘The Scary World of TV’s Heavy Viewer’, Psychology Today, 10 (4): 41–89.
  • Halliwell, S. (1986) Aristotle’s Poetics(London: Duckworth). Kristeller, P. O. (1951–2) ‘The Modern System of the Arts’, Journal of the History of Ideas, XII, 496–527 and XIII, 17–46.
  • Hoseini, Seyyed Hosein (2010) Aesthetics and Philosophy of Media, Tehran: Mehrniyusha. (In Persian)
  • Tate, 2009, "Plato and Imitation", in The Classical Quarterly, Vol. 26, Issue. 3-4: 161-169.
  • Lucas, D. W. (1968) Aristotle: Poetics, Oxford: Clarendon Press.
  • Mander, J. (1978) Four Arguments for the Elimination of Television,New York: Morrow Quill.
  • Nehamas, A. (1982) ‘Plato on Imitation and Poetry in Republic10’ in J. Moravcsik and P. Temko (eds) Plato on Beauty, Wisdom, and the Arts, Totowa, NJ: Rowman and Littlefield.
  • Pickard-Cambridge, A. (1946) The Theatre of Dionysus in Athens, Oxford: Clarendon Press.
  • Pickard-Cambridge, A. (1968) The Dramatic Festivals of Athens, 2nd ed., Oxford: Clarendon Press.
  • Thornburn, D. (1981) ‘Television Melodrama’ in R. P. Adler (ed.) Understanding Television: Essays on Television as a Social and Cultural Form, New York: Praeger.
CAPTCHA Image